גיל בפמן: "חשש מ'טבעת' משטרים קיצוניים סביב ישראל"

הכלכלן הראשי של בנק לאומי מזהיר מ"השפעה שלילית על המשק הישראלי" בעקבות המהומות בעולם הערבי

המהומות במצרים עלולות להתפשט למדינות ערביות נוספות וליצור "טבעת" של משטרים קיצוניים סביב ישראל. כך מזהיר הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, בסקירה שפורסמה היום (ה').

"נראה שקיימים תנאים ל'הידבקות' של עוד מדינות בגל אי השקט הנוכחי", כותב בפמן. "פוטנציאל ההדבקה גבוה בעיקר עקב קיומן של בעיות כלכליות-חברתיות דומות בחלק גדול ממדינות צפון אפריקה והמזרח התיכון. בפרט, מדובר בעלייה הניכרת בעלות המחייה הבסיסית, לצד אבטלה גבוהה יחסית, עוני, אי-שוויון כלכלי חריף, שחיתות, ומגמה איטית יחסית של עליית שכר בשכבות החלשות במדינות אלו".

ומה זה אומר מבחינת כלכלת ישראל? ובכן, אם ה"הידבקות" אכן תתרחש, בפמן מזהיר ממצב של "היווצרות 'טבעת' מסביב לישראל של משטרים קיצוניים מאלה ששלטו עד כה". זאת, בשל דוגמאות מהעבר שהראו כי המשטרים הצבאיים עלולים להתחלף במשטרים קיצוניים-איסלאמיים, כפי שקרה באיראן ב-1979.

אם כן, בפמן מתייחס לשני סוגי תרחישים שישפיעו על כלכלת ישראל. בתרחיש הגיאו-פוליטי המתון, המשקיעים הזרים יסלדו מהשקעות במכשירים פיננסיים קצרי טווח. אך בתרחישים קיצוניים יותר של "המשך התפשטות האי שקט הפוליטי-חברתי ברחבי מדינות המזרח התיכון", תהיה לכך "השפעה שלילית על המשק הישראלי בתחומים השונים: הפעילות הכלכלית הריאלית והיציבות בשווקים הפיננסיים".

בפמן מתייחס גם לשוק הדיור בישראל וטוען כי מוקדם להעריך האם מחירי הדירות יושפעו מהמצב המדיני-ביטחוני בשלב זה, אולם אם המהומות יתפתחו - מחירי הדירות "יושפעו באופן שלילי", קרי יירדו. בינתיים, הוא מתייחס לנתוני מכירות הדירות שפורסמו השבוע על ידי הלמ"ס וטוען כי מלאי הדירות החדשות, המספיק ל-6.7 חודשים בלבד בקצב המכירות הנוכחי, "תומך לעת עתה בהמשך לחצים לעליות מחירים".