לאן הולכים כספי המסים? אושרה 700 מ' ש' תוספת לביטחון

גורמים בכנסת: מדובר בתוספת תקציב שביקש משרד הביטחון לנוכח המצב בגבול מצרים, ובגינה מתעכב ראש הממשלה עם ההחלטה על הפחתת המס על הדלק

בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו מתלבט כיצד לממן את הפחתת המס על הדלק, אישרה הבוקר ועדת הכספים של הכנסת תוספת תקציב של 700 מיליון שקל לתקציב הביטחון. מקור המימון: הרזרבות התקציביות של משרד האוצר משנת 2010.

חברי הוועדה ביקשו הבהרות באשר לייעוד הכסף, אולם נציגת האוצר בדיון השיבה כי פירוט אודות השימוש בתקציב הנוסף יינתן לחברי הוועדה המשותפת לוועדת הכספים וועדת החוץ והביטחון שדנה בתקציב הביטחון. תוספת התקציב אושרה ברוב של שני חברי כנסת אל מול מתנגד אחד. ח"כ אחד נמנע.

גורמים במשרד הביטחון אמרו כי לא הוגשה בקשה לתוספת תקציב אלא מדובר בהבנות קודמות שבין שר הביטחון לראש הממשלה, "אולם בשל המצב בדרום, ישנם פערים ממועד אישור התקציב הידועים למערכת הביטחון, האוצר ומשרד ראש הממשלה. אין ספק שהפערים האלה מתחדדים לאור הפערים בדרום".

ח"כ חיים אורון (מרצ), שהתנגד להעברת הכסף למשרד הביטחון, מתח ביקורת חריפה על על ההחלטה וטען ש"תקציב המדינה שעבר בכנסת הינו 'בלוף', שכן האוצר משנה אותו באמצעות שינויים תקציביים לאורך השנה. כך מגדילים את תקציב הביטחון ב'דלת האחורית', חרף ההבטחות לצמצמו", אמר אורון. עם זאת, חברי הוועדה אישרו את הבקשה, וזאת כחודש בלבד לאחר אישור תקציב המדינה.

לדברי גורמים במשרד הביטחון, מקורה של תוספת התקציב בהבטחה קודמת שנתן נתניהו לשר הביטחון להעברת הסכום הזה, אולם בכנסת טוענים כי מדובר בתוספת תקציב שביקש משרד הביטחון לנוכח היערכות מחודשת בשל המצב בגבול מצריים וכי בקרוב יוגשו בקשות נוספות לתוספת תקציב למשרד הביטחון. לדבריהם, נתניהו המתין עם ההחלטה כיצד לממן את הפחתת המס על הדלק שכן לא ידע בכמה ידרוש ברק להגדיל את תקציב הביטחון, ועתה הוא צפוי לקבל החלטה.

כבר אמש הנמיך ראש הממשלה את הציפיות להפחתה ניכרת במחיר הדלק ואמר כי בכוונתו לבחון חלופות שיאפשרו את הורדת המס, אולם רמז כי אין בידיו נוסחת קסם שתוזיל משמעותית את מחיר הבלו. "חייבים להגיד את האמת", אמר נתניהו בסיעת הליכוד, "כל חלופה שלא נביא, לא תצליח לטפל לאורך זמן במה שהוא מעבר לכוחנו. אני מעריך שאנו עומדים בפני עלייה עולמית מתמשכת במחירי חומרי הגלם וזה מחייב את כולנו לעמוד יחד ולהגיד זאת, כדי שבסופו של דבר הציבור יבין את זה", אמר ראש הממשלה.

כבר אתמול העריכו שרים בליכוד כי נתניהו ממתין עם ההודעה על החלופה להודעת משרד הביטחון על גובה העלאת התקציב שהוא מבקש.

אלי ישי: הורדת מחירי הדלק והמים - ע"י קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה

סגן ראש הממשלה ושר הפנים, אלי ישי, קרא הבוקר לנתניהו לממן את ירידת מחירי הדלק והמים באמצעות קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה. "זו אחריות של הממשלה להגן על הציבור. אנחנו בפתח קריסה חברתית-כלכלית כוללת. צריך להתפכח מהעיוורון החברתי", אמר ישי והזהיר כי "הקיום האישי בסכנה וראוי לבלום את הצונאמי", אמר ישי.

יו"ר ש"ס הבהיר כי אם המהלך הזה לא יבשיל, בכוונת ש"ס ליזום שורה של הצעות חוק להפחתת המסים גם אם הן יהיו בניגוד לעמדת הקואליציה. "אני חש בסיורי בשטח כי הציבור לא יכול להמשיך ולספוג. ניסו לפגוע בפירות וירקות, מנסים לפגוע במים, פגעו בלחם, בדלק ובתחבורה הציבורית, בנסיעה ברכבת, לא נשארה שום חלק טובה שלא זכתה לחבטה הגונה שפגעה ישירות בבטן הרכה של אזרחי ישראל. מדובר בפצצה חברתית מתקתקת שאם לא ננטרל אותה כרגע יהיה מאוחר מדי", אומר ישי. כבר מחר תעלה ש"ס במליאת הכנסת את הצעת החוק שלה להעברת הפיקוח וקביעת מחירי המים לידי חברי הכנסת והוצאתם מידי רשות המים. ש"ס החליטה לקדם את ההצעה לקריאה טרומית וזאת על אף התנגדות הקואליציה.

גפני: הדלק הוא לא הבעיה היחידה של אזרחי המדינה

בכנסת חוצה הביקורת על העלאת המס על הדלק מחנות ומפלגות. אחרי המתקפה שנפתחה על שר האוצר אתמול בסיעת הליכוד, הצטרף היום יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני למתנגדים והודיע כי נפגש אתמול עם ראש הממשלה ומנכ"ל משרדו, אייל גבאי, במטרה להגיע לפתרון הסוגייה אולם הם לא הצליחו להגיע להסכמה. "דיברנו על עליות המחירים המהוות נטל בלתי רגיל ובלתי מתקבל על הדעת על כלל האזרחים במדינה", סיפר גפני.

"יש לטפל בו זמנית בכל העלאות המחירים, ולמצוא פתרונות להקל על הציבור. אי אפשר לטפל אך ורק בבעיית מחירי הדלק כאשר מחירי הדירות ממשיכים לעלות בצורה דרסטית ובעוד מחירי המים כה גבוהים בצורה בלתי סבירה. הדלק הוא לא הבעיה היחידה של אזרחי המדינה וצריך לטפל בצורה רוחבית בכל העלאת המחירים של מוצרי הצריכה הבסיסיים, אחרת הדבר יוביל להתקוממות בציבור, המצב הופך לבלתי נסבל", לדבריו.

גפני ציין כי נפגש גם אתמול עם ראשי אגף התקציבים במשרד האוצר בנושא מחירי המים, "נפגשתי איתם למציאת פיתרון למכלול הבעיות במחירי המים, הן במדרגות המחירים והן במתן מכסות מים גבוהים יותר לנכים, וכן בנושא הרשויות המקומיות. אך למרבה הצער יצאתי מאוכזב מהפגישה ולא הגענו להסכמה". גפני אמר כי הוא אמור להיפגש גם עם שר האוצר בקרוב בכל הנושאים הללו אך לא מן הנמנע כי יקיים דיון פומבי בוועדה בכל נושא העלאות המחירים. "אינני מתכוון לעבור לסדר היום. הן כחבר כנסת ונציג ציבור, והן כיו"ר ועדת הכספים. פשוט אי אפשר להחריש כשמוטל נטל עצום שכזה על הציבור".

ביקורת בכנסת על התקוממות חברי הליכוד

בכנסת מתחו היום ביקורת קשה גם על התקוממות חברי הכנסת של הליכוד נגד העלאת מיסי הדלק, בעוד רובם ככולם הצביעו בעד תקציב המדינה שכלל את העלייה במס הבלו. "מצחיק כי אותם ח"כים הצביעו בעד התקציב וההעלאות במיסים ואילו כעת הם מביעים פליאה כי גשם יורד בחורף", אמר היום ח"כ חרמש, נציג "קדימה" בוועדת הכספים.

בליכוד הסבירו בתגובה כי כחברי קואליציה מחויבים כל חברי הסיעה לתמוך בהצעת חוק התקציב שכן אם יביעו התנגדות, הצבעתם הופכת להבעת אי אמון בממשלה ולהשלכות קשות. עם זאת, כמה מחברי הליכוד הם חברים בוועדת הכספים שאישרה את העלאת הבלו.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה, מסר כי הוא סירב להצביע עבור העלאת מחיר הדלק בוועדת הכספים. "כל גזירות האוצר שנכללו בתקציב והובאו לאישור ועדת הכלכלה הורדו מסדר היום על ידי שאמה. אם העלאת הדלק היתה בסמכות ועדת הכלכלה, סביר להניח שהיא לא היתה עוברת", אמר.

גם על יו"ר ועדת הכלכלה הקודם, ח"כ אופיר אקוניס הופעלו לחצים להשתתף בהצבעה לאישור העלאת הבלו כממלא מקום מטעם הליכוד, אולם הוא סירב להגיע. ח"כ מירי רגב, הודיעה בטרם ההצבעה כי היא לא מוכנה לתמוך בהעלאת המס ולא השתתפה בהצבעה.

גם יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ, לא הסכים להשתתף בהצבעה בוועדת הכספים. מלשכתו נמסר כי באופן עקרוני הוא איני משתתף בסקרים ומזמין את הציבור להכנס לאתר ו העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת וללמוד על פועלו למען הציבור בישראל.

ח"כ דני דנון, ממובילי המאבק נגד העלאת מחירי הדלק בליכוד, מסר בתגובה כי "כחבר קואליציה, אני ושאר חברי הכנסת מהליכוד מחויבים לגבות את ראש הממשלה בהעברת התקציב הדו שנתי ובהקניית יציבות לקואליציה. אם זאת, אין זה אומר שנמשיך לשתוק שנתיים נוספות על המדיניות הכלכלית של ששר האוצר הפוגעת בכל אזרח ואזרח בישראל. העלאת המסים, הדלק, המים, והלחם במכה אחת יצרו מצב אשר מחייב תגובה מידית מצידי. פקידי האוצר חייהם על האולימפוס, כולי תקווה כי זעקת הציבור וזעקת חברי הכנסת תוריד אותם משם במהרה ותתקן את העוול אותו יצרו".

מנגד, בסביבתו של שר האוצר, אמרו כי "אם חברי הכנסת של הליכוד היו רציניים, הם היו מציעים חלופות להפחתת המסים וכיצד להתמודד עם הבור שיווצר בקופת המדינה אם תבוטל ההעלאה. חבל שבמקום זה עסוקים חברי הכנסת בתחרות קופירייטינג" והוסיפו ש"הנזק שקדימה עושה לממשלה נמוך יותר מזה של חברי הליכוד עצמם".

מקדימה נמסר כי "שר העל הכלכלי" הוא נתניהו ושום קריאות שבר של חברי הליכוד ושום ניסיון מלאכותי של נתניהו לזרוק אחריות ולטשטש זאת- לא יצלח. נתניהו הכין באטימותו הרבה את תקציב הגזרות, שטייניץ התגאה בו וכל חברי הליכוד שכעת מבינים שאת הכנסת הבאה יראו בטלוויזיה- הצביעו פה אחד בעדו. נתניהו פתח במלחמה כנגד מעמד הביניים והשכבות החלשות- מלחמה בה יובס ויאלץ להתקפל".