גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יעילות דיונית אינה חזות הכול

קביעת בוררות חובה במקרים מסוימים תפגע בזכות הגישה לערכאות של אוכלוסיות חלשות

הצעת חוק הבוררות (תיקון - בוררות חובה בתובענה כספית) התש"ע-2010, שהונחה החודש על שולחן הכנסת כהצעת חוק פרטית של ח"כ יריב לוין (ליכוד), ביוזמת מוסד פרטי לבוררות, נראית לכאורה תמימה ובלתי מזיקה, אולם אם נעמיק במקצת במשמעותה ובהשלכותיה, נגיע למסקנה כי היא חותרת תחת אושיות המשפט וגורמת לפגיעה קשה בנגישות לערכאות משפטיות, ללא הצדקה מספקת.

על-פי האמור בהצעת החוק, בית המשפט יעביר לבוררות חובה תביעות לפיצויים בשל ליקויי בנייה וכן תביעות רכוש בעקבות תאונות דרכים.

על-פי דברי ההסבר, מטרתו של התיקון היא לייעל ולקצר את משך הדיונים בתובענות הללו, שכן מדובר בהליך מהיר, נעים ולא יקר; וכן עקב תיקון מספר 2 לחוק הבוררות המסדיר מתווה לערעור על פסק בורר, אין פגיעה בזכות הערעור.

בנוסף, כמוסבר, ההצעה עשויה למנוע עוול שנגרם כיום לתובעים באמצעות התמשכות הליכי הדיון בבית המשפט על-ידי הנתבעים, וכן להביא לשינוי בדפוסי ההתנהגות של צדדים לסכסוכים.

נבחן כאן את תקפותם של הנימוקים המוצעים, וכן נשמיע את שיקולי הנגד, כבדי-המשקל, הסמויים מן העין והמוצנעים ומוסתרים מעיני חבר המחוקקים, כדי שלא נמצא עצמנו לפתע לאחר מהפכה חקיקתית שקטה נוספת, בלי משים ובלי דעת.

הליך הבוררות הוא אמנם הליך יעיל, לרוב יותר מהליך המתנהל בבית המשפט, כפי שהיטיב לתאר זאת כבוד השופט חיים ברנזון, בבר"ע 125/68 שחב נ. שחב, בלשונו המליצית: "כמה וכמה מעלות טובות לבוררות מוסכמת: היא מתקיימת בפני איש או אנשים אשר הצדדים בחרו בהם מרצונם. הצדדים חופשיים להשתחרר מאזיקי הפרוצדורה ודיני ראיות נוקשים".

הבוררות מתנהלת בצנעה ואינה יוצאת לרשות הרבים. כשהיא מתנהלת כהלכה, היא עשויה להיות יעילה, מהירה וזולה.

כפיה של הליך הבוררות

אך שטר ושוברו בצידו, וזול או יקר הם עניין יחסי, וכל ישיבת בוררות עולה כסף לצדדים. קביעת בוררות חובה, תוך חסימת דרכם ואיון זכותם להתדיין בבית המשפט, פוגעת אנושות בזכות חוקתית על-חוקית, זכות הגישה לערכאות, כפי שהגדירה כבוד השופט מישאל חשין (ע"א 733/95 ארפל אלומיניום בע"מ נ. קליל תעשיות בע"מ): "המדובר בזכות מן המעלה הראשונה... נעלה היא על זכויות היסוד. ולא עוד, אלא שקיומה הינו תנאי הכרחי וחיוני לקיומן של שאר זכויות היסוד. זכות הגישה לבית המשפט הינה צינור החיים של בית המשפט".

יוצא אפוא שאילוץ וכפייה של הליך הבוררות על מתדיינים פוגע בזכות יסוד, אף תוך גרימה של פגיעה כלכלית בממונם ובמשאביהם. כפיית הליך בוררות על צד חלש ומעוט יכולת, כמוהו כמניעתו מקבלת דין וצדק בעניינו, בהיעדר יכולת כלכלית לממן את ההליך.

דווקא תביעות מסוג אלה שבהן עוסק התיקון הן תביעות שבהן תובעים רבים הם חסרי אמצעים, וכפיית בוררות תביא לסתימת הגולל על תביעותיהם.

יתרה מזו, אין כל הסבר מדוע להפנות לבוררות דווקא ולא לגישור, שהוא הליך נעים וזול בהרבה, ואין בו אלמנט של כפייה. ואם בהטמעת התנהגות עסקינן, הרי שדפוס של הליך גישור מעצב נכון יותר התנהגות של צדדים לנהוג זה בזה בכבוד, בנימוס ותוך ראיית האדם שמאחורי בעל הדין.

זאת ועוד, רבות מהתביעות האמורות מתנהלות בפני בתי המשפט לתביעות קטנות, שבהם הדיון זול, יעיל ומהיר; כך שכפיית בוררות על מתדיינים בתביעות קטנות פוגעת קשות בזכותם של תובעים שאינם משופעים באמצעים להליך הוגן.

עדיפות לנתבעים

גם באשר לזכות הערעור - הדברים אינם פשוטים. באפשרותם של צדדים להסכים בהסכם הבוררות על ערעור באחת משתי דרכים: אחת, ערעור בפני בורר, ואז שוב הליך של ערעור עשוי לעלות ממון רב, מה שמקנה עדיפות לצדדים הנתבעים בהליכים כאלה (חברות קבלניות, חברות ביטוח וכדומה), בהיותם צד חזק הנהנה מאיתנות פיננסית יחסית, לעומת התובע שלרוב אינו כזה.

הדרך השנייה היא ערעור בפני בית משפט, אך לא בזכות, אלא שיש לקבל רשות לכך, ורק מנימוקים מצומצמים וחריגים, מה ששוב פוגע בזכות הערעור, וממילא גם בזכות הגישה לערכאות.

לצד זה יש להוסיף את מגמתה הברורה והעקבית של הפסיקה רבת השנים, לחשל את מוסד הבוררות, וככל הניתן להימנע מהתערבות בפסק בורר, או להימנע מלבטלו (ראו פסק דינו של השופט יורם דנציגר ברע"א 9060/04 טפת נבו נ. כאשי ואח').

ואם לא די במכשלות הללו, מהמורה נוספת ממתינה לצדדים המתדיינים בבוררות, בסיום ההליך. לפי סעיף 23 לחוק הבוררות, יש לאשר את פסק הבורר בבית המשפט, ורק לאחר אישורו יהא דינו לכל דבר, כדין פסק של בית משפט.

דרישה זו מאלצת את הצדדים לעתור בסופו של יום לדיון בבית המשפט לשם אישור הפסק, עתירה העולה לצדדים ממון וזמן ופוגעת בזוהרה של היעילות "הקדושה".

לנוכח הדברים האלה, ברור כי הצעת החוק פוגעת בזכות הגישה לערכאות באופן לא מידתי ולא סביר, והיא פוגעת קשות דווקא באוכלוסיות חלשות, שהרבה מהן נזקקות תכופות להגיש תביעות בגין ליקויי בנייה ופגיעות רכב.

לכן, ראוי היה כי הדיון בכנסת בהצעה זו ייערך בהתאם, תוך בחינת אפיקי ייעול שאינם פוגעים בשוויון בפני החוק ובנגישות לבתי המשפט.

מנגד, ההצעה כמו שהיא תועיל לנתבעים בעלי כושר עמידות ויכולות למימון הליך הבוררות, וגם תועיל למוסדות הבוררות הרבים שקמו לאחרונה, המשחרים לזרם של תיקים.

* הכותבת היא מנהלת הקליניקה לסיוע משפטי, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת בר-אילן.

עוד כתבות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו