"זה הזמן להגדיל החשיפה למניות ל-35% מהתיק"

יניב אהרון מתמיר פישמן חיובי אך מזהיר: "לאור רמות השיא של השוק נמשיך לראות תנודתיות במסחר" ■ וגם: ההמלצות החמות של אהרון - 2 מניות בחו"ל, 3 בישראל ו-2 אג"ח קונצרניות

אחרי מספר שבועות עם כמה אירועים משמעותיים ובלתי צפויים במדינות האזור, בשבוע החולף הפתיעו את המשקיעים דווקא חדשות מהשוק המקומי.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עדכנה במהלך השבוע כי התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) זינק ברבעון הרביעי של 2010 ב-7.8%, לאחר עלייה של 4.4% ברבעון השלישי, ועלייה של 5.2% ברבעון השני.

בבית ההשקעות תמיר פישמן סבורים כי הנתונים החיוביים הללו יכולים לדחוף את השוק למהלך נוסף של עליות. יחד עם זאת, יניב אהרון, מנהל השקעות בתחום מניות בקופות הגמל ובקרנות הנאמנות של בית ההשקעות, המתארח השבוע במדור, מעריך כי לאור רמות השיא של השוק נמשיך לראות תנודתיות במסחר.

"אם תהיה תנועה נוספת של כסף שייכנס לשוק, היא תגיע מכיוון המשקיעים הפרטיים, בתיקים המנוהלים, בקרנות נאמנות או באופן ישיר", הוא אומר. "כרגע, לא נראה שהמוסדיים יגדילו עוד את החשיפה שלהם למניות, אחרי שהגדילו שיעורי חשיפה בסוף 2010".

לדברי אהרון, "התגובה המיידית לנתוני התמ"ג היא עלייה בציפיות לעליית ריבית ואינפלציה". לכן, בתיק שהוא מציע יש משקל יתר לאג"ח הצמודות, כשבנוסף הוא כולל רכיב של אג"ח ממשלתיות בריבית משתנה "שיכול לתת פיצוי לאינפלציה גבוהה דרך עליית הריבית".

"על ההחזקה הנמוכה בצמודות הממשלתיות אנו מפצים באמצעות החזקה גבוהה באג"ח קונצרניות צמודות", הוא מסביר. "יש הטיה כלפי אג"ח צמודות, כי סיכוני האינפלציה ברורים, ומכאן הצורך לשמור על החלק הריאלי של התיק".

אהרון סבור כי המח"מ המומלץ לאפיק האג"ח הממשלתיות השקליות עומד על 3.5, כשבאפיק האג"ח הצמודות המח"מ המומלץ הוא 5. "אנו סבורים כי בנקודת הזמן הנוכחית קיימת עדיפות לאג"ח קונצרניות על פני האג"ח הממשלתיות, ולכן גם בתיק אנו רואים משקל יתר לקונצרניות (34% מול 31%)", הוא אומר. "מבין האג"ח הקונצרניות הייתי נמנע מאג"ח בדירוגים גבוהים עם מח"מ ארוך", הוא מוסיף. "אנו גם מוצאים לנכון להחזיק לפחות כ-20% מסך כל ההחזקה הקונצרנית באג"ח לא צמודות".

בכל הקשור לסוגיית הריבית במשק, אהרון סבור כי "זה שהשוק מתמחר כעת ציפיות גבוהות יותר להעלאת ריבית לא משנה את העובדה שידי בנק ישראל כבולות במידה מסוימת בגלל שער החליפין. אמנם נתוני המאקרו תומכים בהעלאת ריבית, אבל שער החליפין הוא מרכיב מהותי בהחלטה, ובניטרולו, בנק ישראל היה מעלה את הריבית כבר מזמן".

לדבריו, בתקופות של אינפלציה גם מדדי המניות נותנים תשואת יתר, ובהתאם לכך הוא ממליץ על הגדלת החשיפה למניות מרמה של 25% מסך התיק ל-35%. "העלייה בשיעור המניות בתיק תבוא על חשבון ירידה בחשיפה לאג"ח ממשלתיות", הוא מסביר. "ככלל אנו רואים הקצאה של 30%-50% מסך החשיפה המנייתית למניות בחו"ל, כאשר העדפה היא לחברות גלובאליות (Large Cap)".

שימו לב לפייזר ונוברטיס

ומהם הסקטורים המומלצים שלפיהם כדאי להשקיע במניות? אהרון רואה במניות הפיננסים, גם בארץ וגם בחו"ל, את הסקטור שאליו כדאי להגדיל את החשיפה. בנוסף הוא מציין כסקטורים מומלצים גם את תחום הנדל"ן המניב בישראל, מניות הטכנולוגיה וכן מניות פארמה בחו"ל.

על תחום הפארמה הוא אומר כי "זהו מגזר שנמצא בתימחור נמוך חסר תקדים, הנובע בין היתר מרגולציה ולחצים ממשלתיים להורדת מחירים, בעיקר באירופה ובארה"ב, וגם בשל פקיעת פטנטים רבים הצפויה החל מ-2014. להערכתנו, מחיר המניות בסקטור משקף כיום את כל הסיכונים, ואפילו מעבר לכך. המכפיל של חברות הענק דוגמת פייזר ונוברטיס, נמצא ברמות שפל היסטוריות".

אהרון סיים את המסלול הצבאי בחייו בגיל 27, לאחר ששירת כרב סרן בחיל השריון, והמוטו שמנחה אותו בעבודתו הוא כי בעולם ההשקעות כדאי לקבל החלטות לבד, ורק לאחר מכן להתייעץ עם אחרים. "תחום ההשקעות הוא עולם אחד, הצבא הוא עולם אחר, וההתנהלות היום יומית היא מאוד שונה", הוא אומר כשהוא מתבקש להשוות בין שני המסלולים בחייו. "אבל בשני המקומות יש אתגרים אישיים, בשניהם אני נדרש לסמוך על עצמי, ובשני העולמות קבלת ההחלטות מתבצעת בתנאי אי ודאות".

22
 22