בנק ישראל מודה: לא הצלחנו לרסן את שוק הנדל"ן הרותח

יום לאחר שהחליט להעלות את הריבית במשק ל-2.5%, מפרסם בנק ישראל סקירה לרבעון הרביעי של 2010 ■ במבט רחב, המשיך המשק הישראלי לצמוח

יום לאחר שהעלה את הריבית במשק ב-0.25% ל-2.5%, מפרסם היום (ג') בנק ישראל סקירה כלכלית מקיפה לרבעון הרביעי של 2010. במבט רחב, המשיך המשק הישראלי לצמוח, כאשר פער התוצר התקרב לסגירה, הצריכה הפרטית התרחבה וההשקעה, שירדה בעת המשבר, עלתה בקצב מרשים.

בנק ישראל מציין כי התרחבות הפעילות הכלכלית המקומית הקיפה את רוב ענפי המשק והביאה לשיפור מצב התעסוקה, כאשר הצמיחה במשק באה לידי ביטוי גם בעליית ההכנסות ממיסים בשיעור גבוה.

בהתייחס לשוק הנדל"ן הרותח מודים כלכלני חטיבת המחקר בבנק כי על אף צעדי הריסון שנקט בנק ישראל, השפעתם על שוק הדיור עדיין מועטה. בבנק מציינים כי הפעילות בבנייה למגורים מוסיפה להתרחב, בעוד שבבנייה שלא למגורים ההאטה נמשכת.

בבנק ישראל מונים את צעדי הריסון, ביניהם דרישת הלימות הון על משכנתאות בשיעור מימון גבוה וצעדים ממשלתיים להגדלת היצע הדירות וריסון הביקושים, כולל הנחות במס השבח והעלאת מס הרכישה לדירות השקעה, ומציינים כי סך המשכנתאות הממוצע לחודשים ספטמבר-נובמבר 2010 עלה ב-2.7% לעומת עלייה של 4.4% ב-3 החודשים הקודמים להם. אומנם מסתמנת ירידה אך קצב הגידול עדיין גבוה לעומת מרבית השנתיים שחלפו, 2009-2010.