ניצחון לירוקים: קו החשמל לאילת יוטמן בקרקע מכתש רמון

לנדאו העביר את תמיכתו מחברת החשמל לרשות הטבע והגנים ולתושבים ■ יו"ר חברת החשמל הביע תמיכה בהכפלת היקף ייצור החשמל מגז

שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו, החליט כי קו המתח העליון החדש לדרום יוטמן באדמה בקטע החוצה את מכתש רמון - כך עולה מדבריו בכנס אילת אילות לאנרגיות מתחדשות. בכך מסתיים המאבק של רשות הטבע והגנים ותושבי מצפה רמון נגד תוכנית חברת החשמל להקים קו עילי דרך המכתש.

חברת החשמל, שזכתה עד היום לגיבוי משרד התשתיות, טענה כי הטמנת הקו בקרקע כרוכה בעלויות של מאות מיליוני שקלים ומהווה תקדים מסוכן. המתכנן אפרים שלאין אמר ל"גלובס" כי רשויות התכנון יתגייסו כדי להביא לאישורו הסופי של הקו בהקדם האפשרי ויעניקו לנושא עדיפות כפי שנעשה באישור תוכנית המתאר למתקנים סולאריים. במשרד הפנים בירכו על סיום המחלוקת.

המאבק בין הירוקים לחברת החשמל מעכב זה 7 שנים את חיבור יישובי הערבה ואילת לרשת קווי המתח העליון הארצית (קווי 400 אלף וולט). הקו המתוכנן לעבור ממצפה רמון ליישוב פארן בערבה יאפשר לקלוט את החשמל שייוצר בשדות הסולאריים שיוקמו בעתיד בערבה.

יישובי הערבה ואילת נשענו עד היום על קו חשמל מיושן יחיד ללא גיבוי מרשת החשמל הארצית במקרה של תקלה. עוד נתקלו יזמי החשמל הסולארי בערבה בקושי לקבל התחייבות מחברת החשמל להוליך את החשמל שייצרו בגלל מגבלות ההולכה של הקו הקיים. בדיון שנערך לפני כשבועיים בלשכתו של שר התשתיות תמכו גורמי התכנון בהטמנת הקו וציינו כי עלות הטמנת הקו בקרקע המכתש זניחה יחסית לעלות הכוללת של סבסוד האנרגיות המתחדשות.