דובר צה"ל: נכנסתי לבריטניה בשם בדוי כדי לא להיעצר

דובר צה"ל מגלה את חזונו בראיון: לא לקצינים בכירים מצוחצחים, כן לקצינים קרביים מאובקים ■ "דיפנס ניוז": "בניהו הוא רב-אסטרטג של דיפלומטיה ציבורית שעיצב את האג'נדה"

דובר צה"ל, אבי בניהו, חושף את מדיניותו לעיצוב ולניווט של המסרים שצה"ל מבקש להעביר לאזרחי ישראל ולקהילייה הבינלאומית בראיון לשבועון "דיפנס ניוז", שפורסם אתמול (ב'). אחת מהעדפותיו החשובות: לא קצינים בכירים מצוחצחים אלא קצינים קרביים מאובקים צריכים לדבר אל העם ישראל בעת מלחמה - כך המסר יהיה אמין יותר.

כתבת "דיפנס ניוז" בישראל, ברברה אופל רום, שאלה את בניהו: בארבע שנות כהונתו של הרמטכ"ל הקודם, רא"ל גבי אשכנזי, הוא לא העניק אפילו פעם אחת ראיון עיתונאי 'און דה רקורד'. האם זו היתה תגובה רפלקסיבית למה שנתפס כזמינות היתר של קודמו בתקופת מלחמת לבנון?

תשובת בניהו: "אחד מלקחי המפתח של (מלחמת) לבנון הוא, שמפקדים בכירים צריכים להתמקד בעסק של ניהול הלחימה. אני לא עומד להחזיר אותם לכאן, עם ג'ל בשיער, כדי להופיע במדי א' מול המצלמות. המסר יהיה הרבה יותר אמין כאשר הוא ייצא מפיו של קצין קרבי מסריח, במדי הסוואה, שיסביר בקצרה את אירועי היום, לפני שיסתלק חזרה בג'יפ שלו כשהוא מכסה את העיתונאים בענני אבק".

"בה בעת, רא"ל אשכנזי וקצינים אחרים במטה הכללי נתנו שפע של תדרוכי רקע לא רק לעיתונאים אלא גם למעצבים חשובים אחרים של דעת הקהל ולדמויות מובילות בעולם העסקים, הפיננסים, ארגונים אחרים ומכוני חשיבה, בישראל ומחוצה לה", אמר דובר צה"ל.

"רב-אסטרטג של דיפלומטיה ציבורית"

"דיפנס ניוז" חולק לבניהו שבחים מפליגים, מייחס לו "תפקיד מכריע בשיקום המורל הציבורי" בישראל ומתאר אותו כ"פנים הנחושות של צבא העם שהשתקם אחרי המלחמה הטראמוטית והפלגנית בלבנון".

"בניגוד לרוב הדוברים הצבאיים, שיישמו את המדיניות שהכתיבו הממונים עליהם, משרת בניהו כרב-אסטרטג של דיפלומטיה ציבורית; הוא מעצב את האג'נדה באמצעות שליטה על המסר, מעבר לשרשרת הפיקוד הצה"לית עד לממשלה בכללותה".

חלק מהראיון התמקד ביחסים המתוחים בין הכתבים הזרים בישראל לבין משרד דובר צה"ל. בניהו נשאל: אגודת העיתונאים הזרים האשימה אותך שאתה מונע מחבריה גישה לסיקור אירועים חשובים או פוגע ביכולתם לעשות כן, כפי שאירע במבצע עופרת יצוקה. למעשה, העיתונאים הזרים נאלצו לפנות לבית המשפט העליון כדי להבטיח לעצם גישה לעזה. האם אתה מטפח את הניו-מדיה כאמצעי לעקוף את התקשורת המסורתית?

בניהו: "בכלל לא. למעשה, חשבון בטוויטר נהפך למכשיר חשוב בשביל התקשורת המסורתית. אנו גם מכשירים (חיילים במשרד דובר צה"ל) להשתמש ב-Live View כדרך בטוחה להעברה מהירה של תצלומים ממל"טים, מטוסים או אפילו ממצלמות על קסדות של חיילים לידי העיתונות בזמן כמעט אמיתי. אני מדבר על 30 דקות או פחות".

* זה חלק מהבעיה. ארגוני תקשורת לא רוצים להישען על צלמי דובר צה"ל, טובים ככל שיהיו. הם רוצים לסקר בעצמם את הזירה, וזה נכון לגבי עיתונאים שלא רוצים לסמוך על תדרוכים של דובר צה"ל.

בניהו: "אירחנו עיתונאים רבים שהוטמעו ביחידות ונוסיף לעשות זאת ככל שיתירו הנסיבות. אבל אמצעי התקשורת המסורתיים צריכים לזכור שני דברים: האחד הוא, שהם שוב אינם השחקנים היחידים בשטח; והאחר: המשימה הראשונה והחשובה ביותר של צה"ל היא להגן על אזרחי ישראל ולא לסכן חיי חיילים או לפגוע בסיכויי ההצלחה של פעולות כדי לשמח את המדיה".

הראיון עסק גם בתרומת התקשורת החדשה להתפשטות המחאה האזרחית במדינות המזה"ת וצפון אפריקה. לנוכח כל מה שמתרחש עתה לנגד עיננו, אנו מתוודעים לעוצמה שגלומה בציבור, אמר הדובר. עתה אנו צריכים להבין את התופעה ולפעול בהתאם.

* במקרה הספציפי של ישראל, האם הימצאות עוצמה כזו ברחובות רמאללה, למשל, אינה עלולה להחליש את שליטת ישראל?

"כל עוד אני לובש את המדים האלה, אני מסרב להיגרר לנושאים פוליטיים. אבל כדי להסביר את השליחות הצ"הלית אומר, שלנוכח האיומים שמולם אנו ניצבים, והמאמצים הקפדניים שאנו נוקטים כדי להקטין את הסיכונים לאזרחים, התקשורת החדשה מספקת לנו הזדמנויות חדשות וערוצים שונים להעברת המסרים שלנו להמונים. אנחנו יכולים לנצל כאן את העליונות הטכנולוגית שלנו כדי לספק קטעי ודיאו אמינים, תצלומים ומידע תומך מהזירה הישר לקמפוסים, למשרדים ולחדרי הסבה ברחבי תבל".

בניהו סיפר, כי משרדו מקווה להשיק בקרוב אתר אינטרנט בערבית, נוסף לאתרים בעברית ובאנגלית של המשרד. הוא חזר על מידע שגילה בנאום בכנס הרצליה על כניסת משרדו לעידן יו טיוב ועל פתיחת חשבון בפליקר, שבו הועלו עד עתה 300 תצלומים עם 400 אלף צפיות. בטוויטר יש לדובר צה"ל 11 אלף "עוקבים" ומדי שבוע נוספים עוד 200.

בראיון מגלה בניהו, כי בביקורו האחרון בבריטניה, הוא נאלץ לחמוק למדינה בשם בדוי בגלל "פעילים אנטי-ישראליים ממומנים היטב", שמנצלים את תפיסת סמכות השיפוט האוניברסלית כדי לנהל מלחמת תעמולה נגד ישראל.

"זה אבסורד", אמר בניהו. "אני מבין שהממשלה (בלונדון) מנסה ליזום חקיקה כדי למנוע זאת. בריטניה ומדינות אחרות באירופה מודאגות כמונו מפני הטרור ומנהיגיהן מבינים שמי שיאכיל את נחש האיסלם הרדיקלי סופו שיוכש על-ידו".