אני משתף פעולה עם המניפולציה

פרופ' עילם גרוס, מומחה לפיזיקת חלקיקים במכון ויצמן ומוזיקאי, מוחה על דיכוי הספונטניות. "גברים פוחדים להביע חיבה חברית. אני מחבק את המזכירה, ומיד מוסיף 'רק שלא תתבעי אותי'"

"הקושי הגדול הוא לומר דברים שאולי יתפרשו שלא כראוי. לפעמים מספיקה מילה אחת, בוודאי בנושא כזה רגיש, כדי להקפיץ. שלא איחשד בשוביניזם, שלא אתפס כפוגע או כסקסיסט". המודאג הוא עילם גרוס, פרופסור לפיזיקת חלקיקים במכון ויצמן, שמחפש אחר "חלקיק האלוהים" בז'נבה ו"חומר אפל" באיטליה. "בעבר, כשאני הייתי סטודנט", הוא מספר, "הייתה בחורה אחת על כל עשרה בחורים בפקולטה. כיום מעודדים נשים ללמוד מקצועות מדעיים, ובפיזיקה הגענו ל-2-3 סטודנטיות על כל עשרה סטודנטים.

"תחתיי חוקרים חמישה סטודנטים, מתוכם רק סטודנטית אחת. לעומת זאת, בקבוצת מורים שאני מלמד יש אחוז שווה, פחות או יותר, של מורות ומורים. מעניין לציין גם, כי חתן פרס נובל היחידי במכון ויצמן הוא בעצם כלה, פרופ' עדה יונת".

מעבר לאקדמיה, מה השתנה ביחס של החברה הישראלית לנשים?

"לתחושתי יש שינוי גדול. האווירה היא של קצת חשש, זהירות ודיכוי הספונטניות. גברים פוחדים להביע חיבה חברית. אני מחבק את המזכירה ומיד מוסיף 'רק שלא תתבעי אותי', ספק בצחוק וספק בחשש.

"אולי זה קשור להתבגרות, שלי ושל הנשים סביבי. אני רואה דברים שלא ראיתי בעבר, מתנהג בצורה יותר שקולה. החשש הוא מפרשנויות לא נכונות, אבל מצד שני, יש לי פחות מעצורים ואין לי בעיה לגשת לדבר עם כל בחורה, ואני נתקל ביותר ויותר נשים שלוקחות יוזמה ובנשים שבטוחות בעצמן.

"חבר שלי הקדיש את התזה שלו לאשתו, וכתב שבלעדיה לא יכול היה לסיים לכתוב. כשהתגרש, היא תבעה את חלקה בהצלחה שלו, ולראיה ההקדשה. מאז, כל הפיזיקאים שאני מכיר כותבים בעבודת התזה שלהם, שלמרות האישה שלהם, הם הגיעו עד הלום".

בנוסף לחקר פיזיקה גרוס הוא גם מוזיקאי, שבימים אלה מסיים הקלטת דיסק חדש. "יצירה מוזיקלית תופסת מקום משמעותי בחיי, אבל אני קודם מדען ואחר כך מוזיקאי. נשים הן ההשראה שלי למוזיקה, ובלעדיהן לא נראה לי שהייתי יוצר. כל שיר באלבום החדש שלי הוא תוצאה של אישה, היופי שבה, ההיכרות שלי איתה, או מפגש עם מישהי שנגעה בי והשאירה משהו ממנה אצלי".

לנקות את האקווריום

גרוס, 54, גרוש 15 שנה, ואב לשתי בנות. "יש לי חולשה לנשים חזקות", הוא מודה. "אני מאוד מעריך נשים מצליחות עם עולם תוכן עשיר. לפני שהייתי בזוגיות, הסתובבתי באתרי היכרויות. בכרטיסי ציינתי שהבחורה שאני מחפש היא 'מישהי שחושבת שהיא משהו'. זה לא שכנע אף בחורה לכתוב לי. בשנים האחרונות אני נתקל בלא מעט בחורות שאין להן בעיה ליזום, להציע, לפעמים בצורה בוטה, נשים שאפילו ההתעלמות או הדחייה מצדי לא מרתיעות אותן מלנסות שוב".

החלוקה למין חזק ומין חלש עדיין רלוונטית?

"נראה לי שהחוכמה היא למצוא איזון. הייתי במערכות יחסים שבהן האישה היא המובילה, המנווטת, הקובעת, אלא שבהיעדר איזון, אישה חזקה מדי במערכת זוגית היא שתלטנית, ואז אתה מאבד את עצמך, מגלה שאתה חי את החיים של מישהי אחרת, ובמובן מסוים הגבריות מסורסת. הייתי גם במערכות יחסים שבהן האישה חלשה, נתמכת ומצפה שאתה תהיה זה שמחליט, וגם באופן הזה מצאתי עצמי חי את חייה של בת הזוג והלכתי לאיבוד.

"אולי אין דבר כזה אמצע, אולי לי אין אמצע, אבל אני לומד עכשיו, תוך כדי תנועה, בתוך מערכת זוגית. בהרצאות שלי על המפץ הגדול, אני תמיד מזכיר את השיר "אנאבל לי" של אדגר אלן פו - נשים יכולות להעביר גברים על דעתם. בסופו של דבר, הכול זה איזון עדין, כמו בטבע וכמו בחוקי הפיזיקה.

"בפיזיקה מדברים על נטורליטי - אנחנו לא רוצים ששינוי עדין וקבוע יגרום לשינוי גדול בתוצאה. אבל הטבע הוא כזה, ועוד לא מצאנו את הדרך לסדר את העניין. גם במערכות זוגיות יש איזון מאוד עדין, ולפעמים משפט הכי מטופש יכול להוציא את כל המערכת משיווי משקל. לכן חשוב 'לנקות את האקווריום', ולא לתת לתסכולים ומרירות להיווצר ולהעכיר את המים".

מה קורה לגברים מול נשים עצמאיות, שמצהירות שהן יכולות הכול לבדן, שלא צריכות גבר לצדן כדי להרגיש משמעות?

"אני לא מאמין שהצורך לא קיים. לדעתי אמירות כאלה או חשיבה מהסוג הזה מגיעות ממקום של פגיעה והגנות. זו דרכן של נשים שנפגעו, או לא הצליחו למצוא לעצמן בן זוג, להרגיש טוב יותר. הצורך הטבעי, הבסיסי, הוא להיות בזוג. המשמעות הביולוגית לקיומנו היא המשכיות המין האנושי. אנחנו חלק מהטבע וכמו בעלי החיים, אנחנו נמצאים כאן כדי להעמיד צאצאים, וכל מטרתנו היא להמשיך את השושלת. זה אמנם מתסכל, אבל ככה זה.

"אישה גרושה לא יכולה להיות תחליף לאב, כמו שאב גרוש לא יכול להיות תחליף לאימא. ועל אף יכולתן של נשים להביא ילדים לבדן, השאיפה והרצון הבסיסיים והטבעיים הם לעשות את זה בזוג. כשזה קורה לבד, לרוב זה מצב של אין ברירה".

ובכל זאת, מה קורה לגברים בעולם שבו נשים יכולות הכול, גם דברים שנתפסו מאז ומתמיד גבריים?

"הרבה גברים מוכנים לגלות ולהביע את הצד הנשי שלהם. הם לא מפחדים, כי יש היום יותר פתיחות לזה. נשים נותנות לזה מקום כשהן לוקחות את המושכות, או כשהן מבליטות איכויות גבריות.

"אלא שלדעתי, בפועל, יש כאן אמביוולנטיות. נשים יכולות לומר שהן רוצות בסביבתן גבר רגיש, אבל אם תבכה תדיר ליד אישה, סביר שהיא תרים גבה, או תמשיך לגבר הבא. כנראה שאם נחזור לחוקי הטבע, לכל אחד יש את המקום שלו ומילים לחוד ומציאות לחוד.

"לפני 100 שנה נערמו קשיים בחייה של אישה רק בשל היותה אישה, ראי ערך מארי קירי. זה לא קורה היום, לא במעגלים שלי. אני לא רואה מצב שבו נערמים קשיים אובייקטיביים בדרכה של מדענית רק בשל היותה אישה. כולם יכולים הכול באופן תיאורטי, והכול הוא שאלה של כמה מאמץ צריך להשקיע כדי להגיע ולהצליח, ומה המחיר".

עד כדי אובססיה

אתה יודע לזהות מניפולציה נשית כשהיא מופעלת עליך?

"מניפולציה היא נחמדות, מחוות קטנות, לפעמים לא מורגשות כמעט, מימיקה, שפת גוף, תשומת לב מיוחדת. בחורה נחמדה באופן יוצא מן הכלל, שיכולה להמיס אותך ולשבש את שיקול הדעת שלך ואת האובייקטיביות, אפילו באופן לא מודע. יש נשים שעושות את זה באופן מודע, ולמרות שאני רואה ומבין את זה, אני מושפע ומשתף פעולה. כמו פיתיון ומלכודת.

"מצד שני, נדמה לי שלנשים יפות קשה יותר. הן צריכות להוכיח שההצלחה שלהן היא לא בזכות המראה. היופי עוזר להן להיכנס למערכת, ומפריע להן לקיים אותה. הבחנתי גם שלנשים יפות ואינטליגנטיות חשוב מאוד, עד כדי אובססיה, שידעו שהן חכמות. לפעמים זה מכתיב להן את דרכן בחיים".

כוח נשי - מהו?

"הכוח הנשי הוא הפוטנציאל הגלום, שתמיד יש לו סיכוי להתממש מול כל גבר באשר הוא, גם אם הוא נשוי - נישואים בימינו כבר לא מהווים, לצערי, מכשול לדבר. לנשים יש המון כוח, סוג של שליטה בעצם הווייתן. כבר כשהייתי בן 17 כתבתי באיזה מאמר, בעיניים של נער מתבגר, שאני מעריץ נשים יפות. מבחינתי זו הייתה המהות הנשית. ברור שמאז למדתי להעריך רבדים, תוכן, אופי ומהות, אבל אז זה היה כל כך ראשוני".

האישה האידיאלית.

"אישה כאדם, שעושה עם עצמה משהו, שהחיים שלה מלאים בתוכן. החברה הכי טובה שלי. מה שמבדיל אותה מגבר שיכול להיכנס לאותה משבצת זה שהיא צריכה להיות קשובה לצרכים הבסיסיים הפרוידיאניים, שקשורים לסקס ואוכל. אני מאמין שגם אישה, לא חשוב כמה חכם או חברי הגבר שאיתה, לא תוותר על היצרים הבסיסיים שלה".