משרד גורניצקי ושות' צירף 13 עורכי דין ו-6 שותפים חדשים

השותף המנהל, עו"ד מוריאל מטלון: "אנו מנסים לשבור את הסטיגמה של משרד גדול וחסר נשמה"

בשבוע שעבר פרסמה חברת דן אנד ברדסטריט (D&B) את הדירוג השנתי של משרדי עורכי הדין בישראל לפי גודלם. אחד ממשרדי עורכי הדין שביצע בשנה החולפת קפיצת מדרגה מרשימה הוא משרד גורניצקי, שעלה בשנה שחלפה 3 שלבים בדירוג היוקרתי, מהמקום ה-11 שבעשירייה השנייה היישר אל המקום ה-8 בעשירייה הפותחת.

המשרד הוקם בשנת 1938 כמשרד משפחתי, והפך ברבות השנים לאחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים והחשובים בישראל. הוא מונה היום 102 עורכי דין ו-37 שותפים, ובחודשיים האחרונים צירף לשורותיו מספר נאה של 13 (!) עורכי דין שכירים ו-6 (!) שותפים חדשים.

המצטרפים הם: עו"ד צבי גבאי, שעד לאחרונה שימש כממונה על האכיפה ברשות ניירות ערך, הצטרף כשותף למשרד, ויעסוק בעיקר בתחומי המשפט הכלכלי ועבירות הצווארון הלבן.

5 השותפים החדשים הנוספים שהצטרפו לשותפות נבחרו מבין עורכי הדין במשרד: עו"ד ארי פריד, שעוסק בעסקאות בינלאומית ובהנפקות בארץ ובחו"ל; עו"ד אורלי טננבאום, שעוסקת בליטיגציה מסחרית; עו"ד תימור בלן, שעוסק בצווארון לבן ובעסקאות; עו"ד עידן בקי, שעוסק בעסקאות ובמימון בינלאומי; ועו"ד אבירם הנדל, שעוסק בתחום של לקוחות פרטיים.

בנוסף, גויסו 13 עורכי דין נוספים למשרד, ש-6 מהם גם התמחו בו. עורכי דין בעלי ותק שהצטרפו לגורניצקי הם עו"ד קארין שטבהולץ-נבות, שב-6 השנים האחרונות התגוררה בניו-יורק ועבדה בחברת השקעות גדולה; עו"ד שרית סלופסקי, שהגיעה לגורניצקי ממשרד אהרונסון, שר, אבולעפיה, אמודאי;, עו"ד יועד כוכבי, שהגיע ממשרד שגיב בלזר; עו"ד שלומי אביעד זידר, ששימש כעוזר משפטי של השופט מגן אלטוביה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב; עו"ד מורן ניניו; ועו"ד הילה שמעון.

מתמחים לשעבר בגורניצקי שהצטרפו עתה למשרד כעורכי דין הם: עו"ד טיגיסט ביילין, שתעסוק בתחום הנדל"ן; עו"ד מעיין מלמד, שתעסוק בליטיגציה מסחרית; עו"ד רועי צ'פניק, שיתמקד בבוררויות ובגישורים; ועורכי הדין אנה קופרמן, ליאור ברן, נטע גולדשטיין ויונתן היינה-גלי, שיעסקו בתחום המסחרי.

שנת האנרגיה

לדברי השותף המנהל במשרד גורניצקי, עו"ד מוריאל מטלון, הצמיחה של המשרד ב-10 השנים האחרונות היא בשיעור של 500%, והנחת העבודה היא שהמשרד ימשיך לצמוח בקצב דומה, כדי להמשיך ולשמש כעוגן המשפטי ללקוחות המסורתיים של הפירמה וללקוחות חדשים.

את הגידול המהיר זוקף מטלון בעיקר להתפתחות המשק הישראלי, שמביאה עמה גידול בהיקף הפעילות המשפטית שהמשרד נדרש אליו.

לדבריו, גם פעילות המשרד מול רשויות השלטון השונות, בכל הנוגע לסוגיות רגולטוריות, צמחה באופן ניכר, ומשתקפת בין היתר בעבודה מול הממונה על ההגבלים העסקיים, הממונה על שוק ההון ורשות ניירות ערך.

עם כל הכבוד לפעילות המגוונת של גורניצקי בשנה החולפת, גולת הכותרת של המשרד הייתה הניסיון להגן על זכייני הגז, ובראשם קבוצת דלק שבבעלות יצחק תשובה. למשרד, בראשות עו"ד פנחס רובין, היה חלק גדול בדיונים בעניין המלצותיה של ועדת ששינסקי בכל הנוגע להגנה על קניינם של זכייני הגז ועל הזכויות המוקנות להם.

לדברי עו"ד מטלון, "למרות שלאחר 60 שנה שחררו הזכיינים את מדינת ישראל מתלות באנרגיה זרה, הם מצאו עצמם לפתע במתקפה על-ידי השלטון ועל-ידי התקשורת".

לא רק את זכייני הגז, אלא גם את משרד גורניצקי כמייצגם, רואה מטלון - המשוכנע בצדקת לקוחותיו - כקורבן-שווא של הביקורת הציבורית. "פעם נוספת מצאנו את עצמנו תחת הסטיגמה של מגיני ה'הון והשלטון'. כאילו יש תקומה לכלכלת ישראל בלי הון, וכאילו בעלי ההון גזלו מהמדינה את אוצרותיה, כאשר הרעיון המרכזי שלפיו לא משנים את כללי המשחק לאחר שהקלפים חולקו, ברור לאזרח מהיישוב המשחק קלפים, אך לא לרשויות השלטון, כך שבבעלי ההון מותר לפגוע".

הזיק האנושי

ייצוג זכייני הגז, שהיה משמעותי מאוד למשרד, לא היווה את הנגיעה היחידה שלו בנושאי אנרגיה. למעשה, את שנת 2010 ניתן לסמן בגורניצקי כ"שנת האנרגיה", ונראה כי גם בשנים הבאות יהיה לנושא זה מקום מרכזי בעיסוקו השוטף של המשרד. השנה הוא נגע כמעט בכל האספקטים העולים בתחום, והוא צבר, ועוד ממשיך לצבור, מומחיות ומקצועיות בתחום.

לדברי עו"ד מטלון, "מצד אחד, ייצגנו את זכייני הגז במאבקם המוצדק ועמוס האנרגיות מול הרגולטור, נגד העלאת תמלוגי הגז - מאבק סבוך אשר העלה שאלות משפטיות מרתקות ונוהל בעצימות תקשורתית רחבה ובעיסוק ציבורי מוגבר. מצד שני, המשיכו להיחתם במשרד עסקאות אנרגיה חדשות, שלהן תרומה אדירה לכלכלת ישראל.

"עו"ד ג'ק סמית' קידם את עסקת הגז הענקית שנחתמה לאחרונה בקהיר, שבמסגרתה החברה לישראל, כיל ובז"ן חתמו עם חברת הגז EMG על חוזה לאספקת גז טבעי לתקופה של 20 שנה; את הסגירה הפיננסית של תחנת הכוח הגדולה של OPC; וכן את עסקת קטורה, שבמסגרתה חתמה חברת החשמל על הסכם עם תחנה פוטו-וולטאית בעלת ההספק הגדול ביותר עד כה".

את העיסוק החדש של המשרד בתחום הגז מגדיר מטלון כ"מרתק", ולדבריו הוא צפוי להביא לתמורות רבות בכלכלה הישראלית והעולמית. "המשברים במצרים ובלוב רק ממחישים את הצורך האדיר של ישראל להפוך לעצמאית בכל הנוגע לאספקת הגז למדינה ולאיתור תחליפי נפט. אנו מרותקים מההתפתחויות הרבות והמהירות בתחום, וגאים לקחת חלק פעיל בתחום שעתיד לשנות את פני המדינה".

- מספר עורכי הדין והסטודנטים למשפטים אינו מפסיק לגדול. מהן הסיבות לכך? האם התופעה של הצפת המקצוע מטרידה אותך?

מטלון: "מספר עורכי הדין בישראל הולך וגדל לא בגלל רמת ההשתכרות הגבוהה של עורכי הדין (שגם היא כבר מוטלת בספק), אלא בעיקר בשל ההיזקקות המופרזת לטיפול משפטי בכל עניין שעל סדר היום הלאומי.

"אם היום מינוי רמטכ"ל מוכרע בסופו של דבר על-ידי היועמ"ש או בג"ץ, המסקנה של הסטודנט היא שהמדינה נשלטת על-ידי משפטנים. לכן אני מוטרד פחות ממספר הסטודנטים למשפטים ויותר מההעצמה של תפקיד המשפטן בתהליך קבלת ההחלטות וההתפתחות של ישראל".

מטלון חושש כי לא ירחק היום, ואולי הוא כבר כאן, שהמשפטנים בישראל יואשמו באחריות לכישלונותיה של המדינה בתחומי חיים שונים, בתקיעת מקלות בגלגלי הכלכלה, בתקיעת טריז בשלשלאות הטנקים ובאחריות למחירים הגואים של מוצרי היסוד.

"אצלנו, במשרד שהולך וגדל, כבר קיים חשש מפני אובדן המגע האישי והאינטימיות האופיינית למשרד קטן, ולכן אנו משתדלים לשבור את הסטיגמה של 'משרד גדול וחסר נשמה' על-ידי הטמעת התרבות המיוחדת לנו. המשרד משקיע משאבים רבים בשמירה על הזיק האנושי בפירמה", אומר מטלון.