"שיכור דרס את אחותי בת ה-12 - ונקנס ב-1,000 ש'; על נעל גזרו 3 שנים"

מתעצמת הסערה סביב המכתב שפרסמה בפייסבוק יעל גרינשפן, אחותה של שחר שנפצעה בתאונת דרכים ואיבדה את היכולת לדבר ולתפקד ■ אמן: "לשנות את הענישה לנהגים שיכורים"

מתעצמת הסערה הציבורית סביב המכתב שפרסמה בפייסבוק יעל גרינשפן, אחותה הגדולה של שחר גרינשפן בת ה-13 שנפצעה קשה בתאונת דרכים ואיבדה את היכולת לדבר ולתפקד. במכתב מוחה יעל על העונש הקל שנגזר על הנהג: קנס של 1,000 שקל ועבודות שירות.

התאונה אירעה בתאריך 28 בדצמבר, 2009, כאשר שחר גרינשפן הייתה בת 12 בלבד. שחר עמדה על אי-תנועה עם חברתה וחיכתה לרמזור שיתחלף לירוק. היה זה בסביבות השעה 16:00 אחר-הצהריים, כאשר נהג שיכור עלה על אי-התנועה במהירות ופגע בשתי הילדות. שחר נפצעה אנושות, וחברתה נפצעה באורח קל.

בריאיון לתכנית "שש" בערוץ 2 סיפרה יעל בת ה-18 על התחושות שהובילו אותה לגשת לשופטת באופן אישי לאחר המשפט. "אחרי שקיבלנו את הפרוטוקול של הדיון במשפט, ראיתי את גזר הדין ועליתי לשופטת יחד עם ההזמנה של שחר לבת-המצווה. ההזמנה כבר הספיקה להישלח לכל החברים שלה, אך המסיבה מעולם לא התקיימה. הכעס בער בי. בעצם המשפט לא התנהל אלא נחתמה עסקת טיעון. הייתי בהלם כששמעתי מה העונש.

"ניגשתי לשופטת ואמרתי לה: 'זאת שחר, והחיים שלה נלקחו ממנה על-ידי האדם שהולך לחיות את החיים שלו כאילו שום דבר לא קרה".

לאחר שהבינה כי ההחלטה סופית, פרסמה יעל בפייסבוק את המכתב הבא:

"אני מחפשת את המילים המתאימות לתאר את הכאב שלי כרגע, ופשוט לא מוצאת. שום דבר לא מספיק כדי לתאר את הכעס שאני חשה, ואת האכזבה, העלבון והעצב הזה.

"שמי יעל גרינשפן, אני אחותה של שחר, שהיום בת 13, שלפני כשנה ו-3 חודשים נפגעה בתאונת דרכים. תאונת דרכים זה המושג שנועד לתאר את מה שהיא עברה, אבל חלק ממני מסרב להשתמש בביטוי הזה.

"ביום שבת, 28.12.09, בשעה 16:00 אחר-הצהריים בערך, מרק פטריק נהג הביתה כשהוא שיכור ועלה על אי-תנועה, עליו עמדה אחותי, ממתינה שהרמזור האדום יתחלף.

"מרק פטריק פגע באחותי ובחברה שלה. חברתה נפגעה באורח קל, ושחר נפגעה באורח אנוש. היא התנדנדה שבוע בין החיים למוות, הייתה שרויה בקומה במשך חודש וחצי, מאושפזת בשיקום במשך 8 חודשים. במשך כל התקופה הזאת שמענו פעמים רבות שלשחר אין סיכוי לחיות או סיכוי להתעורר או סיכוי להשתקם. בימים הראשונים כבר דיברנו על תרומת איברים וסידורי לוויה, עד ששחר התחילה לנשום בכוחות עצמה.

"במשך כל התקופה הזאת שחר לא צחקה, ולא אמרה מילה, ולא עמדה על הרגליים. כבר שנה ו-3 חודשים שאני מחכה שאחותי הקטנה, שהייתה ימים ספורים לפני חגיגות בת-המצווה שלה, שאת יום הולדתה חגגנו לה כשהיא שוכבת בטיפול נמרץ, מונשמת, תקום על הרגליים ותצחק ותרקוד. אף אחד לא מבטיח לי שזה יקרה.

"היום, 6.3.11, התקיים דיון בבית המשפט לתעבורה בפתח-תקווה, דיון בו תובעת המדינה את מרק פטריק. הדיון, שהיה אמור להתקיים בשעה 10:00, הוקדם בספונטניות לשעה 09:00 בערך, וכאשר אני ומשפחתי הגענו בשעה 09:30, הדיון כבר הסתיים. אף אחד לא הודיע לנו דבר. כאשר ביקשנו לעיין בפרוטוקול, נשלחנו למזכירות וטורטרנו מהמזכירות לשופטת ובחזרה במשך כמעט שעתיים.

"לבסוף, כאשר הפרוטוקול היה בידי, חשכו עיניי. נחתמה עסקת טיעון בה נאמר שמרק פטריק, אותו אדם שנהג שיכור, עלה על מדרכה ופגע בילדה בת 12 שחיכתה שהאור ברמזור יתחלף לירוק, קיבל קנס על סך 1,000 שקל ועבודות שירות בהיקף של 600 שעות. רישיונו נשלל ל-6 שנים, והוא קיבל מאסר על-תנאי.

"נהג שנתפס מדבר בסלולרי בזמן נהיגה מקבל קנס של 1,000 שקל. אדם שזרק נעל על שופטת קיבל 3 שנות מאסר בפועל. האדם שלקח מאחותי את החיים, שהרס משפחה שלמה, הולך לחיות את חייו כאילו דבר לא קרה.

"הזדעזעתי לקרוא את הפרוטוקול, בו נאמר שתוצאות התאונה היו 'די קשות', ונאמרו שם שקרים בנוסח 'ניסה לבקר בבית-החולים אך גורש משם', מה שלא היה ולא נברא. מסופר על כמה הוא אומלל ומסכן, וכמה חייו קשים וכמה הוא נפגע מהתאונה הזאת.

"מילה לא נאמרת על אחותי. מילה אחת לא מזכירה את תוצאות התאונה.

"מרק פטריק לקח לשחר את החיים. מרק פטריק נהג בשבת אחרי-הצהריים, בעודו שיכור, עלה על אי-תנועה וריסק לה את הראש. אף אחד, אף לא אדם אחד יכול להבטיח לי ששחר אי-פעם תקבל את החיים שלה בחזרה. אף אחד לא יכול להבטיח לי ששחר אי-פעם תאמר מילה, תלך, תצחק, תחייה. מרק פטריק, לעומת זאת, יחיה את חייו.

"אני לא יודעת אם הוא אי-פעם חשב עליה בכלל. ואני רוצה לצרוח. אני רוצה לצרוח בקולי קולות, ואין מי ששומע. לאף אחד במדינה הזאת לא אכפת מצדק ומהיגיון בריא. אכפת להם שהוא 'הודה וחסך זמן שיפוטי יקר', על-פי הפרוטוקול. לא אכפת להם שכבר שנה ו-3 חודשים מהחיים של אחותי אבדו. הזמן הזה לא נחשב בעיניהם.

"ואני רוצה לצרוח, ואין מי ששומע. כשניסינו לפני מספר חודשים לקבוע עם פרקליטות המדינה, על מנת לדאוג שדבר כזה לא יקרה, נאמר לנו שעוד לא הייתה הקראה, ואין לנו מה להיפגש עם התובעת. מה שלא ידענו הוא שבזמן הזה הוחלט לחתום על עסקת הטיעון המזעזעת.

"הלב שלי שבור, וכואב, ואני מרגישה כאילו לקחו את הלב השבור שלי היום ודרכו עליו. לא עברנו מספיק עדיין. לא מספיק שאבא שלי נאלץ לסחוב את אחותי כי המדינה לא מאשרת לנו לבנות מעלית בבית, או שעשרות אלפי שקלים יוצאים מכיסם של הורי על מנת לשלם על הטיפולים של שחר. לא מספיק שנאלצנו לשמוע רופאים מספרים לנו שאחותי הקטנה למעשה כבר מתה.

"שחר לא צד בתביעה הזאת. היא מעולם לא הייתה. התביעה התנהלה בין מרק פטריק למדינת ישראל, שהאינטרסים שלה הם קודם כל לחסוך כסף, לחסוך זמן. למי אכפת שדורכים על בני אדם בדרך.

"היום שחר בת 13 ו-3 חודשים. לפני שנה ו-3 חודשים שחר נפגעה במה שמכונה תאונת דרכים. אבל שחר היא לא חלק מסטטיסטיקה. היא הילדה הכי אנרגטית בעולם, החברה הכי טובה של כל מי שמכיר אותה, צופיפניקית, אוהבת בעלי-חיים, שומעת מוזיקה מזעזעת, קרציה לא נורמלית. היא הבת של נחמה וישראל גרינשפן, והיא האחות הקטנה שלי ושל נטע. שחר היא קודם כל ומעל הכול - בן אדם.

"מבחינת בית המשפט, היא לא יותר ממספר זהות. המערכת לא תבוא ותסתכל לה בעיניים, כי לא אכפת לה. בתי המשפט, הפרקליטות - מנסים לסמן כמה שיותר וי על דברים, לא למצות את הצדק. ואנחנו נמשיך להילחם על החיים של אחותי, ואחותי תמשיך להילחם בשביל להרוויח עוד תנועה קטנה ביד ועוד סימן מוסכם אחד.

"ובינתיים אני מבקשת: אין לנו מה לעשות עם הכרעת הדין. אנחנו לא צד במשפט. אבל אני לא יכולה לשתוק, אני לא יכולה לתת לזה לעבור ולהתעלם ולהמשיך הלאה, אז אני מבקשת, תפיצו את זה. אני רוצה שכמה שיותר אנשים ידעו מה קרה לשחר. אני לצעוק את הצעקה שלה, ואני מחפשת מישהו שישמע.

"אנחנו לא יכולים לשתוק. אם המכתב הזה יגיע למישהו שיש בידו את הכוח לעשות משהו, אפילו לפרסם עבורנו כתבה קטנה, אשמח אם תצרו קשר:

0527471185

Grinspan1@walla.co.il

עצומה לחתימה:

http://www.atzuma.co.il/4shahar

תודה רבה לכולם,

יעל גרינשפן ומשפחתה".

אמן של שחר ויעל אמרה היום (ג') לגלי צה"ל: "צריך לשנות את סטנדרט הענישה במקרה של תאונות במצב של נהיגה בשכרות. לנו לא יעזור כבר כל עונש שיינתן לאיש שפגע בשחר, אבל צריך לשנות את המצב. אנחנו נפנה לחברי כנסת, ושוקלים גם תביעה אזרחית. אני גאה ביעל על המכתב, אבל היא יודעת את זה".