האוצר של קדאפי: 143 טון זהב בשווי 6.5 מיליארד דולר

לדברי בנקאים, כדי לגייס סכומי כסף גדולים יצטרך קדאפי להוציא את מטילי הזהב אל מחוץ ללוב, כנראה לצ'אד או לניז'ר השכנות

שליט לוב מועמר קדאפי חולש על אוצר זהב יקר ששוויו נאמד במיליארדי דולרים - כך דווח היום (ג') בעיתון "פייננשל טיימס". הדיווח מתפרסם בזמן שבו הקהילה הבינלאומית מנסה לפגוע בקדאפי באמצעות סנקציות והקפאת נכסים.

"הבנק המרכזי של לוב, שנמצא בשליטת קדאפי, מחזיק ב-143.8 טון זהב, על-פי הנתונים האחרונים של קרן המטבע הבינלאומית", דווח ב"פייננשל טיימס". "יש החושדים שכמות הזהב האמיתית גדולה בכמה טונות מנתון זה. יתרות אלה, שנמצאות ברשימת 25 יתרות הזהב הגדולות בעולם, שוות יותר מ-6.5 מיליארד דולר במחיר הנוכחי - מספיק כדי לשלם לצבא קטן של שכירי חבר במשך חודשים ואף שנים".

לפי הדיווח, האוצר של קדאפי נשמר בלוב ולא בכספות בבנקים זרים בניו יורק או בשווייץ. ממשלת ארה"ב וממשלות אירופיות הקפיאו נכסים לוביים בשווי מיליארדי דולרים במסגרת הסנקציות שפוגעות בבנק המרכזי, בקרן ההשקעות הריבונית ובחברת הנפט הממשלתית של לוב. ואולם, יתרות הזהב של לוב עשויות לספק חבל הצלה לקדאפי - אם הוא יצליח למכור אותן. לדברי בנקאים, כדי לגייס סכומי כסף גדולים יצטרך קדאפי להוציא את מטילי הזהב אל מחוץ ללוב.

לפי הדיווח, קדאפי יכול להעביר את הזהב לצ'אד או לניז'ר, שבהן ניתן יהיה להמיר את הזהב למטבע שיועבר לבנק בבעלות ליביאן פוריין בנק, זרוע של הבנק המרכזי של לוב.