לכתבה הקודמתסיפור לא קפקאי לכתבה הבאההפורמולה 1 חילקה לקבוצות בונוסים בסך 658 מיליון דולר ב-2010

כיצד ישראל הפכה ללהיט תוכן בהוליווד בתוך פחות משנתיים?

רשתות השידור האמריקניות כיום מתחרות בינהן על הסדרות הישראליות

22/05/2011, 20:12
מתן שירם
ביצועים - הוליווד / צלם פוטו טו גו

עד לפני שנים לא רבות, חיפשו תסריטאים בימאים ומפיקים ישראלים לפרוץ גיחה להוליווד ולמכור סדרה ישראלית בעלת אוריינטציה בינלאומית לרשת שידור אמריקנית. לפני כשנתיים וחצי נכח הח"מ בהשתלמות בשם "סדנאות תל-אביב-לוס-אנג'לס", אותה העבירו ליוצרים הישראליים נציגים מתעשיית הטלוויזיה ההוליוודית. האורחים הסבירו אז כי עדיף ליושבים לפניהם שלא לפנטז. לדבריהם, מדובר בסיכוי של אחד לאלף, ורק יוצרים ישראלים מעטים, אם בכלל, יזכו להגשים את החלום ההוליוודי.

אלא שכבר אז נוצר תקדים: סדרת הדרמה "בטיפול" (HOT) של חגי לוי נמכרה זמן קצר לפני כן לרשת הכבלים האמריקנית האיכותית HBO. השחקנית נועה תשבי תיווכה בין הצדדים, והיוצרים הישראלים חשו כי נפתח צוהר בסכר העומד להיפרץ. והם צדקו.

מאז נמכרו לרשתות השידור האמריקניות למעלה מע-10 סדרות, ביניהן "חטופים" (הגירסה האמריקנית מצלמת בימים אלה בישראל), "החברים של נאור", "האקס המיתולוגי", "בטיפול" (העונה השלישית, שנכתבה במיוחד לגירסה האמריקנית, משודרת כעת) והסיטקום "רמזור" - שזוכה לרייטינג נמוך ביחס לציפיות, אך יש התולים זאת בעיבוד הלא מוצלח, ועל כך סיפר ל"גלובס" יוצר הסדרה אדיר מילר, עוד בטרם שודר בטלוויזיה האמריקנית פרק אחד.

לפני שבועות ספורים דיווח ה"פייננשל טיימס" על ה"באזז" שנוצר סביב איכות התוכן הישראלי, כשהוא מביא במרומז את דלותם של חומרים אמריקניים מקוריים, ולעומת זאת את שפע התוצרת הרעננה השוטפת את מסכי הטלוויזיה בישראל. ישראל הפכה, כך לדברי העיתון, למעצמת תוכן. ובמחיר זול.

הכתבה היטיבה לסקר את ההידפקות של מנהלי רשתות שידור אמריקניות על דלתות גופי שידור ישראליים, אך לא התייחסה לחיבור העמוק שנוצר בין אגדות הוליוודיות כסטיבן ספילברג ופיל רוזנטל (יוצר "כולם אוהבים את ריימונד") לבין מפיקים ישראלים.

המפיק הישראלי צפריר קוחנובסקי חבר באחרונה לספילברג, והשניים עובדים בצוותא (תחת "דרימוורקס" אשר בבעלות האחרון) על סדרת מדע בדיוני עתירת תקציב ואפקטים. "שילוב בין תיקים באפלה לצופן דה וינצ'י", אומר קוחנובסקי באחד הראיונות שהעניק ל"גלובס".

אותו ספילברג, ביחד עם רוזנטל, כותבים בימים אלה סדרת דרמה שעלילתה מתרחשת בבית-החולים שערי צדק בירושלים, כשקוחנובסקי ישמש גם כאן כמפיק שותף. הסדרה נרכשה על-ידי רשת TNT האמריקנית, והיא תצולם בשנה הקרובה בישראל.

נכון יהיה לומר כי החדירה של התעשייה הישראלית לממלכת הטלוויזיה האמריקנית היא תוצאה של כמה גורמים מקבילים: זיהוי כישרון הכתיבה הישראלי, המסתמך על מכירת סדרות בעלות פוטנציאל רחב שווקי ורב-קהלי לחברות הפקה אמריקניות.

הגורם השני הוא התרוקנות מצבור הרעיונות המקוריים של התסריטאים האמריקניים, שהתחושה הבולטת היא שהכל כבר נכתב וצולם. הגורם השלישי הוא תוצאה של חיזור ארוך שנים מצד התעשייה הישראלית אחר מוקדי כוח יהודים בהוליווד.

קיים גורם נוסף, והוא החוצפה הישראלית: "החברים של נאור", גירסה ישראלית ל"סיינפלד", נמכרה לארץ המקור. "הבורר", גירסה ישראלית ל "הסופראנוס" עם ניחוחות של "אלכס חולה אהבה", מנסה אף היא את דרכה. רשף לוי, יוצר הסדרה, הסביר בראיונות לתקשורת מדוע הדבר אפשרי.

זו הסיבה שהמעיין הישראלי ממשיך לזרום ללוס-אנג'לס. לאחרונה פורסם כי הזכויות של הטלנובלה המוזיקלית הישראלית היומית "דני הוליווד" מבית "טדי הפקות", המשודרת ב-yes, נמכרו השבוע לתאגיד האמריקני "GC", של ג'וזף גרינקורן ועדי כהן הישראלי, תאגיד שבבעלותו חברת ההפקות העצמאית "Killer film's", שמתמחה בסרטים עצמאיים ("אני לא שם" על בוב דילן) ובמיני-סדרות ("גברת האריס" ו-"this American life").

מוקדם לדעת אם "דני הוליווד", המספרת על חייו הצבעוניים ומותו המסתורי של כוכב פופ בשנות ה-60, תהפוך בגירסה האמריקנית לסרט או לסדרה.

לפני כשנה פתח הישראלי עודד תורג'מן את "החדר הפתוח" - חברת תוכן שמהווה מעין סניף של ישראל בהוליווד. "קיצור דרך להוליווד", כפי שתורג'מן, בוגר בית-הספר הירושלמי לקולנוע סם שפיגל, מתמצת את מהות החברה שלו, ששמה את יהבה על פיתוח תוכן ישראלי ושיווקו לתעשיית הטלוויזיה האמריקנית ולתעשיית הקולנוע ההוליוודית. תורג'מן מספר כי יש מי שמייחל להשקיע כסף בפיתוח של תכנים ופרויקטים ישראליים להוליווד.

בסדנא של "סדנאות תל-אביב-לוס-אנג'לס", שהתקיימה אשתקד, כבר דיברו האורחים אחרת: "באנו לעבוד, אנחנו מחפשים תסריטים ורעיונות ישראלים", אמרו האורחים מהוליווד, ביניהם דארן סטאר, יוצר "סקס והעיר הגדולה", "בוורלי הילס" ו"מלרוז פלייס".

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>