נפילות במניות "לוויתן" בשל הפסקת הקידוח מסיבות טכניות; ברקליס: "הסיכון לטווח הקצר ברציו עלה"

(עדכון) - המסחר בשותפות הישראליות נפתח הבוקר בעיכוב של יותר משעה לאחר שהשותפות התעכבו בדיווח לבורסה על הפסקה הקידוח ■ ברקליס: התחזית השורית השנתית לסקטור הגז והנפט של ברקליס לא השתנתה ■ לא ידוע מתי נובל אנרג'י תחדש את קידוח "לוויתן 1"

המסחר במניית רציו הופסק הבוקר (א') מיד בפתיחה לאחר שהמניה נפלה ב-11% במסחר התיאורטי, וזאת לקראת דיווח מהותי שהחברה אמורה להוציא לבורסה. גם המסחר בשותפויות "לוויתן" האחרות - אבנר ודלק קידוחים - הופסק.

נזכיר כי שלשום הודיעה נובל אנרג'י, השותפה האמריקנית בקידוח "לוויתן" על הפסקת עבודות הקידוח ב"לוויתן 1" בשל בעיות טכניות. האנליסט דיויד קפלן מברקליס קפיטל מעדכן בנוגע לרציו, השותפה ב-15% מהזכויות בקידוח. קפלן, נזכיר, מחזיק במחיר יעד של 80 אגורות ליה"ש של רציו עם המלצת "תשואת יתר".

על פי קפלן, התחזית השורית השנתית לסקטור הגז והנפט של ברקליס לא השתנתה, אך הסיכון לטווח הקצר ברציו וכן בישראמקו, לה אין שום קשר ל"לוויתן", עלה. על פי ברקליס, הסיבות בגינן הם נשארים שוריים על הסקטור נעוצות בין היתר בשל העובדה כי קידוח "לוויתן 2" ממשיך, וכן מכיוון שקידוח "לוויתן 1" יותנע מחדש עם פוטנציאל לגילוי מיליארדי חביות נפט בעומקים.

ביום שישי הודיעה נובל אנרג'י, המפעיל בקידוח "לוויתן", על הפסקת קידוח הנפט ב"לוויתן" בשל תקלה טכנית הקשורה לדיפון. ההערכה היא כי המסחר במניות "לוויתן" הישראליות הופסק הבוקר שכן הן צריכות להוציא בעצמן את אותה הודעה לבורסה, למרות שהמידע כבר נמצא בשוק.

כ-10 דקות לאחר פתיחת המסחר בבורסה הוציאו שותפויות "לוויתן" הודעה לקונית בה נמסר כי "בכוונת החברות לפרסם דיווח בדבר קידוח 'לוויתן'. המסחר בני"ע של החברות יחודש לאחר פרסום הדיווח". יצוין כי הודעת נובל אנרג'י פורסמה ביום שישי בצהריים, אולם השותפות הישראליות בחרו שלא לפרסם את הדיווח במהלך סוף השבוע אלא להמתין עם הדיווח, מה שהביא להפסקת המסחר הבוקר במניות. הדיווח בישראל יצא רק בשעה 10:30.

"המפעילה השהתה זמנית את פעולות הקדיחה בקידוח 'לויתן 1', וזאת מסיבות תפעוליות - טכניות הקשורות בשחיקה מכאנית של צינורות הדיפון בקידוח, המונעת את המשך העבודה וכן בשל הצורך בהבאת ציוד וחומרים, שאינם נמצאים בישראל והדרושים לשם תיקון התקלה הנ"ל והמשך הקידוח", נכתב בהודעת השותפות הישראליות. "לאור הנ"ל, צפוי לוח הזמנים להשלמת קידוח 'לויתן 1' להתארך, ואולם נובל טרם מסרה את הערכותיה לגבי לוח הזמנים והתקציב המעודכנים לקידוח".

לא ברור האם ומתי יחודש קידוח "לוויתן 1" והאם תהיה להשהיה השפעה על לוח הזמנים לפרסום ממצאים ראשוניים לגבי הימצאות נפט בשכבת המטרה הראשונה בעומק של כ-5,800 מטרים, ממצאים שהיו אמורים להתפרסם בחודש מאי. ההערכות הן כי הזמנת חומרי הדיפון המיועדים להמשך הקידוח יגיעו לאתר בעוד שבועות.

נציין כי המשך קידוח "לוויתן 1" יידחה ב-3 חודשים לפחות משום שקידוח "לווייתן 2" לא יסתיים לפני ה-1 ליולי. עצם ההודעה על השעיית הקידוח היא בעלת משמעות נייטרלית ואינה בגדר חדשות רעות או טובות למשקיעים זאת משום שיכולות להיות מספר סיבות להשעייה שחלקן חיוביות וחלקן לא. ברור כי התרחיש הגרוע ביותר - נטישת הקידוח - לא התממש עדיין.

על-פי הערכות, יכולות להיות מספר סיבות להשהיית הקידוח כאשר האפשרות החיובית ביותר היא שדווקא הימצאותו נפט בכמויות גדולות היא שגרמה ללחצים שחייבו את השעיית הקידוח. הסבר אחר הנראה על-פניו סביר יותר הוא שאסדת הקידוח סדקו אקספרס אינה מסוגלת לקדוח בשכבות אלה בשל הלחצים הגבוהים.