כמו בנאט"ו: ישראל וארה"ב מתכננות תרגיל צבאי מסיבי

"שידרוג היסטורי של שת"פ האסטרטגי בין שתי המדינות" ■ התרגיל יאפשר לצה"ל ולצבא ארה"ב לפעול כ"כוח משימה משותף" בעת מלחמה

ערב פגישתו של נשיא המדינה שמעון פרס עם נשיא ארה"ב ברק אובמה בושינגטון, נודע שישראל וארה"ב מתכננות לקיים תרגיל צבאי מסיבי חסר תקדים, שמיועד לא רק לשיפור התיאום בין צבאות שתי המדינות לסיכול התקפות של רקטות וטילים, אלא גם לאפשר להם לתפקד ככוח משימה משותף (joint task force) בעת מלחמה.

לפי ידיעה בגיליון החדש של "דיפנס ניוז", תרגיל מסוג זה מיועד רק ליחידות שפועלות במסגרת פיקוד אירופה של צבא ארה"ב (EUCOM), או ליחידות צבא של מדינות מרכזיות בברית הצפון אטלנטית (נאט"ו). התרגיל מכונה Austere Challenge 2012 (רש"ת: AC12 בראשי תבות). התרגיל עם ישראל מתוכנן להיערך במאי 2012 והוא יחליף את תרגילי ההגנה האווירית "ג'וניפר קוברה" (Juniper Cobra), שצבאות ישראל וארה"ב ערכו מדי שנתיים בעשור שחלף. התרגיל האחרון בסדרה זו נערך בישראל בנומבר 2009. הידיעה מיוחסת למקורות צבאיים בשתי המדינות.

בשיחות פרטיות אומרים המקורות שהתרגיל המתוכנן יהיה גדול ומשמעותי הרבה יותר מתרגילי "ג'וניפר קוברה" מבחינת מערכות הנשק שיופעלו בו, סדרי הגודל של הכוחות ורמות הסיווג שיסדירו את חלוקת המידע בין שתי המדינות.

"אנו מדברים על צעד ענקי קדימה מבחינת המהות, הגודל וההליכים", אמר קצין צה"ל ל"דיפנס ניוז". "זה שידרוג היסטורי של שת"פ הפעולה האסטרטגי בין ישראל לארה"ב, שיחרוג משיפור יכולות התואם בין פלטפורמות צבאיות לרמה של תכנון והוצאה לפועל של מבצעים צבאיים בשעת חירום".

בעוד שבתרגיל "ג'וניפר קוברה" האחרון השתתפו כ-1,400 חיילים אמריקניים, מחילות הים, האוויר והיבשה, ומספר דומה של חיילי צה"ל, בתרגיל AC12 בשנה הבאה ישתתפו כ-5000 חיילים משתי המדינות שיפעלו תחת מטה פיקוד משותף אחד, לדברי מקורות בישראל.

"בעלת ברית אזורית חשובה"

המקורות סרבו למסור מה יהיו התרחישים שינחו את תרגיל AC12, אך אמרו כי בדומה לתרגיל האחרון של "ג'וניפר קוברה" גם בתרגיל המתוכנן יתמודד מטה הפיקוד המשותף של שני הצבאות עם התקפות של רקטות וטילים, עם ראשי חץ קונוונציונליים ובלתי קונוונציונליים, בכמה זירות בעת ובעונה אחת.

בעדות לפני ועדת השירותים המזוינים של הסנט בשבוע שעבר אמר אדמירל ג'יימס סטאוורידיס, מפקד פיקוד אירופה, כי פורטפוליו התרגילים של הפיקוד כולל שמונה תרגילים גדולים עם יחידות ישראליות וכי הפיקוד מבקש לחזק את קשריו עם ישראל, שאותה הגדיר כ"בעלת ברית אזורית חשובה". דוברת של הפיקוד אמרה, כי עדיין מוקדם מדי לדון במפורט על התרגיל ב-2012.

אחת ממערכות הנשק הישראליות שישולבו בתרגיל המתוכנן היא "כיפת ברזל". בתרגיל ג'וניפר קוברה האחרון היה למערכת תפקיד שולי בלבד, במשחקי סימולציה שולחניים, והיא לא חוברה למערכות חיישנים ומיירטים של ישראל וארה"ב שהופעלו בתרגיל. ב-2012 תשולב "כיפת ברזל" ברשת סוללות ומערכות תמיכה של ישראל וארה"ב ובהן מערכת המכ"ם AN/TPY-2 של פיקוד אירופה, שכבר פרושה דרך קבע בישראל, ומכ"ם "סופר אורן ירוק" של מערכת חץ 2.

המתכננים הישראליים ביקשו מעמיתיהם האמריקניים לפרוש בתרגיל גם את מערכת הגנה האווירית THAAD. מערכת זו, יחד עם טילי פטריוט PAC-3, היתה משתתפת וירטואלית בתרגיל "ג'וניפר קוברה" האחרון, והמתכננים הישראליים מקווים שהאמריקנים יסכימו לפרוש את המערכת בשטח ב-2012.