כדור הרגעה לקבלני הנדל"ן

מצגת יפה הביא היום משרד השיכון, אבל בואו נראה את המדינה מוציאה תוכנית אחת לפועל

טבלאות האקסל שנשלחו היום ממשרד השיכון נראות לרגע אחד קצר מאוד מרשימות. בזה אחר זה מפורטות תוכניות ל-113,216 יחידות דיור, גם בפריפריה, אבל גם לא מעט במרכז הארץ, שכעת יטוסו במהירות בוועדות וישנו את שוק המגורים, שהתרגל לבנות כל שנה כ-30 אלף יחידות דיור.

רגע אחר כך כבר נזכרים שהתוכניות הללו יותר מדי מוכרות. על חלקן כתבנו, ואפילו הצגנו הדמיות, לפני יותר מעשור. רק לפני חודש הציג משרד הפנים את הנתונים שלו, ולפיהם 211,515 יחידות דיור כבר נמצאות בטיפול הוועדות המחוזיות, רגע לפני שמתקבל האישור.

שרי השיכון והפנים, שניהם מבית ש"ס, יודעים היטב שאלוקים נמצא בפרטים הקטנים. במקום לדבר על תוכנית גרנדיוזית לאישור 113 אלף או 211 אלף יחידות דיור, נראה אותם לוקחים תוכנית אחת מהרשימה מהיום, למשל ל-3,083 במערב הרצליה (נוף ים), מהתחלה ועד הסוף.

רק בשביל הקוריוז: בדצמבר 2000 זכו האדריכל יאיר אביגדור ומתכנן הנוף שלומיק זאבי בתחרות שערכה עיריית הרצליה, המינהל ומשרד הפנים לתכנון המתחם בהרצליה. ראש העירייה, יעל גרמן, אמרה באותו מעמד שפינוי וניקוי השטח המזוהם (תע"ש ייצרה שם חומרי נפץ ותחמושת) ייקח שנתיים. עברו יותר מעשר שנים, כלום לא זז, אבל האקסל סובל הכול.

ובכל זאת, מצגת הנתונים הטרייה עשויה להרגיע מעט את הפאניקה החביבה על הקבלנים, ולפיה בישראל הקטנה אין יותר היצע של קרקעות, "ולכן מחירי הדירות מוכרחים תמיד להמשיך לעלות".

אז הנה, מתברר שוב, שלמדינת ישראל לבדה (בעלים פרטיים מחזיקים בכ-50% מהקרקעות במרכז הארץ) יש די והותר קרקעות לא מנוצלות. רק שכעת, כל מה שאנחנו צריכים זה ממשלה שתראה לנו שהיא יודעת גם לעשות. לא שוב סיפורים על פוטנציאל ל-8,000 יח"ד נוספות בהרצליה ובערים נוספות, אלא שיווקים אמיתיים ותוכניות מאושרות בזה אחר זה.