גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משה כחלון: "עמדתי בלחצים אדירים של חברות הסלולר"

רגע אחרי הצלחת המכרז הסלולרי, משה כחלון מודה שהוא היסס ודאג לא מעט, מתפנה לחשוף את הלחצים שהפעילו אורנג', סלקום ופלאפון, הולך בין הטיפות בכל הקשור לריבוי האנטנות, וטוען שיש מקום גם למתחרים החדשים וגם למפעילים הוירטואליים

ביום שני השבוע משה כחלון אכל שסק. את השעות הדרמטיות שבהן נערך המכרז לבחירת שני מפעילים סלולריים חדשים, בילה כחלון דווקא בשדרות. איך קורה שפוליטיקאי מרשה לעצמו להתרחק מאור הזרקורים דווקא באחד הימים החשובים, אם לא ה-, של הקדנציה שלו כשר התקשורת? מבחינתו של כחלון, מדובר בסדרי עדיפויות. הכובע השני שהוא חובש, זה של שר הרווחה והשירותים החברתיים, לא פחות חשוב בעיניו ולכן הוא מצא את עצמו בשדרות, רגע אחרי סוף שבוע סוער מבחינה ביטחונית.

אחת הנשים שפגשו אותו בעיר המופגזת הגישה לו קערה של שסק, והמלווים של השר היו משוכנעים שמדובר בחלק מההמולה התקשורתית סביב המכרז. האישה הבהירה שהיא נמצאת שם בגלל סיבה אחרת לגמרי: אמא שלה ביקשה שתכבד את השר בפרי כאות הערכה לכך שביטל את הבדיקות שנאלצו קשישים לעבור על מנת לזכות באישור להעסיק מטפלת. בפמלייה של כחלון נשנקו ממבוכה, אבל השר עצמו הודה לאישה ועבר לספר בדיחות.

האנקדוטה הזו משקפת בצורה קולעת את הדימוי הציבורי של כחלון. במקום לחזר על דלתותיהם של בעלי ההון, הוא מתמקד בסיוע לאנשים שהצביעו עבורו, שלפחות חלקם מרוויחים שכר מינימום. הוא נחשב לאיש של אנשים, כזה שזוכה לכמויות אהבה בלתי שגרתיות בהשוואה לחבריו לשולחן הממשלה. בעוד שהקולגות שלו מתהדרים באייפונים ובמחשבים מתוחכמים שנרכשו על חשבון תקציב הקשר עם הציבור, כחלון מסתובב עם עיפרון ופנקס. "אתה מכיר את הפנקס הכתום קוהינור", הוא אמר בעבר, "רק ככה אני יודע לנהל".

חקיקה לעשרים שנה

שנתיים אחרי שהתיישב על הכיסא של שר התקשורת, עושה רושם שהשיטה הזו עובדת. השבוע סימן כחלון עוד 'וי' בפנקס שלו, בסיומו של המרכז המוצלח שהסתיים בזכייתן של מירס ואקספון, שישלמו למדינה סכום כולל של 1.4 מיליארד שקל - שיוחזר להם אם יצליחו לגרוף נתח שוק של 7% (כל אחת) בשוק הפרטי.

העשייה של המשרד מזוהה עם כחלון באופן אישי, אבל הוא מתנגד להפרדה המלאכותית הזאת. "אתה אל תעשה לי הפרדות ואל תתחיל עם השטויות שלך, אני זה המשרד והמשרד זה אני".

- תסכים איתי שיש למשרד התקשורת דימוי מנומנם ושבשוק חוששים שהרפורמות ייבלמו ביום שבו לא תהיה שם.

"התוצאות במכרז הסלולרי מהוות הבעת אמון במשרד ובשר. אם המשתתפים במכרז לא היו רואים את הרצינות שלנו בהפחתת קנסות יציאה, בהסרת חסמים, ועוד, הם לא היו באים. אנשי עסקים הם חכמים, הם חיכו 13 שנה והיום הם נכנסו בגלל שיש משהו חדש. הם ראו את כל המאבק וראו שאפילו פעם אחת לא התקפלנו בשום נושא".

- יכול להיות שמאמינים בשר אבל פחות באנשי המשרד?

"זה לא נכון. איזה ודאות בשוק עוד צריך היום? אני עושה את הכל כדי ליצור ודאות באמצעות חקיקה. לא השארתי שום דבר פתוח. הסדרנו את השוק בחקיקה לעשרים השנים הבאות. לא לחינם נשפכו כאן 1.4 מיליארד שקל".

- 700 מיליון שקל לרצועת תדרים זה סכום ריאלי?

"חד משמעית כן והיה מקום ליותר. המשקיעים מבינים יותר טוב ממני גם בתקשורת וגם בכלכלה, אז אם הם החליטו לשים 700 מיליון הם יודעים מה הם עושים. אני לא מקבל את כל הטענות שזה אגו וכל מיני יוקרה, אנשי עסקים מספיק חכמים לדעת בדיוק להיכנס לעסקים שיוכלו גם להרוויח כסף".

- המכרז אמנם הצליח מעבר לציפיות, אבל הרשתות החדשות מסתכנות בגלל שהמשרד שלך לא מאפשר להן להקים אנטנות.

"יהיה שיתוף אתרים משני טעמים, פעם אחת מהטעם של הגנת הסביבה ובוא נאמר אסתטיקה, ופעם שנייה כי זה מחויב המציאות, שיתוף אתרים עובד בכל העולם, ושיתוף אתרים יהיה גם במדינת ישראל".

- מה לגבי הסדרת נושא האנטנות, אולי צריך מאמץ ממשלתי כולל כדי לטפל בזה?

"אני כשר תקשורת רואה את עצמי מחויב לספק את הצרכים של חברות התקשורת מבחינת תשתיות ואני עושה את זה יום יום שעה שעה".

- אבל זה לא תלוי רק בך, משרד הפנים והמשרד להגנת הסביבה מעכבים את התהליך.

"אז מה אתה רוצה שאני אעשה, שאפעל כשר פנים עכשיו? אני לא עונה בשם המדינה. ראש הממשלה יכול לענות בשם המדינה, אני עונה בשם המשרד שלי ואני רואה את עצמי מחויב לספק תשתיות תקשורת לחברות. לא יכול להיות שפעם אחת אני אגיד שחברות התקשורת זה דבר מאוד חשוב אבל מצד שני לא אדאג לספק להן תשתיות. לאור זה אני במאבקים גם מול משרד הפנים וגם מול המשרד להגנת הסביבה, בניסיון לאזן בין הצרכים העסקיים לבין שמירה על ערכי טבע, הגנת הסביבה והאסתטיקה של הנוף".

כחלון משתדל כאמור ללכת בין הטיפות בכל מה שנוגע לנושא האנטנות. הוא מנסה להסדיר את נושא התשתית על מנת לקיים תקשורת סלולרית נורמלית בישראל ומאידך מודע להשקעות העתק ולסיכונים הכלכליים שלוקחים על עצמם המשקיעים.

- הזוכים במרכז צריכים לדאוג שלא יהיו להם אנטנות?

"אני אומר לך עוד פעם, המחמאה הכי גדולה שקיבלתי, זה הסכומים שהסכימו להשקיע והאמון שרוכשים לנו אנשי עסקים. בתקופה הקרובה המפעילים יוכלו להשתמש בתשתיות של המפעילים הקיימים כדי להקל עליהם בעניין האנטנות".

- נחזור רגע למכרז. מה הרגשת כשראית שהמחירים מטפסים לגבהים שלא צפיתם אותם?

"ברגע שראיתי שהמחירים חצו את מחסום ה-500 מיליון והמתמודדים עדיין שם, זה היה מרגש. היום אני יכול לגלות שזה היה הימור גדול להוציא שתי רצועות, כי רק לפני שמונה חודשים לא היה לנו עם מי לדבר. זה לא סוד שחששתי והיססתי ודאגתי. יכול להיות שהלכתי למהלכים מרחיקי לכת, כי זה לא תיקון צרכני. כשראיתי שזה חצה את קו ה-500 והשחקנים נשארו בפנים, הייתה לי תחושת סיפוק אדירה".

להדביק את הטכנולוגיה ולרוץ קדימה

- ההחלטה להוציא שתי רצועות התבררה כנכונה בעצם?

"אני האמנתי בזה לאורך כל הדרך. זו ההחלטה הכי קשה שהייתה לי. המליצו בפניי להוציא אחת ואני החלטתי על שתי רצועות. אני שמח גם על ההחלטה לא לאפשר לחברות הסלולריות לקנות את מירס. עמדתי בלחצים אדירים של שלושת חברות הסלולר שרצו לרכוש את מירס. גם נשיא מוטורולה בא אליי אז בטענות שאני מונע ממנו למכור את החברה בהרבה כסף. אמרתי לו שהתחרות חשובה לי יותר מהכנסה כזאת או אחרת של מוטורולה".

- דאגת להכניס לשוק מפעילים וירטואליים שלא צריכים להשקיע סכומים גדולים, לפני כניסת המפעילים החדשים. טעית?

"אין קשר. MVNO נועד למטרות אחרות ולא נועד להתחרות בחברות הגדולות. ה-MVNO פונה לאוכלוסיות מסוימות ולנישות מסוימות, כמו בכל העולם".

- אין בזה סיכון?

"לא. יש מקום גם ל-MVNO וגם למפעילים החדשים".

- סיימת עכשיו מכרז של תדרי דור שלישי ובעתיד משרד התקשורת יוציא מכרז לדור רביעי. אתה מצפה שהמפעילים החדשים ישפכו עוד מאות מיליוני שקלים כדי לקנות תדרים של הדור הרביעי?

"התפקיד שלנו הוא להדביק את הטכנולוגיה ולרוץ קדימה ואנחנו נעשה כל מה שיהיה דרוש, בהתחשב כמובן בשוק ובמשק".

- המכרזים לדור הרביעי ייצאו כבר השנה?

"לא יודע להגיד לך, אני עכשיו עדיין לא שם".

- מה המשימה הבאה?

"מה שחשוב עכשיו זה לקדם את הפס הרחב ואת הכניסה של מיזם חברת חשמל לשוק".

- מתי התרגשת יותר, כשביטלת את הבדיקות לקשישים או כשגילית את תוצאות המכרז?

"כשאני מסייע לקשישים. אין מה להשוות בין הדברים. הטיפול בפרט והשמירה על כבוד האדם - יש לזה בשבילי הרבה יותר משמעות. בוא לא נשכח שיש הבדל בין כסף לבין בני אדם".

- בסופו של דבר תיק הרווחה יותר קרוב לליבך מתיק התקשורת?

"שניהם חשובים. התחרות חשובה. האויב הכי גדול של החברה שלנו זה מונופולים, דואופולים וקרטלים. אני רואה בזה ממש אויב. חוסר תחרות היא פגיעה אנושה בכולנו ובעיקר בחלשים. כי 100 שקלים של אדם שמתפרנס ב-4,000 שקל זה הרבה יותר מאשר 100 שקלים של אדם שמרוויח 40 אלף שקל".

- אתה מזוהה עם משרד התקשורת, אתה מתכוון להישאר בו לאורך כל הקדנציה?

"כן. הודעתי שאני לא אעזוב את המשרד, ואם אפשר עוד קדנציה, אשמח. לא, בעצם לא. אשמח שהמשרד יהפוך לרשות תקשורת שתהיה תחת המשרד הבא שלי".

- תחת התמ"ת?

"לא משנה מה".

עוד כתבות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם