גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תרשמו מתכון: ספרי הבישול עדיין חיים ובועטים

טוענים שמתכוני החינם באינטרנט הרגו את שוק ספרי הבישול, אבל בפועל קרה ההפך ■ איך יודעים לזהות ספר בישול טוב? אספנו פאנל מומחים להשיב - וגם לבחור את 10 ספרי הבישול שהספרייה הביתית אינה שלמה בלעדיהם

נראה שהיה מוקדם מדי להספיד את שוק ספרי הבישול בישראל. על אף שיש שפע של מתכוני חינם באינטרנט - באתרים, בפורומים, בבלוגים ואיפה לא - מעולם לא היה חם, נושם, תוסס ובועט יותר. על-פי נתוני צומת ספרים, מדי שנה יוצאים בישראל לאור כשבעים ספרי בישול חדשים (מקוריים ומתורגמים). "זה שוק שגדל בקצב של 20% לשנה", אומר אבי שומר, מנכ"ל הרשת. הכותרים החדשים מצטרפים לישנים - ויחד, השוק הזה מגלגל יותר מ-70 אלף שקלים בשנה.

מעטים הם ספרי הבישול שזוכים לחיי נצח (אם כי בכלל לא ברור שבמהותם הם זקוקים לחיים שכאלה), או לתואר "חשובים"; בודדים הופכים לחברים הכי טובים שלנו במטבח, לספרים שבאמת מבשלים איתם. רובם משמשים בסופו של דבר כאלבומי לייף סטייל לרגע - משהו שנורא-נורא כיף לדפדף בו, לרייר עליו פה ושם, לקבל רעיונות, או השראה, ולומר לעצמך: מממ... נראה טוב, את זה אולי אכין יום אחד. "ספרי בישול עבורי הם כלי לשחזור רגעים יפים מהחיים", אומרת מיכל אנסקי. "ספרי בישול אתניים או ספרים של מסעדות שביקרתי בהן מראים לי את השביל לאותם רגעי חסד".

בניסיון לעשות קצת סדר בבלגן, כינסנו צוות מומחים (הכולל בשלנים, עורכים, כותבים ומו"לים) כדי להרכיב רשימה של עשרת ספרי הבישול שהספרייה הביתית אינה שלמה בלעדיהם. כדי להגיע אליה, ניסינו להבין מהו ספר בישול טוב, מה זה ספר בישול חשוב, והאם בהכרח יש קשר בין השניים. לבסוף, בתום דיון מעמיק וסוער, נוצרה הרשימה.

"ספר שמריץ אותך למטבח"

לדעת ז'אנה גור, העורכת הראשית של מגזין "על השולחן", שהיא גם מו"ל של הוצאת ספרים בענייני בישול, שני תנאים צריכים להתקיים כדי להפוך ספר בישול לטוב או לחשוב. האחד, הנשמע טריוויאלי (אבל הוא לא): שהמתכונים יעבדו. "ספר בישול זה כלי", היא אומרת, "וככזה, קודם כול חשוב שהמתכונאות בו תהיה טובה. צריך למצוא את נקודת האיזון שבה אתה נותן לאדם את האינפורמציה המדויקת שהוא צריך, אבל לא בצורה טרחנית מדי. מתכון שכתוב טוב הוא כזה שכשאתה קורא אותו אתה מרגיש שאתה טועם את האוכל, ובא לך לעשות אותו. ספר בישול טוב הוא ספר שמריץ אותך למטבח".

- זאת אומרת, ספר בישול טוב חייב להיות מתגמל.

"נכון. אין שום ספר קריאה בעולם שמתנהג כמו ספר בישול. זה ספר שיש לך יחסים איתו: הצליח לך - אתה מרגיש טוב, אתה אוהב אותו; לא הצליח לך - אתה שונא אותו, ולא תפתח אותו יותר לעולם, תכעס עליו, כי הוא גרם לך להשחתת זמן, חומרי גלם וכסף".

הדבר השני, לדעת גור, הוא שהשלם בו גדול מסך חלקיו. "ספר בישול טוב צריך לתת משהו שהוא מעבר לאסופת מתכונים שעובדים; כי אם הוא רק אסופת מתכונים, הוא אולי ספר טוב, אבל הוא לא ספר חשוב. כדי שיהיה גם חשוב צריך שיהיה בו איזשהו מסר, איזה ערך מוסף".

אותו ערך מוסף יכול להיות הצצה לסגנון עבודה, או לשפה קולינרית של יוצר חשוב. גור מביאה כמה דוגמאות לספרים כאלה: "הספר החדש של ארז, 'ארז קומרובסקי מבשל ואופה', הוא ספר חשוב בעיניי מכיוון שהוא נותן תחושה שהמטבח של ארז אצלך בבית (גילוי נאות: קומרובסקי הוא בעל טור ב-G).

גור ממשיכה: "'הספר של אורנה ואלה' נותן הצצה למטבח נשי, מיוחד. זה ספר שאם תקראי את ההקדמה שלו תביני לא רק איך, אלא גם למה, ותקבלי תובנות שיאפשרו לך להפוך לטבחית יותר טובה. גם הספרים של שרי אנסקי הם כאלה. אם תקראי אותם, תביני איך עובד הראש שלה ומה הבסיס הקולינרי שלה. אם תקראי את ספריה של בת' אילון על המטבח האיטלקי תביני את הראש של המטבח האיטלקי. אני, באופן אישי, הפכתי לאלופת פסטות בזכות ספר הפסטה שלה. זה ספר שחולל אצלי שינוי. הוא לקח אותי למקום אחר קולינרית".

גם עופר ורדי, בשלן, עורך, מו"ל בתחילת דרכו ומחבר הספר "גולאש לגולש", חושב שבעידן מתכוני החינם, ספר בישול שרוצה להשאיר חותם חייב שיהיה לו ערך מוסף, "איזה ערך היסטורי, תרבותי, משהו אחר מבחינת המתכונים, הצילום, העיצוב והתוכן. אני מצפה מספר בישול שיהיו בו עוד דברים מלבד מתכונים. 'סוכריות מהשמיים' של גיל חובב הוא ספר כזה. זה ספר שהוא גם תרבות וגם היסטוריה, גם אנקדוטות על אוכל וגם מתכונים. אז את גם נהנית מהקריאה עצמה, גם לומדת הרבה דברים וגם מבשלת. זאת חוויה שלמה יותר".

ספרי לייף סטייל

רותי קינן - בשלנית, עורכת ומחברת ספרי בישול - מורידה אותנו קצת לקרקע. יש לה הגדרה פשוטה יותר לספר בישול טוב, והיא הקדישה לזה לא מעט מחשבה. "ספר בישול טוב הוא ספר שבישלת ממנו שני מתכונים שהצליחו לך. זה הכול. זה ספר שעשה את שלו".

- נראה לי מעט מדי לבקש מספר בישול טוב.

"בואי נאמר את האמת. רוב ספרי הבישול הם ספרי לייף סטייל. את מדפדפת בהם, קוראת קצת, נהנית מהתמונות; זאת הסיבה שבגללה קנית את הספר או קיבלת אותו. אם גם הצלחת לעשות ממנו שני מתכונים, זה מעל ומעבר. תעשי לעצמך בחינה: גשי לארון ספרי הבישול שלך, ותבדקי עם עצמך מאיזה מהם בישלת יותר משני מתכונים. המעטים שיתגלו ככאלה ייחשבו בעינייך לספרים נהדרים. בסופו של דבר, ספר בישול הוא ספר שיקשט לך את השולחן בסלון - וזה בסדר, זה התפקיד שלו. הוא לא באמת אמור לשמש לך ספר עזר במטבח. את קונה אותו כמו שאת קונה בגד. היום הוא נפלא ותנצלי אותו, ומחר יבוא בגד חדש ותשכחי את הישן".

ניגשתי למדף הספרים שלי; בחיי שהיא צודקת: יש לי מעט ספרים שבישלתי מהם שני מתכונים או יותר. אלה שאני מחשיבה לטובים באמת זכו להעניק לי יותר משניים מוצלחים. עם זאת, על קביעתה כי ספרי בישול אינם אמורים לסייע במטבח, אני חולקת. בעבור בשלנים רבים, ספר בישול טוב בהחלט יכול - וצריך - למלא את התפקיד הזה.

"אל תזלזלי בתפקיד המרכזי שאני נותנת לספרי הבישול - ספרי לייף סטייל", אומרת לי קינן. "זה תפקיד חשוב שבעבר לא ניתן להם, ואני מדברת מהמקום של מי שכתבה ספרי בישול. לי בעצמי יש כמה ספרי בישול, שכשכתבתי אותם זאת הייתה הכוונה בכתיבתם. אני בקושי רואה בארון הספרים הישראלי ספר בישול שהוא באמת ספר עזר במטבח, אולי סדרת ששת של על השולחן, שגם היא, מצוינת ככל שתהיה, עשויה בסופו של דבר במתכונת של אלבום".

חשוב זה גם טוב?

אבל, כפי שכבר נרמז, לא תמיד ספר בישול טוב הוא גם ספר בישול חשוב - ולהפך. דוגמה מפורסמת לכך היא ספרה של רינה ולירו, "ירושלים של מטעמים". זהו ספר שיצא ב-2002 ודובר עליו רבות בקרב יודעי ח"ן. "כולם אמרו שהוא נפלא, אבל שהוא מלא בטעויות", נזכרת גור. "זאת הייתה הפעם הראשונה שבה העלו את המטבח הירושלמי על הכתב, עם הסיפורים היפים של העיר ושל הרוח שלה. מצד שני, היה בו רצף של טעויות, כלומר לא הייתה בו עריכה קולינרית. אז אם היית בשלנית מנוסה - הסתדרת; אבל אם לא - נכשלת".

דוגמה נוספת לספר בישול שהוא יותר חשוב מטוב היא ספרה של קלאודיה רודן, "ספר הבישול היהודי - מזרח ומערב". "זה ספר חשוב, כי זה ספר שמספר את תולדות המטבחים היהודיים בעולם, זה ספר שפוקח עיניים, אבל אין בו מתכונים טובים", אומרת גור.

יש ספרים הנחשבים לחשובים בשל נקודת הזמן המסוימת שבה יצאו לאור. ספרה של רות סירקיס "מהמטבח באהבה", למשל, הוא כזה. היום הוא משעשע ובעיקר מיושן, אבל כשיצא לאור באמצע שנות ה-70 הוא חולל מהפכה של ממש, בעיקר משום שהוא נתן לישראלים משהו שלא היה קיים פה קודם.

"רות סירקיס חוללה שינוי גדול", אומרת קינן. "עד שהיא יצאה עם 'מהמטבח באהבה', מדף הספרים שלנו היה מדף סופר פרקטי. סירקיס בישרה את בואם של האלבומים. היא העבירה את מדף הבישול מהקטע הפרקטי של לילאן קורנפלד (ספר הדרכה בלי צילומים, איורים או אינדקס) לקטע של פאן ושל לייף סטייל - ומאז זאת אקסיומה בעולם המו"לות: ספר בישול בלי צילומים לא הולך".

גם "בישולה", שהיה רב מכר בשנות ה-90, הוא "ספר מעולה בנישה שלו", אומרת קינן. "זה ספר שבא ואמר בנקודת זמן מסוימת, 'את לא חייבת לבשל רות סירקיס, אבל את גם לא חייבת להיות אהרוני'. זאת אומרת, אם רות סירקיס הייתה כיתה א' ואהרוני כיתה ח', ולא היה שום דבר באמצע, באה שולה מודן ואמרה: את פשוט יכולה לבשל ממחברת מתכונים פרטית של מישהי. קחי עוף, תשפכי עליו קולה, שימי בתנור לשעה וחצי ויצא לך אחלה. כל עקרת בית ידעה לעשות את זה, אבל פתאום היה ספר שאמר לה, 'את עושה נכון'. אז האם 'בישולה' הוא ספר חשוב? אני לא יודעת, אבל זה בהחלט ספר שעשה מהפכה בזמן שהוא יצא, והספירלה שבה הוא נכרך בכלל הייתה נפלאה והפכה אותו לספר הכי פרקטי שיש".

לאחרונה, כדי לשבור את פרדיגמת אלבומי הלייף סטייל, הוציאה קינן את "1,000 מתכונים", הגרסה שלנו ל-Joy of Cooking המפורסם: פרקטי, משופע במתכונים קלים עד בינוניים, בלי תמונות והצטעצעויות מיותרות. אין לי ספק שזה ספר שאכין ממנו יותר משני מתכונים, ואחזור אליו שוב ושוב כשארצה לבדוק בפעם המי יודע כמה (אני פשוט לא מצליחה לזכור) כמה ביצים צריך לשים בחצי קילוגרם בשר לקציצות. במילים אחרות, ספר לבשל איתו.

עוד כתבות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה