"עליית ריבית חדה לפנינו - האטרקטיביות של המניות תקטן"

קובי לוי מהדס ארזים סבור שייקח עוד קצת זמן עד שהקצב המהיר של עליית הריבית ייצור אלטרנטיבות השקעה מעניינות ■ ממליץ על תיק השקעות עם רכיב מנייתי של 30%

אחרי שכבר מסוף חודש מארס נסחר מדד המעו"ף מעל רמה של 1,300 נקודות, הגביר חג הפסח את האווירה החיובית השורה על המשקיעים במסחר בבורסה בתל אביב, והם שלחו את המעו"ף לקבוע שיא של 1,342 נקודות.

האנליסטים והפעילים בשוק ההון מספקים הסברים שונים התומכים ברמות הגבוהות שבהן שוהה הבורסה, ואחד העיקריים שבהם מדבר על היעדר אלטרנטיבות השקעה כדאיות.

במבט להמשך, בבית ההשקעות הדס ארזים מציינים כי בעקבות קצב עליית הריבית המהיר בשוק המקומי יגדל מספר אלטרנטיבות ההשקעה בשוק החוב, לצד נסיגה שתחול באטרקטיביות של השוק המנייתי, וזאת למרות שבינתיים ההסתכלות שלהם על שוק המניות חיובית גם היא.

בשלב זה, קובי לוי, מנהל תחום אג"ח בהדס ארזים, המתארח השבוע במדור, סבור כי סדרות האג"ח שאליהן כדאי להפנות את תשומת הלב הן אלה במח"מים קצרים של פחות משנתיים.

לדבריו, "כל עוד הריבית עולה בקצב מהיר, ורוב האג"ח חוות ירידות שערים, זהו זמן של חסד להשקעות הקצרות הללו, ולכן לפחות לשניים-שלושה חודשים הקרובים יש להיצמד אליהן עדיין, עד שהריבית תעשה עוד קפיצת מדרגה ותיצור השקעות מעניינות יותר במח"מים הבינוניים והארוכים".

לוי מסביר, כי "עליית ריבית משמעותית עוד לפנינו, ושוק האג"ח צפוי עדיין לסבול בטווח הקצר מהפסדי הון במח"מים הבינוניים והארוכים. בעוד כמה חודשים ניתן יהיה להתחיל ולהצטייד בהדרגה באג"ח הללו בתשואות אטרקטיביות יותר. אנו רואים כי למשקיע הסולידי מתחילות להיווצר אלטרנטיבות חסרות סיכון, השומרות על ערך הכסף שלו. ככל שהריבית תמשיך לעלות יגדל מספר האלטרנטיבות ותגבר האטרקטיביות שלהן, ובמקביל תקטן האטרקטיביות של האפיק הספקולטיבי יותר - שוק המניות".

לוי סבור כי ההחזקה המרכזית של רכיב האג"ח הקונצרניות בתיק (20%) צריכה להיות בצמודות מדד, גם הן במח"מים של עד שנתיים.

לדבריו, "המח"מ הקצר יגן עלינו מפני העלאות הריבית, ובו בזמן יאפשר לנו ליהנות מהאינפלציה הגבוהה של התקופה הנוכחית. לתיק נבחרו אג"ח בדירוגי קבוצת ה-A, המשלבות השקעה בחברות איתנות שישלמו את חובן ברמת ודאות גבוהה, יחד עם תשואה לפדיון גבוהה משמעותית מזו שבדירוגים הגבוהים יותר".

ההמלצות של קובי לוי מהדס ארזים
 ההמלצות של קובי לוי מהדס ארזים

תיק ההשקעות המומלץ
 תיק ההשקעות המומלץ

לא נבהל מהגובה

כמו מרבית הפעילים בשוק, גם לוי לא נבהל מהרמות הגבוהות שבהן שוהה הבורסה, והוא סבור כי המגמה החיובית במסחר תימשך, גם אם החלק המשמעותי יותר של העליות כבר מאחורינו.

את הסברה הזו מבסס לוי על נתוני צמיחה שמספק השוק המקומי, יחד עם נתוני מאקרו חיוביים המגיעים מארה"ב. בהתאם לכך, המלצתו היא להמשיך להקצות לשוק המניות נתח משמעותי של 30% מהתיק - מחצית ממנו להשקעה בשוק המקומי והיתר בחו"ל.

לדבריו, "התיק המומלץ בנוי מ-30% מניות, שהן כאמור האפיק הכמעט יחיד המסוגל להתמודד עם תהליך העלאת הריבית, לפחות כל עוד הריבית לא מגיעה לרמות של 4.5%-5%".

יחד עם זאת, לוי מעריך כי העליות במסחר "ילוו בתנודתיות גבוהה שאינה מתאימה לכל אחד, ומידת הסלקטיביות בשוק תלך ותגבר. לכן השנה במיוחד זקוק תיק ההשקעות לניהול מקצועי ברמה גבוהה. פוטנציאל הרווחים עומד בתסריט האופטימי ביותר על 10%-12% בשנה הקרובה".

לוי מציג גישה דפנסיבית יחסית ברכיב המנייתי בתיק, ומציין כי החברות הממונפות יותר ירשמו בעתיד הקרוב עלייה משמעותית בהוצאות המימון, רווחים נמוכים יותר, "ולכן ביצועי חסר של המניות שלהן בבורסה בת"א. אלו הן המניות שאליהן צריך להקטין בהדרגה חשיפה. רמת הסיכון בשוק עולה בהדרגה, ולכן יש להוריד את הסיכון באמצעות התמקדות דווקא בחברות הגדולות והמבוססות יותר במשק, הנמצאות בעיקר במדד ת"א 25, וכן - גם במחיר אפשרי של תשואה מעט נמוכה יותר".

לאור אלה, לוי רואה כדאיות בהשקעה במניות הבנקים וסיכון במניות סקטור הנדל"ן. את עיקר ההחזקה במניות בחו"ל ממליץ לוי להפנות לשוק האמריקני.

קובי לוי / פרופיל

תפקיד: מנהל תחום אג"ח בבית ההשקעות הדס ארזים

גיל : 40

מצב משפחתי: רווק

תפקידים קודמים: מנהל השקעות במניות ובאג"ח בסולומון שוקי הון ובמגדל שוקי הון

ותק בתפקיד הנוכחי: 3.5 שנים

מוטו ההשקעות שמלווה אותי: "מי שמקצוען, שלומד היטב את המאקרו, שאוסף נתונים מהשטח ומבין את הפסיכולוגיה של שוק ההון, יודע לאן הולך השוק בטווח הבינוני והארוך, ויוכל להשיג תשואות טובות בהרבה מהמדדים"