הדולר בשפל של כ-3 שנים; שערו היציג ננעל על 3.37 ש'

הדולר היציג נחלש ב-0.53% ■ האירו היציג ננעל על 5.01 שקלים לאירו ■ כלכלן המאקרו בדש ברוקראז': "הריבית תעלה ל-4.5% בשנה"

המטבע האמריקני המשיך לאבד גובה גם היום (ב') ושערו היציג ננעל על 3.377 שקלים לדולר, החלשות של 0.53%. מדובר בשערו היציג הנמוך ביותר מאז ה-17 ליולי 2008.

בנוסף, האירו היציג נחלש ב-0.53% וננעל ברמה של 5.01 שקלים. בעולם מתחזק האירו ל-1.483 דולרים לאירו. זאת, בהתאם למגמה בעולם גם שם נחלש הדולר מול מטבעות מרכזיים כשברקע חיסולו של הטרוריסט אוסמה בן לאדן על ידי כוחות אמריקנים.

נזכיר כי אוסמה בן לאדן, ראש ארגון הטרור אל קעידה ואדריכל פיגועי התאומים והפנטגון בספטמבר 2001, מת וגופתו נמצאת בידי ארה"ב. כך הודיע הבוקר רשמית נשיא ארה"ב ברק אובמה בהודעה רשמית. בעקבות ההודעה הועלתה רמת הכוננות ברחבי ארה"ב מחשש לפיגוע נקמה.

בנוסף, כלכלנים רבים מעריכים כי ההאטה בצמיחה הכלכלית בארה"ב והמשך המדיניות המוניטרית המרחיבה של הפדרל ריזרב עשויות להביא לכך שהדולר לא יחל להתאושש לפני שנת 2012. כך, בכתבה רחבה על הדולר שפורסמה בסוכנות בלומברג, על רקע היחלשותו המתמשכת של המטבע האמריקני.

כלכלני בית ההשקעות מיטב כותבים בסקירתם השבועית כי "להוציא את שער החליפין, כמעט כל הגורמים המאקרו-כלכליים תומכים בהעלאת ריבית. אי-לכך, אנו צופים כי בבנק ישראל יבחרו בהמשך הריסון המוניטרי כבר בחודש הבא וגם באופק של השנה הקרובה. ההחלטה לגבי הריסון תושפע במיוחד מציפיות השוק לגבי גובה הריבית (פער שחרים-גלילים - שלא נראה טוב), התפתחות האינפלציה בפועל ובמיוחד ממחירי שכר הדירה, ומנגד משער החליפין".

"הריבית תגיע בעוד שנה ל-4.5%-4.75%"

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המאקרו בדש ברוקראז', מציין בסקירה שפרסם כי "בהתאם לאינדיקאטורים השוטפים שהתפרסמו עד עתה ניתן לצפות שקצב הצמיחה ברבעון הראשון יהיה דומה לשיעור הצמיחה של 5.6% שהיה במחצית השנייה של שנת 2010 ואולי אף גבוה יותר. יחד עם זאת, צריכים להתייחס בזהירות לנתונים השוטפים החלקיים שלעיתים מתעדכנים בדיעבד. נתונים אלו תומכים בהמשך עלייה בריבית בנק ישראל אשר צפויה להערכתנו להגיע בעוד שנה לרמה של 4.5%-4.75%".

אלי בן-דוד ושי זקהיים, אנליסטים חברת USG Capital, מציינים כי "לאור ירידה בציפיות האינפלציה להמשך אנו נחווה תיקון קל בדולר -שקל לעבר 3.45 שקלים אך יחד עם זאת פערי הריביות אמורות להתרחב בחודשים הבאים ואנו ונחווה המשך התחזקות השקל עד סוף השנה לעבר 3.35 שקלים ואנו צופים שכסף זר ימשיך לנהור למדינת ישראל חרף הסנקציות של בנק ישראל על משקיעים זרים ואנו נהיה עדים להמשך התחזקות השקל בעיקר מול הדולר".

בינתיים נמשכת הדאגה בקרב התעשיינים והיצואנים מהירידה המתמשכת בשער הדולר והייסוף בשקל: ביום רביעי הקרוב מתכוונת התאחדות התעשיינים לקיים כנס חירום רב משתתפים על רקע המשבר בדולר ובו עתידים להשתתף עשרות יצואנים ותעשיינים מכל הארץ. לכנס הוזמן גם שר התמ"ת, שלום שמחון. בכנס, שיתקיים תחת הכותרת "בלי יצוא, אין צמיחה ואין תעסוקה" עתיד להתקיים בבית התעשייה ובו יקראו תעשיינים בכירים במשק לראש הממשלה ולשר האוצר לנקוט שורה של מהלכים לבלימת הייסוף בשקל.