אנליסטים מגיבים לרכישת טבע: "אוהבים את העסקה"

האנליסט יונתן קרייזמן מכלל פיננסים: טבע רכשה את ספלון בעיקר בגלל צנרת המוצרים שלה; העסקה תהיה אטרקטיבית כבר בתוך שנה ■ נתלי גוטליב: "טבע מחליפה תקליט"

תגובות ראשונות - וחיוביות - לרכישת הענק של חברת התרופות ספלון על ידי טבע , ב-6.8 מיליארד דולר עליה הודיעה טבע היום (ב') בצהריים. האנליסט יונתן קרייזמן מבית ההשקעות כלל פיננסים מעריך שהעסקה תחסוך לטבע כחצי מיליארד דולר בשנה בהוצאות ספלון, החל מהשנה השלישית לעסקה וציין כי הרכישה תהפוך לאטרקטיבית כבר בתוך שנה.

"אנחנו אוהבים את העסקה", כותב קרייזמן בהתייחסות שהוציא למשקיעים. "טבע קונה פייפליין מעניין ותיק מוצרים משיק".

ספלון מפתחת ומוכרת תרופות בתחומי הנוירולוגיה והכאב ויש לה גם מוצרים בתחום הנשימה, האונקולוגיה, תאי הגזע, ההמטולוגיה והכאב. התרופות העיקריות של ספלון הן הפרווויג'יל, המשמשת לטיפול בעייפות; משכך הכאבים פנטורה, תרופה לטיפול באפילפסיה ותרופה בשם טריאנדה לטיפול בסרטן המטולוגי.

"הפייפ-ליין הוא להערכתנו המוטיב העיקרי לעסקה והוא מעניין מאוד וכולל בין השאר פיתוח תרופה על סף ניסוי שלב שלישית לסרטן ריאה, תרופה לאסטמה ותרופה לסרטני מח עצם", כותב קרייזמן. "ב-2012 תהיה ספלון עם חמש תרופות בשלב III".

האנליסטית נתלי גוטליב מבית ההשקעות IBI טוענת שברכישה זו טבע למעשה "מחליפה תקליט": "זוהי לא רכישה פשוטה לטבע מבחינת מיזוג; זוהי לא עוד רכישה 'גנרית', אלא תחומי פעילות שבהם לטבע אין כל כך ניסיון ואין מערך שיווקי רלוונטי. יחד עם זאת, הרכישה אמורה להרחיב את סל המוצרים האינובטיביים (שהם בעלי שיעורי רווחיות גבוהים יותר)".

המחיר ששילמה טבע על ספלון משקף מכפיל 16 על הרווח הנקי של ספלון וגוטליב מציינת כי מדובר במחיר "לא יקר ולא זול". כמו כן היא מעריכה כי "המשקיעים יאהבו את העסקה הזו, בהתאם לתוכנית האסטרטגית של טבע, בפרט בתחום האינובטיבי".