גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיוחד: אלטרנטיבות זולות ונקיות למכונית החשמלית

20 ק"מ לליטר ברנו מגאן 2012 ■ 26 ק"מ לליטר עם טויוטה אוריס HSD ■ הוצאות דלק של 7,000 שקל בשנה על הונדה ג'אז ■ וגם: פולו בלומושן - 1,100 ק"מ בין תדלוק לתדלוק

עם ישראל הוא עם מעשי מאוד. הוא אוהב לשמוע על חזון ומקדיש תשומת לב לאידיאולוגיה, אבל כאשר מדובר בהוצאת כסף מהכיס, בוודאי בסכומים הנדרשים לרכב חדש, הערכים והחזון מפנים את מקומם לגישה מאוד זהירה; הלקוח הישראלי בודק אלטרנטיבות, אוסף מידע זמין ומשווה היטב בטרם יחתום על הצ'ק.

לפיכך, בשלוש השנים האחרונות שבהן שווק "החזון" של בטר פלייס לרכב חשמלי, הגישה כלפיו הייתה כאל נמר לבן: חיה נדירה, אקזוטית, שאפשר לדבר עליה בשיחות יום שישי בערב ולספר סיפורים לילדים, אך אין לה שום רלבנטיות במציאות. אבל החל מהחודש יש סוף-סוף תג מחיר ממשי לחזון: כ-123 אלף שקלים למכונית הרנו פלואנס החשמלית, לא כולל סוללה. יש גם עלות לחבילות שירות, שכוללת מספר בלתי מוגבל של טעינות ו"החלפות מהירות של הסוללה", שחיונית כדי להאריך את טווח הנסיעה השימושי של המכונית בין טעינות, שכל אחת מהן אורכת כמה שעות טובות.

על-פי נתוני בטר פלייס, בשקלול של ההוצאות השנתיות על חבילת מנוי/דלק, וחיסכון צפוי (אך תיאורטי בינתיים) בעלויות הביטוח והטיפולים היזומים, סך ההוצאות השנתיות של המכונית החשמלית לנהג פרטי טיפוסי, שעושה כעשרים אלף קילומטרים בשנה, נע סביב 4,000 שקלים בהשוואה לרכב בנזין מקביל. אבל עיון באותיות הקטנות מגלה שההשוואה היא לרכב שעושה בממוצע כעשרה קילומטרים לליטר. בפועל, כל יצרני הרכב מותחים כיום את מעטפת צריכת הדלק הריאלית של מנועי הבנזין/דיזל/הייבריד שלהם הרבה אל מעבר לטווח ה-15 קילומטרים לליטר, והגבולות הקיצוניים מתרחקים כיום לכיוון העשרים עד שלושים קילומטרים לליטר.

לא מדובר במכונית מיני שדורשת פשרות קיצוניות, אלא בכלי רכב עם יכולת הובלה של ארבעה-חמישה נוסעים פלוס מטען, ובעלת טווח רצוף של מאות קילומטרים בין תדלוקים - לעתים עד אלף קילומטרים ויותר. למכוניות הללו, שחלקן עדיין אינו מיובא לישראל, יש גם ביצועים מרשימים באגף הירוק ומחירי רכישה נגישים.

קרוב לוודאי שהפולמוס בין מצדדי "המהפכה החשמלית" לבין השמרנים יימשך עוד שנים רבות, בארץ ובעולם. אבל לטובת אופי המידע מובאת כאן תמונת מצב לגבי כמה אלטרנטיבות עדכניות - עם חמש דלתות ועם ארבעה/חמישה מקומות, שמתמקדות בסלע קיומו של הרכב החשמלי - הפחתת עלויות הנסיעה.

רנו מגאן 2012: חוצים את עשרים הקילומטרים לליטר

מישהו רוצה לנחש באיזה אפיק השקיעה רנו ניסן את עיקר תקציב המחקר והפיתוח שלה בשנתיים האחרונות? אם מישהו אמר "רכב חשמלי" הוא טעה בגדול. את עיקר מאמצי המחקר ופיתוח משקיעה כיום רנו בפיתוח דור חדש של מנועי בנזין ודיזל קטנים, יעילים וסופר חסכוניים, שישמשו בעשור הקרוב כחוט השדרה של מכירות הרכב שלה בעולם.

החברה אמנם מספרת לכל דורש על החזון ועל הפוטנציאל הטמון בשוק הרכב החשמלי וגוזרת תוך כדי כך קופון נאה ביחסי ציבור בינלאומיים, אבל בחברה יודעים היטב שעם פוטנציאל וחזון אי-אפשר לחלק דיבידנדים לבעלי המניות. לפיכך רנו רחוקה מאוד מלהספיד את רכבי הבנזין/דיזל הקונבנציונליים, ומותחת את המעטפת ה"ירוקה" שלהם לתחומים חדשים.

ניקח, למשל, את מנוע הטורבו-דיזל 1.5 ליטרים מהדור החדש, שאמורה רנו להציע החל מהשנה במגאן ומאוחר יותר בפלואנס. המנוע מספק 130 כוחות סוס אבל הוא חסכוני יותר מהדיזל הנוכחי ב-20%, מה שמביא את תצרוכת הדלק הרשמית שלו לכ-22 קילומטרים לליטר ואת רמת הפליטה - 119 גרמים לקילומטר - לפחות מהפליטה המחושבת בישראל של האחות החשמלית (חישוב המתבסס על הזיהום שנוצר מייצור החשמל הנדרש לטעינה).

את מנוע ה-1.6 ליטרים בנזין של הפלואנס הנוכחית מתכוונת החברה להחליף בקרוב במנוע טורבו-בנזין חדש בנפח צנוע של 1.2 ליטרים בלבד, שיספק הספק דומה (115 כוחות סוס) וייקח את תצרוכת הדלק הרשמית לסביבות ה-19 קילומטרים לליטר בדגם האוטומטי. חישוב מהיר יגלה ששתי הגרסאות העתידיות של המגאן/פלואנס יציעו עלות לקילומטר קרובה מאוד לזו של אחותם החשמלית, אך עם ביצועים ועם גמישות שימוש של משפחתית מקובלת.

טויוטה אוריס HSD: קורולה עם 26 קילומטרים לליטר

מי שרוכש רכב "ירוק" רוצה להרגיש זאת לא רק בתחנת הדלק ובכרטיס האשראי אלא גם על הכביש. את החוויה ההיברידית ה"מלאה" מספקת נכון להיום רק מערכת ההנעה של טויוטה, שייסדה למעשה את פלח השוק הזה. ה"פריוס", האם המייסדת של הז'אנר, היא עדיין מכונית יקרה ולא שגרתית, מבפנים ומבחוץ, שלא מתאימה לכל אחד.

אבל החל מהשנה מציעה סוכנות טויוטה בארץ אלטרנטיבה גם ללקוחות הסולידיים של שוק המשפחתיות, בדמות האוריס HSD, שמצוידת באותה מערכת היברידית "מלאה" של הפריוס, אבל במרכב כמעט זהה לאוריס התקנית - גרסת ההאצ'בק האירופית של הקורולה.

המתכונת של מערכת ההנעה מוכרת לבעלי הפריוס דור אחרון: שילוב בין מנוע 1.8 ליטרים בנזין סופר יעיל לבין מנוע חשמלי רב עוצמה (שישים קילוואט) עם גיבוי רציני מסוללה שנמצאת בתא המטען. השילוב הזה, בניצוחה של תיבה אוטומטית רציפה, מעניק למכונית הספק כולל של 136 כוחות סוס, תאוצה מאפס למאה קמ"ש ב-11.4 שניות בלבד, ואפשרות לנוע על חשמל בלבד לטווח של כשני קילומטרים במהירות של עד חמישים קמ"ש.

צריכת הדלק הממוצעת הרשמית עומדת על 26.3 קילומטרים לליטר בנזין 95 אוקטן, מה שמקטין את הביקורים השנתיים בתחת הדלק למינימום. כל זה ארוז במרכב של משפחתית חמש דלתות שימושית ואיכותית.

בינתיים המכונית משווקת בישראל באופן "מחתרתי": יש לה מחיר רשמי - 135 אלף שקלים, קרוב למחירה של אוריס בנזין מאובזרת - אבל היא מיובאת בעיקר על-פי הזמנה, עד שהכמויות הזמינות ליבוא סדיר יהיו גדולות יותר.

הונדה ג'אז הייבריד: 7,000 שקלים דלק לשנה

נכון להיום, ההונדה ג'אז ההיברידית היא מתמודדת רצינית על ראש הדירוג לתואר "המכונית הקטנה החסכונית ביותר שנמכרת בארץ", עם נתון צריכה ממוצע רשמי של 22.2 קילומטרים לליטר. לפיז'ו 107, עם מנוע 1 ליטר ועם תיבה ידנית, יש נתון צריכה רשמי זהה, ואילו לסוזוקי אלטו 1 ליטר הידנית הבסיסית יש ממוצע מוצהר טוב יותר במעט (22.7 קילומטרים לליטר), אך בשתיהן המחיר הנדרש באגף השימושיות גדול מדי ללקוח בפלח המשפחתי.

את הנתונים הללו משיגה הג'אז בזכות מערכת הנעה היברידית, שהוקטנה ונדחסה - לראשונה - לממדים של מכונית סופר מיני. המתכון כולל מנוע 1.4 ליטרים בנזין, עם מנוע חשמלי צנוע המשולב בתוך התמסורת ונכנס לפעולה במצבים מוגדרים: סיוע בהאצה חזקה, הקטנת פעולת המנוע בשיוט ארוך טווח וכדומה. יש לו סוללה לא גדולה, שמותקנת ברצפת תא המטען ועדיין מותירה נפח שימושי של 300 ליטרים, ומובן שהחבילה מציעה גם מערכת עצור-סע לניתוק/הפעלה של המנוע בעת עמידה בפקקים. הפליטה הכוללת עומדת על 104 גרמים CO2 לקילומטר.

אף שהמערכת ההיברידית מעלה במעט את משקל המכונית, נתוני הביצועים עדיין סבירים בהחלט לקטגוריה. התאוצה מעמידה למאה קמ"ש מושלמת ב-12.1 שניות, ואפשר לטפס ל-175 קמ"ש. שיוט "ריאלי" ב-140 קמ"ש מתבצע ללא קושי.

אמנם המכונית כמעט שאינה מספקת "חוויה היברידית" וכמעט לא מסוגלת לנוע על חשמל בלבד, אבל היא עדיין מציעה שימושיות של סופר מיני XL, מסוגלת להגיע לטווח תיאורטי של מעל 900 קילומטרים על מכל מלא, ולהקטין את חשבון הדלק השנתי הכולל של מי שעושה עשרים אלף קילומטרים בשנה, לפחות מ-7,000 שקלים. במחיר של 117 אלף שקלים, אחרי הטבת המס, נראה שהמכונית כבר יצרה לעצמה בארץ שוק פעיל.

פולקסווגן פולו בלומושן: 1,100 קילומטרים בין תדלוקים

הפולקסווגן פולו Bluemotion תוכננה מבראשית כך שתמחיש עד כמה רחוק ניתן להגיע עם הטכנולוגיות הנוכחיות של מנועי הבערה הפנימית. הדור השני של המכונית, שהושק בשנה שעברה, ממחיש את הנקודה הזו היטב.

המכונית נראית כמו כל פולו חמש דלתות טיפוסית, ומציעה את אותו מרחב שימושי לארבעה-חמישה נוסעים ותא מטען מכובד, אך היא מתהדרת בנתון צריכת דלק ממוצעת רשמי ומוצהר של 30.3 קילומטרים לליטר סולר. אנשי פולקסווגן טרחו ומצאו שטווח הנסיעה הרצוף של המכונית בין ביקורים בתחנת הדלק עומד, תיאורטית, על כ-1,148 קילומטרים. בתרגום לשקלים, מי שנוסע עשרים אלף קילומטרים בשנה יצטרך לבקר בתחנת הדלק לא יותר מ-17-18 פעמים בשנה, ולמלא דלק בשווי כולל של פחות מ-5,500 שקלים אם לוקחים מקדם ביטחון למחירי הסולר המנופחים בישראל.

אפילו אם מפחיתים מצריכת הדלק הזו 20% לטובת נהיגה בתנאים "ישראליים" ריאליים (מזגן מסביב לשעון, רגל כבדה על הדוושה), עדיין מקבלים נתונים מרשימים.

לתוצאה יוצאת הדופן הזו אחראי מנוע טורבו-דיזל סופר יעיל עם שלושה צילינדרים בטור בנפח 1.2 ליטרים, המשודך למערכת ניהול חכמה. למרות ממדיו המנוע אינו קוטל קנים: יש לו 75 כוחות סוס ומומנט בריא של 18 קג"מ, והוא מסוגל להאיץ את המכונית למאה קמ"ש בפחות מ-14 שניות ולסגור על 173 קמ"ש. הפליטה היא בליגה של היברידיות: 87 גרמים בלבד לקילומטר.

תיבת ההילוכים היא ידנית בלבד, אבל את המשוכה הזו שוק הרכב המקומי כבר מתחיל לעבור. והמחיר? באירופה, אחרי הטבות ירוקות, היא עולה 12% פחות מהפולו 1.2TSI האוטומטית, שנמכרת בארץ.

כמה CO2 זה "אפס פליטה"?

צריכת הדלק והפחתת עלויות השימוש היא לא האג'נדה היחידה שמקדם הרכב החשמלי. גם להפחתת הפליטה יש משקל לא מבוטל, לפחות בקרב גופים ממשלתיים וציים שהחברה האם שלהם מחויבת להפחית את "טביעת הרגל הסביבתית" שלה.

הנתון הרשמי של רנו לטביעת הרגל הסביבתית של הפלואנס החשמלית הוא כ-62 גרמים CO2 לקילומטר. הנתון הזה מחושב בחישוב שקיבל את הכינוי Wheel Well to (מבאר הנפט ועד לגלגלים), שמבוסס על הפליטה הסביבתית שיוצרות תחנות הכוח כדי להפיק את החשמל לטעינת הסוללות.

62 גרמים לקילומטר הוא נותן מרשים, נמוך יותר אף משל ההיברידית המתקדמת ביותר כיום, אבל הוא מטעה. הוא מבוסס על מדד תמהיל ייצור האנרגיה הממוצע של אירופה, שחלק משמעותי ממנה נחשב ל"נקי": אנרגיה אטומית, גז ורוח. במדינות שעיקר החשמל שלהן עדיין מבוסס על פחם - כמו בישראל - מזנק המדד הזה, על-פי נתוני רנו, לסביבות 126 גרמים CO2 לקילומטר. במילים אחרות: בישראל המכונית החשמלית יוצרת יותר זיהום מרוב המכוניות המופיעות כאן, אם כי פחות משל מכוניות משפחתיות "רגילות".

החישוב של 126 גרמים גם אינו מביא בחשבון "פנצ'רים" כמו מעבר לייצור מסיבי באמצעות מזוט סופר מזהם במקרה של עיכובים מתמשכים באספקת הגז המצרי, או מבלי לחשב את טביעת הרגל הסביבתית שנוצרת מרשת לוגיסטית בקנה מידה ארצי של תחנות החלפת סוללות.

פלואנס Z.E: מפרט טכני

אורך: 4.7 מטרים

רוחב: 1.81 מטרים

בסיס גלגלים: 2.7 מטרים

נפח תא מטען: 317 ליטרים

טווח בין טעינות: עד 185 קילומטרים (על-פי המבחן האירופי)

מהירות מרבית: 135 קמ"ש

במדינות שעיקר החשמל שלהן עדיין מבוסס על פחם מזנק הזיהום, על-פי נתוני רנו, לסביבות 126 גרמים CO2 לקילומטר. במילים אחרות: בישראל המכונית החשמלית יוצרת יותר זיהום מרוב המכוניות המופיעות כאן.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה ישראלית בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק