רכבת ישראל תפצה נוסע ב-500 שקל עקב צפיפות בנסיעה

כך קבע בית המשפט לתביעות קטנות בבאר-שבע ■ הנוסע טען כי במהלך נסיעה בחופשת סוכות הייתה צפיפות גדולה ברכבת ■ רק לאחרונה נדחתה תביעה ייצוגית נגד הרכבת בשל איחורים

‎‎בית המשפט לתביעות קטנות בבאר-שבע פסק השבוע כי רכבת ישראל תפצה נוסע בגין עוגמת-נפש בסכום של 500 שקל, בעקבות צפיפות ותנאים בלתי סבירים במהלך נסיעה.

‏רק לאחרונה נדחתה בקשה לאשר תביעה ייצוגית נגד הרכבת בשל איחורים, בנימוק שמדובר בגוף ציבורי שאינו עסקי, ולכן לא ניתן לתבוע אותו בהליך כזה. ואולם, ‎‎בית המשפט לתביעות קטנות בבאר-שבע סבר אחרת וקבע כי פסיקה כזאת מקלה עם הרכבת.

"בין התובע לבין הנתבעת נקשרו יחסים חוזיים. ציפיות של לקוח הוגן וסביר הן כי יהיה לו מקום ישיבה ברכבת, כי ברכבת יהיו שירותים תקינים, וכי מערכות מיזוג-האוויר והכריזה יפעלו כראוי", קבעה השופטת (בדימוס) רות בהט.

את התביעה הגיש נוסע שטען כי במהלך נסיעה בחופשת סוכות הייתה צפיפות גדולה ברכבת. לטענתו, אנשים ישבו במעברים, על השולחנות ועל הרצפה, ומספר אנשים ישבו על שני כיסאות.

התובע ציין כי למרות העובדה שהיה מדובר בחול המועד סוכות, כאשר ידוע שיש צפיפות גדולה, הרכבת הייתה עם 6 קרונות בלבד. בנוסף, טען כי כל תאי השירותים היו סגורים, והמיזוג לא פעל. התובע פנה בתלונה להנהלת הרכבת, והיא הציעה לו כפיצוי שני כרטיסי נסיעה.

בכתב ההגנה ציינה הרכבת כי היא חברה ממשלתית בבעלות מלאה של מדינת ישראל - טיעון שכאמור נפסל על-ידי ‎‎בית המשפט, בנימוק שהוא אינו מהווה מניעה לתביעה נגדה.

לגופו של עניין טענה הרכבת כי היא פעלה במתכונת מיוחדת כדי להקל את תופעת הצפיפות בחג. "הרכבת אינה מוביל פרטי כי אם מוביל ציבורי, והאינטרס הציבורי, שיקולי יעילות, אינטרס ההסתמכות של הציבור, שיקולי סבירות השירות ומגבלות תשתית וצדק חלוקתי מחייבים העלאת נוסעים לרכבת, גם אם היא צפופה", נטען.

‏ואולם, השופטת דחתה את טענות הרכבת ופסקה כי "ציפייה של נוסע סביר היא כי יהיה לו מקום ישיבה, וכי לא יימכרו כרטיסים בכמות בלתי מוגבלת לכל הדורש. טענת הרכבת כי היא נערכה מבעוד מעוד לאפשרות של צפיפות נטענה רק בסיכומים, ואין לה זכר בראיות".