יאיר שמיר: אם לא אתמנה לכהונה נוספת - תע"א לא תופרט

בראיון ל"דיפנס ניוז" אומר שמיר: "אני מנהל חברה של יותר מ-3 מיליארד דולר, שמפרנסת 40 אלף בתי-אב, ויש לי חירות פעולה של ראש מועצה מקומית קטנה. זה טירוף"

בראיון גלוי לב לשבועון "דיפנס ניוז" מזהיר יאיר שמיר, היו"ר היוצא של התעשייה האווירית (תע"א), שאם לא יחודש מינויו לכהונה נוספת, תוכנית ההפרטה של תע"א לא תצא אל הפועל. שמיר אומר בראיון שעובדי החברה ממתינים לראות אם אכן יקבל מינוי חדש לפני שיודיעו על מחויבותם לתהליך ההפרטה.

פחות מחודשיים נותרו לכהונתו של שמיר כיו"ר התאגיד הביטחוני הגדול בישראל. לפני חמש שנים ו-10 חודשים מינה אותו שר הביטחון לשעבר, ח"כ שאול מופז, יריב פוליטי מובהק של שר הביטחון הנוכחי, אהוד ברק. מתוקף תפקידו, זכותו של ברק למנות אדם אחר לתפקיד יו"ר תע"א.

ואולם, מנהיגים פוליטיים ודמויות מרכזיות באיגודים המקצועיים מזהירים שאם אכן יחליט שר הביטחון לשים קץ לכהונת שמיר - שמתואר בראיון כמנהל רב-השפעה ועצמאי במידה קיצונית - ולמנות מועמד משלו, יעברו שנים עד שההנהלה החדשה בתע"א וועדי העובדים ישוכנעו לקבל תנאים שקבילים על הממשלה, בעלת השליטה בחברה.

שמיר אינו בורר מילים כדי להדגיש את חומרת הבעיה, ואומר כי "כדי להתחיל בתהליך (ההפרטה), רשות החברות הממשלתיות וועדת השרים לענייני הפרטה צריכות להעניק לנו פטורים מחוקים מסוימים, אך כדי לעשות צעד זה, זקוקות רשות החברות וועדת השרים לקבל הבטחות מהוועדים שהם אכן מסכימים לכך. וכאן מתחיל העסק להסתבך, מפני שהעובדים ממתינים לראות אם המינוי שלי יחודש או לא. עמדתם היא לא להתחייב לכל הסכם אם, בתוך שנה, אעלם מהבמה יחד עם הביטחונות והאמון ההדדי שהצלחנו לבנות יחדיו במשך השנים שחלפו".

מפעל חיים

מקורות בתעשיות הביטחוניות אמרו אמש (ג') ל"גלובס" כי שמיר החליט לצאת במאבק גלוי נגד ברק - לא רק במאמץ להציל את כהונתו אלא, בעיקר, כדי להגשים את מה שהוא רואה כמפעל חייו, על רקע הערכות שברק אינו מתכוון להאריך את כהונתו. על פי הערכות אלה, אחד האנשים שברק בוחן את התאמתם לתפקיד הוא אלוף (מיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי וכיום יועץ חיצוני בחברת חיפושי הנפט גבעות עולם.

"שמיר הקדיש שש שנים מחייו להשגת המטרה של הפרטת תע"א, צעד שידחוף את הפרטת רפאל ותעש, ורשם לזכותו הישגים חזקים מאוד בקידום החברה", אמר אחד המקורות. "הוא אינו מוכן לשבת בחיבוק ידיים נוכח מה שהוא רואה כמהלך שאינו מבוסס על טובת העניין".

יו"ר תע"א אומר בראיון ל"דיפנס ניוז" כי התאגיד הגיע לשלב ייחודי שבו יש להנהלה הבנה עם העובדים ועם רשות החברות הממשלתיות להוציאו להנפקה ציבורית. לדבריו, "הייתי אומר שנצא להנפקה בנאסד"ק. אחרים אומרים בבורסה של תל אביב. זה אחד הנושאים שנותרו פתוחים.

"הרעיון הוא שתינתן לנו תקופת אינקובציה כדי להתכונן לקראת ההנפקה", אמר שמיר. "במהלך התקופה הזו, נשלים את ההסכם המפורט עם העובדים, נגביר את ההתייעלות, נצמצם רבים מהחסמים שאכפה עלינו הממשלה ונכונן את ההליכים להעלאת ערך החברה במידה מרבית לפני ההנפקה".

לדבריו, בתום תקופת האינקובציה, יונפקו לציבור 25% עד 30% מתע"א, ובתוך חמש שנים יצומצם חלקה של הממשלה בחברה לקצת פחות מ-50%. בין השאר אמר שמיר כי "אני מנהל חברה בשווי של יותר מ-3 מיליארד דולר, שיותר מ-80% מתוצרתה מופנים ליצוא ושמפרנסת כ-40 אלף משפחות, ויש לי מרחב תמרון של ראש מועצה מקומית או אזורית; זה טירוף. אנו נאלצים לפעול במסגרת רמות השכר שקבעה הממשלה, והמשמעות היא שהמהנדסים שלנו משתכרים כמו מהנדס בעירייה".