לכתבה הקודמתכמה שווה קבוצת ספורט? לכתבה הבאההציפורים דווקא די מרוצות מעצמן

נושאים הקשורים לכתבה

טירוף משחקי הרשת: 22 מיליון "זומבים" מתהלכים בינינו

הם נראים כמונו, נשמעים כמונו, מריחים כמונו ומתלבשים כמונו, אבל הם שונים מאיתנו לגמרי ■ World of Warcraft, המכונה גם פשוט WoW, יצא לשוק לראשונה לפני שש וחצי שנים ועדיין מצליח לשמר 12 מיליון משתמשים, שמשלמים כ-16 דולר בחודש

13/09/2011, 10:49
שירות גלובס
דרקון סין אסיה / צלם: פוטוס טו גו

ברחבי העולם מתהלכים 20 או 22 מיליון אנשים. הם נראים כמונו, נשמעים כמונו, מריחים כמונו ומתלבשים כמונו, אבל הם שונים מאיתנו לגמרי. כשהם מגיעים הביתה, הם פושטים את לבוש ההסוואה שלהם, ונכנסים לדמותם האמיתי: אורקים, טרולים, גמדים ואלפים, לוחמים, מכשפים, כוהנים וקשתים. האנשים האלה משחקים במשחקי מחשב המוניים ברשת (MMOG), והם לא אנשים רגילים לגמרי.

כדי להבין את התופעה, אפשר להסתכל עליה דרך הפריזמה של המשחק המצליח והפופולרי ביותר בעולם משחקי הרשת ההמוניים, World of Warcraft, המכונה גם פשוט WoW. המשחק הזה, שיצא לשוק לראשונה לפני שש וחצי שנים, בנובמבר 2004 - לפני עידן ועידנים בעולם הטכנולוגי, בטרם היות האייפון! - עדיין מצליח לשמר בסיס משתמשים עצום בהיקף של 12 מיליון משתמשים, שמשלמים כ-16 דולר בחודש תמורת הזכות לשחק את המשחק.

המספרים האלה מצביעים על הכנסות שמגרדות את ה-200 מיליון דולר מדי חודש, אולם הם משקרים מעט, שכן באזורים רבים משתמשת בליזארד, מפתחת המשחק, במודלי תשלום אחרים ממנוי חודשי, ובראשם תשלום תמורת שימוש. המספרים, אם כן, אינם ברורים לחלוטין, אך ידוע כי המשחק הכניס 100 מיליון דולר בחודש בשנת 2009. ב-2010על-פי הערכות, הכניס WoW לבדו קרוב ל-1.5 מיליארד דולר.

WoW הוא משחק הרפתקאות. המשתמשים בוחרים להם צד: האם הם משחקים עם ה-Horde (טרולים, אורקים ויצורים אחרים, גועליים למדי) או ה-Alliance (בני אדם, גמדים, עלפים ועוד), ומהו הייחוד של הדמות שלהם: האם היא לוחם, מתנקש, כוהן-מרפא, פאלאדין (לוחם מרפא) וכו'. הדמות הצעירה יוצאת אל העולם, ומתחילה לחקור אותו בצורה לא ליניארית. כלומר, ניתן להתחיל לשחק בכמה נקודות שונות, ולבחור בהתקדמות שונה משלב לשלב.

כדי להתקדם במשחק יש לבצע משימות ולהרוג מני מפלצות. ניתן לעשות זאת לבד או לחבור לשחקנים אחרים. המשחק מעודד חבירה כזו בין שחקנים, בכך שהוא מעניק נקודות נוספות למי שמשתף פעולה עם אחרים, ומסייע לו לעלות בשלבים מהר יותר. כש- WoW שווק לראשונה, היו בו 60 רמות. מאז, בליזארד ניפקה כבר שלוש חבילות הרחבה, שמאפשרות להגיע עד לרמה 85.

הגאונות האולטימטיווית מאחורי WoW היא בעובדה שאדם יכול לשחק אותו במשך שנים. רבים מאוד משחקים אותו מאז יצא לאור, ואינם מתכננים להפסיק. המשחק אינו משעמם בזכות חבילות ההחבה והעדכונים שמוציאה בליזארד אחת לכמה חודשים, שמוסיפים תכנים, משימות ומבוכים חדשים למשחק.

הגעה לרמת השיא של המשחק (כאמור, 85) אורכת שבועות אחדים, אולם עבור רוב השחקנים, הרמה הזו היא רק תחילתו של המשחק. ברמת השיא, חוברים שחקנים לקבוצות גדולות בנות עשרה ואפילו 25 אנשים, ויוצאים למשימות מסובכות ומורכבות במבוכים הפזורים במשחק. איזה משימות? ובכן, בעיקר הרג דרקונים ומפלצות אחרות.

למי שתוהה כמה מסובך להרוג דרקון, אפשר לענות כך: השחקנים ב- WoW מאורגנים בגילדות. אלה קבוצות של שחקנים שמתאגדים יחד לאורך זמן, ומאפשרות ארגון קבוצות מיומנות למלחמה במבוכים המורכבים. המסעות האלה אורכים לא פעם 3-4 שעות, וגילדות רבות עורכות חמישה ואפילו 6 מסעות כאלה בכל שבוע. כלומר, כמעט בכל ערב מבלים מאות אלפי שחקנים בשיתוף-פעולה הדוק שמטרתו, כאמור, הרג דרקונים. יש דרקונים שכל-כך מסובך להרוג, שקבוצות ישובו להיאבק בהם ערב אחרי ערב אחרי ערב - לעיתים שבועות שלמים - בטרם יצליחו במשימה.

והאנשים של WoW הם, כאמור, רק 60% מאותם אנשים מוזרים. יש עוד רבים רבים כמותם: אנשים שביום נראים בדיוק כמוני וכמוך. אבל בלילה בלילה - הם לא בני אנוש רגילים, אלא לוחמי דרקונים!

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>