כור לעליון: החברה זכאית לתמורה עודפת ממכירת מניות מכתשים אגן

‎‎חברת כור שבשליטת אי.די.בי הגישה לביהמ"ש העליון בקשה לערער את החלטתה של שופטת המחוזי דניה קרת-מאיר, שניתנה במסגרת התביעה ייצוגית שהוגשה ע"י רו"ח דב כהנא

‎‎חברת כור שבשליטת אי.די.בי בראשות נוחי דנקנר הגישה הבוקר (א') לבית המשפט העליון בקשה לערער את החלטתה של שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דניה קרת-מאיר, במסגרת התביעה הייצוגית שהוגשה על-ידי רו"ח דב כהנא.

בהחלטה נקבע כי כור איננה זכאית לתמורה עודפת בשל חלקה במניות הנמכרות של מכתשים אגן , וכי יש לחלק את שוויה של התמורה בין כל בעלי המניות של החברה, הן בעלי המניות מקרב הציבור והן כור, בגין מלוא החזקותיה.

החלטת השופטת ניתנה במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית, שבה נטען נגד מכתשים אגן וכור לקיפוח בשל עסקת המכירה של מניות החברה לחברה הסינית כמצ'יינה. סכום התביעה הוערך בין 381 מיליון שקל ל-762 מיליון שקל.

‏בבקשת הערעור, שהוגשה באמצעות עורכי הדין רובי בכר, גיל אוריון ואברמי וול, נטען כי החלטת המחוזי מהווה חידוש משפטי בשני עניינים בדיני החברות: האחד - "כי מילוי כל הכללים הקבועים בדין, לרבות אישור ועדת הביקורת והדירקטוריון, ואישור באסיפה הכללית ברוב בעלי המניות מן הציבור, אין בו די כדי להביא לאישור העסקה"; והשני - "כי יש להחיל כלל מוחלט וגורף, ולפיו יש לקבוע בעסקאות מיזוג תמורה זהה לכל בעלי המניות באשר הם, אף כשברור שיש הבדלים ניכרים בין בעל השליטה לבין בעלי מניות מקרב הציבור, הן בשל זכותו של בעל השליטה לפרמיית שליטה בעת מכירתה, והן בשל יעדי העסקה והמבנה הייחודי שלה".

‎‎אופציה מקפחת

‏הבקשה לתובענה ייצוגית הוגשה במטרה להסיר מה שהוגדר "תנאי מקפח" מעסקת המיזוג של מכתשים אגן עם חברה-בת של החברה הסינית. במסגרת העסקה יירכשו אחזקות הציבור בחברה, וכן יירכשו 7% ממניות החברה המוחזקות על-ידי כור, לפי שווי חברה של 2.4 מיליארד דולר. ציבור בעלי המניות של החברה יקבל תמורה כוללת של 1,272 מיליון דולר עבור מכירת כ-53% מהמניות, וכור תקבל כ-168 מיליון דולר עבור מכירת כ-7% מהמניות.

‏העסקה כללה רכיב‏ נוסף, לפיו החברה הסינית תעניק לכור הלוואת "נון ריקורס" בגובה של 960 מיליון דולר, שתוחזר על פני 7 שנים. הלוואה זו מובטחת על-ידי שיעבוד יתרת מניותיה של כור במכתבים ומהווה 40% ממניות מכתשים שיישארו בידי כור. במקרה שכור תחליט כאופציה שלא להחזיר את ההלוואה, תקבל כמצ'יינה את מניותיה של כור וכן בעלות מלאה במכתשים.

בבקשת התביעה הייצוגית נטען כי האופציה שניתנה לכור שלא להחזיר את ההלוואה, אשר לא ניתנה לשאר בעלי המניות, מקפחת אותם משום שכור מקבלת תמורה עודפת, שאמורה להתחלק בין כלל בעלי המניות. ‏‎‎‏(רע"א 4248/11). ‏‎‎‏