מהאוויר לקרקע: תע"א מפתחת מערכות לחימה יבשתיות

מנהלת מו"מ עם חברות בעולם ומפתחת "סל מוצרים" חדש, אחרי ההפסדים הגדולים ממטוסי מנהלים ■ המנכ"ל ניסן ל"גלובס": "עושים בדיקות היתכנות"

קו מוצרים חדשני ופורץ דרך שמתכננת לשנים הקרובות התעשייה האווירית, הוא רק חלק מתוכנית אסטרטגית מקיפה שמוביל המנכ"ל שלה, יצחק ניסן, בדרך להפוך את החברה הממשלתית לשחקנית רלוונטית במגרש של ענקיות הנשק בעולם.

פירות ראשונים מהתוכנית עתידים להבשיל בתוך כ-3 שנים, כך שלצד דורות חדשים של מל"טים, מערכות שליטה ובקרה, טילים ואמצעי לחימה שנחוצים לכל צבא שרוצה לנצח מלחמה, תע"א תרחיב את פורטפוליו המוצרים שלה, בשאיפה שהוא גם יאפשר לה לתת תשובות ברורות יותר למתחרה הציבורית, אלביט מערכות. "ניכנס בצורה מאסיבית וברורה לתחום הלחימה היבשתית, תחום שבו כמעט לא נגענו בעבר, בטח לא בהיקף המתוכנן. אמנם כבר לא נעשה את הצי"ד (מערכת השליטה צבא יבשה דיגיטלי, י.א) של אלביט, אבל אנחנו מושכים לכיוונים של מערכות תקשורת מתקדמות מאוד לשימוש כוחות היבשה, כאלה שיהיו פורצות דרך בכל קנה מידה. יש מלאכת חשיבה אדירה על מערכות של טילים מתקדמים למערך היבשה, רובוטיקה חדשנית ומהפכנית ועוד מערכות-על", סיפר ל"גלובס" מקורב לנושא בתע"א.

אחרי שמיצבה את עצמה ברשימת היצרניות המובילות בעולם של מטוסים ללא טייס ושל מערכות טילים ולוויינים, תחום היבשה הוא לא היחיד שאליו תע"א לוטשת עיניים: צוותים מטעם החברה מקיימים מגעים ערים עם חברות זרות על פיתוח וייצור של טורבינות חדישות להפקת אנרגיה ירוקה מהרוח, כאלה שיבטיחו כסף גדול: "יש בנושא הזה דיונים קדחתניים עם שותפים זרים ואנחנו שמים שם הרבה הון אנושי. זה תחום חדש עבור חברה כמו תע"א, אך אנחנו לא נבהלים מהאתגר ושוקדים על פיתוח הטורבינה החדשנית והמתקדמת ביותר שתאפשר הפקת אנרגיה מרבית מהרוח. אלה טורבינות שניתן יהיה לפרוס בים או בחופים, והספק ייצור החשמל שלהן יהיה גבוה מאוד. נביא לענף הזה הרבה מאוד חדשנות, וכנראה שבתוך 3 שנים כבר נוכל לצאת לעסקאות", העריך הגורם.

טורבינות הרוח המתקדמות יהיו רק פריט אחד בסל מוצרים שלם שהחברה מתכוונת להעמיד בתחום הסביבתי-אזרחי. באותו סל, כבר מובטח מקומו של פיתוח ייחודי של תע"א שהושלם אך באחרונה, "טקסי-בוט", רכב חשמלי רב עוצמה שמאפשר גרירה בטוחה ומדויקת של מטוסי נוסעים בנמלי תעופה, אשר מבטיחה חיסכון של דלק סילוני יקר והפחתה ניכרת במפגעי רעש.

מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן, מסרב להתייחס ישירות לתוכנית הפיתוח, שבינתיים מנותחת לאורך ולרוחב במסגרת דיונים פנימיים בחברה: "יש מוצרים שלגביהם אנחנו עושים בדיקות היתכנות יסודיות וצוותים שחושבים על הרבה דברים. על רוב הדברים אני לא יכול לדבר כי זה מוקדם. עם זאת, ידוע שמערכות תקיפה, הגנה והכרעה זה אנחנו. יש כאן נחישות רבה לשמור על המצב הזה", אומר ניסן בשיחה עם "גלובס".

צרות באלפיון

מעבר לסימון של שוקי יעד חדשים ולהם פוטנציאל רווחי נאה, התוכניות של תע"א הם המענה העסקי הרלוונטי שמוביל המנכ"ל ניסן, למשבר שממשיך לפקוד את אחת מחטיבות הדגל שלה, חטיבת כלי הטייס האזרחיים שאמונה על בניית מטוסי מנהלים ולהעיק על החברה כולה. הדוח הכספי לרבעון הראשון של 2011, שהחברה פירסמה בימים האחרונים, לא מותיר מקום לספק: הירידה התלולה בהזמנת מטוסי המנהלים שהחלה עם פרוץ המשבר הכלכלי בעולם נמשכת, וגורמת לתע"א להפסיד כסף. השוק רווי, המחירים צונחים ותע"א בבעיה, כי יש לה חטיבה שלמה שעובדת בתפוקה חלקית. ערב המשבר היא מכרה יותר מ-70 מטוסי מנהלים בשנה, ועכשיו היא מוכרת במסגרת השותפות שלה עם גלפסטרים האמריקנית בין 15 ל-20 מטוסים בלבד. מספרים כאלה מעידים בעיקר על דבר אחד - צרות: "כרגע אנחנו מתמקדים בייצור של שני מטוסי מנהלים, G-150 והדגם החדש ביותר, G-250, ומחכים שהכלכלה העולמית תתאושש ותצא מהמשבר. אנחנו עוד רחוקים מהמצב ב-2006, אז הגענו לשיא מכירות בענף הזה. לשוק במצב משברי כזה, קשה להחדיר מוצרים חדשים. כשהמשבר החל, היו לנו הזמנות שנמחקו בזו אחר זו", מספר ניסן.

גם בפרויקט אחר של חטיבת כלי הטייס האזרחיים של תע"א לא רווים נחת, זה שבמסגרתו היא מפתחת תתי מכלולים לדור הבא של מטוסי הנוסעים של בואינג, שמספרו יהיה 787 ועתיד להיות מטוס מהפכני, על גבול העתידני, שבנוי כולו מחומרים מרוכבים אשר יפחיתו באופן דרמטי את משקלו. לפרט הזה יש השפעה רוחבית: צריכת הדלק שלו תהיה קטנה באופן ניכר מזו של מטוסי נוסעים סילונים אחרים; המנועים שלו יהיו קטנים, חסכוניים והרבה פחות רועשים - ועוד: "זו התוכנית הכללית של המטוס שמתעכבת כבר כמה שנים בחברת בואינג. כל קבלני המשנה של הפרויקט מרגישים את זה וזה לא פוסח עלינו", מסביר המנכ"ל.

דרושה הפרטה

הצרות בענף מטוסי המנהלים לא מוציאות את ניסן משלוותו: הוא משוכנע שהבעיות בחטיבה האזרחית פתירות ושלתע"א יש הכיס העמוק שיאפשר לה להכיל אותן, לפחות בינתיים. כשהוא מסתכל הלאה, הוא רואה הבשלה של תנאים שיאפשרו את הפרטת החברה ומדבר על "נכונות עמוקה" מצד כל המעורבים: "עכשיו מה שצריך זה להתניע מו"מ", הוא אומר. רק הפרטה, הוא משוכנע, תשחרר את תע"א מהמגבלות שמקשות עליה לחתור אל המגרש של ענקיות הנשק בעולם ולהיות שחקנית מרכזית בו. כשאלה ייפתרו, ניסן רואה בחזונו חברות בנות משגשגות בחו"ל, שמגייסות את ההון הדרוש לפיתוח מוצרים חדשים ופורצי דרך. גם על הסערה שמלווה את פרישתו הצפויה של היו"ר יאיר שמיר הוא מסרב לדבר ומקפיד להתרחק מהפרשה כמו מאש: "אני עסוק במה שהתחלתי עם בואי לתע"א לפני יותר משלושה עשורים - עשייה ופיתוח", עונה ניסן כשנשאל על כך.

מוצרי דגל של התעשייה האווירית
 מוצרי דגל של התעשייה האווירית