בית ההשקעות סיגמא ירכוש את "גרין בול" מבנק דיסקונט

שווי העסקה מיליוני שקלים בודדים ■ לאחר הרכישה תחזיק סיגמא 80% ממניות "גרין בול" ו-20% יוקצו למייסד ארז צדוק, שימשיך לנהל את הפעילות

בית ההשקעות סיגמא ממשיך להתרחב באמצעות רכישות. ל"גלובס" נודע כי סיגמא ירכוש את חברת ה-Family office (ניהול הון משפחתי) "גרין בול" מידי בנק דיסקונט ומייסדה ארז צדוק. לפי הערכות, שווי העסקה עומד על מיליוני שקלים בודדים. לאחר הרכישה תחזיק סיגמא ב-80% ממניות גרין בול ו-20% יוקצו לצדוק שימשיך לנהל את הפעילות.

סיגמא עצמה נמצאת בשליטת משפחת גלאי (64%), ובעלי מניות נוספים בסיגמא הם בעל השליטה במיקאל מיקו גילת (15%) ועזרא עטר (21%).

גרין בול מתמחה בהשקעות גלובליות, והיא בעלת הסכם שת"פ עם בית ההשקעות האמריקני CMA, שצדוק גם מכהן בוועדת ההשקעות שלו. גרין בול הוקמה ב-2005, ובסוף אותה השנה נכנס בנק דיסקונט להשקעה, במטרה לספק ללקוחות פתרון לניהול תיקי השקעות גלובליים.

לא מנהלת, אלא מייעצת

"מה שמייחד אותנו כ- Family office הוא העובדה שאין בינינו ובין הלקוחות שלנו ניגודי עניינים. אנחנו לא מקבלים שום שכר או טובות הנאה מאף גוף או גורם שאנחנו עובדים איתו, ולכן הלקוח יודע שמה שאנחנו מייעצים לו זה רק לטובתו", אומר צדוק.

גרין בול אינה מנהלת בפועל השקעות, אלא מייעצת ומנהלת את חלוקת הכסף בין הגופים המנהלים והמוצרים השונים (כולל קרנות גידור), לעיתים על פני כמה בנקים, בארץ ובחו"ל. גרין בול מגבשת עבור הלקוח את האסטרטגיה הנכונה לו, בהתחשב בין היתר בהיבטי ירושה. דמי הניהול הרשמיים של גרין בול עומדים על 0.7%, אולם הם לא כוללים את דמי הניהול שגובים המוצרים עצמם.

"יש סיבה שלבנקים ולבתי ההשקעות הגדולים אין Family office. אותם גופים הם בתי חרושת; הם טובים ומקצועיים אבל אין להם שירות אישי ללקוח שאין בו ניגודי עניינים" מסביר אורי גלאי, המשמש כמנכ"ל בית ההשקעות, את החיבור עם גרין בול.

"הרבה אנשים מתפתים לכל מיני טריקים שיווקיים עמומים, כמו למשל תחום המוצרים המובנים, ולנו יש הכלים לבחון אותם", אומר היו"ר דן גלאי, ומוסיף: "מערכת הקשרים שלנו לאורך השנים גם מאפשרת לנו להיחשף ולחשוף את לקוחותינו להשקעות ריאליות".

בין ההשקעות הריאליות שסיגמא מעורבת בהן ניתן למנות את תחנות הכוח הפרטיות שבאלון תבור ורמת גבריאל, שבהן שותפה גם דלק תשתיות.

סיגמא ביצע שורה של רכישות ועברה כמה שינויי בעלות בשנים האחרונות, שהחלו בסוף 2008 עם רכישת חלקה של ריקי פרי בבית ההשקעות והפיכתה של משפחת גלאי לבעלים היחיד. בסוף 2009 נכנס להשקעה עטר, לשעבר מנכ"ל פריזמה גמל, ובאפריל ויולי 2010 נרכשו שתי פעילויות של ניהול תיקים - ספירה ובונוס שוקי הון. גילת נכנס להשקעה בסיגמא בסוף 2010, ולאחרונה הוקמה סוכנות ביטוח. כיום מנהלת סיגמא כ-2.5 מיליארד שקל בתיקים וקרנות נאמנות (כולל גרין בול).

"החזון שלנו הוא להיות בוטיק מוביל, של 4-5 מיליארד שקל בניהול", אומר דן גלאי. "הרגולציה הורגת את התחרות מצד החברות הקטנות. לטוב ולרע אנחנו ממתינים לכל מיני הזדמנויות של גופים שלא יכולים לשרוד. אנחנו בסיגמא רוצים לתת ללקוחות מצפן כדי להתמצא בג'ונגל של המוצרים שמוצעים כיום. זה לא שאנחנו נביאים, אבל ראיית המאקרו שלנו בשנים האחרונות הייתה די נכונה. קראנו את המפה".