השוק מחכה לספטמבר

הדוחות הטובים לא יעזרו לנו הפעם: בחודשים הקרובים הירידות בבורסה יימשכו

עם כל הכבוד לכלכלנים ואנליסטים מקומיים המרבים לצאת בכותרות מבטיחות בימים האחרונים כי השווקים מתומחרים בחסר ועל כן מהווים הזדמנות קניה נהדרת, יש להסתכל על התמונה בכללותה.

למרות כי מניתוח דוחות החברות ברבעון הראשון של השנה, נראה כי הצדק עם האנליסטים האופטימיים, הרי שהתבוננות בחברות טובות, אין משמעותה כי לנגד עינינו עומדות מניות טובות - ובפרספקטיבה רחבה יותר - הסחורה הטובה בשוק, איננה בהכרח מהווה הזדמנות קניה.

המשמעות לדעתי היא כי אנו צפויים להמשיך ולראות בתקופה הקרובה ירידות בבורסה של ת"א ולהלן מספר סיבות:

הסנטימנט השלילי ימשיך ללוות את הבורסה כל עוד אי הוודאות בזירה הגיאו פוליטית נמשכת באזורנו. אם בחודשים האחרונים הנעשה אצל שכנינו נתן את הטון על הקורה באזורינו, הרי שהטבעת מתהדקת - הסורים כבר יושבים על הגדר וכאן בתוך גבולותינו הפלשתינאים נערכים למהלך חד צדדי, עם תמיכה בינלאומית רחבה להכרזה על מדינה. בהקשר זה, גם הדוד סם, נמצא בדיוק כעת בחופשת מחלה, אי לכך איננו נענה לקריאות העזרה המגיעות מאזורינו ובהחלט ניתן לומר כי נותרנו לבד במערכה.

הפסיכולוגיה של השוק, היא שנותנת את הטון, המשקיעים הזרים יצאו מהזירה המקומית והדבר בא לידי ביטוי גם בשיעור החזקותיהם אשר ירד על פי ההערכות לאחוזים בודדים, ללא מעורבות פעילה במסחר אשר מובילה למחזורים הנמוכים (ירידה של כ-40% במחזורים) בשוק המניות של ת"א.

סיבה נוספת מגיעה מכיוון אחר - זיכרון משבר 2008, חקוק היטב בתודעה של המשקיע הפרטי, זיכרון אשר פגם בסובלנות שלו כלפי תנודתיות בשווקים והפדיונות האגרסיביים הניכרים בקרנות הנאמנות, מצביעים היטב על חוסר יכולתו של המשקיע המקומי לסבול את הירידות הנוכחיות בשווקים.

בטווח הקצר, זירת המאקרו הבינלאומית לא יכולה אף היא לספק תמיכה לשוק המקומי - משבר החובות ביוון וחוסר היציבות באירופה, האסון הגדול ביפן וחוסר יציבות השלטון בה, משבר חובות בסין בה הממשלה מכסה חובות של הרשויות המקומיות על ידי הזרמת כספים אדירה (למעלה מ-300 מיליארד דולר), כמו גם נתוני האבטלה הקשים מהשוק האמריקאי, לא מסייעים גם הם לשוק המקומי לשנות כיוון ולכן קשה לראות את המגמה משתנה בטווח זה.

המשמעות - השוק צפוי להמשיך ולהפגין חולשה לפחות עד חודש ספטמבר, בהינתן שלא יהיה ניתן לפזר את העננה הרובצת מעלינו בתחום המדיני קודם לכן.

עם זאת, לא ניתן לסיים ללא שביב תקווה - ספטמבר שקט באזורנו, יחזיר את המשקיעים - זרים ומקומיים כאחד להתמקד בדברים החשובים באמת - הנתונים הכלכליים הטובים של החברות, העדיפים בהרבה על אלו של כלכלות אחרות ובמקרה שכזה, ראלי סוף שנה ברבעון האחרון עם תשואה עודפת של השוק המקומי, אינם מהווים כלל תסריט דמיוני.

מורן צור הוא מנכ"ל מיטב טרייד - ניירות ערך.