גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"למדינה אסור להתערב בהתאחדות לכדורגל..."

המשפט בכותרת רחוק מלהיות נכון. יש הרבה נקודות לחץ שהמדינה יכולה להפעיל על ההתאחדות, ודאי כשמגיעים לאזורים פליליים כמו החשדות האחרונים סביב הטיות משחקים

הכדורגל הישראלי הגיע סוף סוף לכותרות עיתוני הספורט הבינלאומיים המובילים, ולא מהסיבות הנכונות: "חשד להטיית משחקים והלבנת כספים", זעקה הכותרת של ה"קיקר" הגרמני. אבל בישראל, כך נדמה, העניין הזה לא מפתיע אף אחד. החיבור בין אנשי עסקים אלמוניים עד מפוקפקים, כסף גדול ללא שליטה חיצונית, הצורך האקסיביציוניסטי בתשומת לב וסמלי סטטוס, וחולשות אנושיות כמו גנדרנות, תאוות בצע וכניעה לפיתויים, כל אלה מביאים בהכרח לתופעות הפסולות האלו.

לא רק בישראל יש בעיה של ניקיון כפיים בספורט. בשנה האחרונה התגלו ונחקרו מקרי שחיתות והטיית משחקים באיטליה, גרמניה, שווייץ, טורקיה ויוון. השבוע עלה העניין מדרגה נוספת, כש-30 דמויות מהכדורגל הטורקי נעצרו, כולל נשיא האלופה פנרבחצ'ה, עזיז יילדרים. וגם שם נשאלו אותן שאלות.

אחת הטענות השגורות בפי כל היא שאין הרבה מה לעשות. הרי התערבות פנימית של מדינה בנעשה בכדורגל במקומי (למשל: התערבות של משרד הספורט בראשות לימור לבנת בהתאחדות לכדורגל), עלולה להסתיים בסנקציות שמפעילה פיפ"א על ההתאחדויות שמתערבים להן בכדורגל, כולל הרחקות מטורנירים בינלאומיים והרחקה מכל פעילות.

אלא שהדברים לא לגמרי מדויקים. אין זה נכון שפיפ"א מגינה על הכדורגל ועל ההתאחדות המקומית מכל פעולה משפטית. מה שפיפ"א לא מוכנה אליו, זה התערבות בעניינים הפנימיים של הכדורגל בלבד. לדוגמה, בישראל פיפ"א לא תתיר למשל למדינה לתקן תקנות או חוקים ממלכתיים שיבטלו את שיטת הקיזוז. גם התערבות בבחירת העסקנים שיושבים בהתאחדות מביאה לפיפ"א את הסעיף. אבל בכל מה שקשור לחוקי מדינה ומיצוי עונשים כקבוע בחוק - פיפ"א אינה מתערבת, להיפך.

***

קחו למשל את יוון. לא רק בעיות פיננסיות חמורות ומהומות עם מפגינים יש במדינה הזו, אלא גם פרשיית שחיתות בכדורגל שמאפילה על כל מה שקורה בישראל. מאז שיחת טלפון אנונימית למשטרה בינואר, החל כדור השלג להתגלגל שנכון לעכשיו גרר איתו 10 אנשים עצורים (חמישה עדיין מבוקשים) וכתבי תביעה נגד לא פחות מ-68 איש. המידע הגיע מחומר שהעבירה אופ"א להתאחדות, ובו התרעה על 41 משחקים שנחשדו בהטיה על-פי מערכות ההגנה של חברות ההימורים.

מה עשתה המדינה ביוון? האם חששה ממעורבות בגלל סנקציות? ממש לא. שר הספורט היווני לא רק שתומך בחקירה אלא דורש ניקוי אורוות מוחלט בהתאחדות. ההתאחדות בינתיים הבינה את הרמז - הרחיקה שלושה שופטים מפעילות ודאגה לפיטוריו של עובד התאחדות. פתיחת הליגה עלולה להידחות, ואפילו האליפות של אולימפיאקוס בסכנה. הרי היא ניצחה במשחק מכריע את פנאתינייקוס 1-2 כתוצאה משלוש טעויות שיפוט חמורות ובולטות לעין.

ככה זה אמור לקרות גם בישראל. אחרי הכל, "הימורים בלתי חוקיים הם עבירות קלאסיות על חוק העונשין, הלבנת הון היא פשע, והטיית משחקים היא הונאה לכל דבר", מסביר עו"ד טל לביא, מומחה למשפט ספורט בינלאומי ובורר ב-CAS, בית הדין הגבוה לערעורי ספורט בשווייץ. כלומר, למשטרה יש פה יד חופשית, ואיש לא יפצה פה אם החוק ימוצה עם מי שעבר עליו. גם אם הוא עסקן בתפקיד רשמי.

***

השאלה היא מה אפשר לעשות על מנת להקשות על השחיתות לפשות בכדורגל הישראלי. ברור שצריך רפורמה, וברור שצריך אומץ לשנות. יש פה שני גורמים שצריך להקפיד עליהם: מצד אחד, כדי להמשיך ולשמור על העוצמה הכלכלית (ליגת העל מגלגלת חצי מיליארד שקל בשנה) ורמת הכדורגל, חייבים לשמור על בעלי הקבוצות. "ה'דלק' לכל ענפי הספורט הוא בעלי הקבוצות - בלי בעלי קבוצות שיהיו מוכנים לשים כסף וסיכון לכאורה, לא יהיה ספורט", אומר לביא. כדי לשמור על כוחם יש לתקן תקנות שיגנו עליהם ויתנו להם זכויות שישאירו את הבעלות על קבוצה אטרקטיבית.

מצד שני, יש לווסת את הכוח הזה, ליצור מנגנון הגנה ואיזונים. יש למצוא דרך למשוך משקיעים בעלי הון העושים זאת מתוך חישוב פיננסי קר, בעלי הון שיש בליבם פינה חמה לכדורגל והם מוכנים לתשואות קצת נמוכות מהמקובל - אבל לא עושים זאת כדי ששמם יופיע בעיתון לעתים קרובות. הוויסות נחוץ, כי פרשיות שחיתות יוצרות בעיות משפטיות קשות להתאחדות, לפחות בכל מה שנוגע להשלכות הספורטיביות (מה עושים עם תוצאות משחקים שהוטו? תוצאות של אליפות או ירידת ליגה, שיש להן השלכות כספיות ברורות?).

איך מווסתים את הכוח ומייצרים את אותם מנגנוני הגנה ואיזונים? ובכן, שלוש נקודות מרכזיות לעניין: אחת, הפרדת הרשויות ומידור. כיום אין מינהלת ליגה בישראל, ונוצר ערבוב אינטרסים בין בעלי הקבוצות לבין אנשי המרכזים, ושבסופו של דבר יו"ר ההתאחדות נבחר מתוך המרכז הפוליטי לו הוא שייך. כפועל יוצא - כל הגופים, כמו גם חקיקת התקנות, יישומן ומערכת בתי הדין שמגינה עליהן, כולם כפופים לאותם אנשים. ברור שאלו לא יחליטו בגוף אחד נגד אינטרס שלהם בגוף אחר. לכן יש צורך במינהלת ליגה נבדלת ומקצועית, שתפעל באופן מוחלט עבור המטרות המקצועיות של הליגה ולא עבור מרכזי כוח פוליטיים.

מה שמוביל לנקודה השנייה: נושא ערכאת הערעור העליונה. אין היום שום אפשרות להתלונן בפני ההתאחדות, או לערער על החלטה של ההתאחדות בפני גורם שאינו ממונה על-ידי ההתאחדות עצמה. זה גורם לפחות לתחושה שאי אפשר לפעול נגדה. ולו רק למראית עין, יש להעביר את ערכאת הערעור הסופית, לגורם חיצוני כמו ה-CAS. אחרי הכל, אפילו בפיפ"א מוכת פרשיות השחיתות הבינו ב-2002, אחרי שנות ה-80' וה-90' האפילות, שלמען הסדר הטוב הם צריכים מישהו חיצוני שיסיים ריבים וחיכוכים פנימיים. כדי שההתאחדות תוכל לפעול בשקיפות, צריך שבעניינים עקרוניים אפשר יהיה למחות על החלטה שלה. כך למשל תוכל מכבי חיפה לפנות לגורם החיצוני ולערער נגד האליפות של הפועל ת"א מ-2010, בטענה שהקיזוז הוא לא ספורטיבי או שרירותי. כמובן שה-CAS יכול עדיין יכול להחליט בעד ההתאחדות, אבל לפחות הטענות החוקיות ימוצו. גם הורדת ליגה, הפחתת נקודות וכיוצא בזה, יכולות להגיע לבית הדין בלוזאן.

נקודה שלישית, ואולי חשובה מכולן, היא מיסוד מעמדם המשפטי של אוהדי הכדורגל. מתוך הבנה שהאוהדים הם הנפגעים העיקריים מפרשיות שחיתות, מאובדן קרנו של המשחק ומחוסר הגינות ספורטיבית. "הדוגמא של גרמניה היא אידיאלית, בה יש לאוהדים שליטה על המועדונים", מציין לביא. המועדונים הגרמניים נשלטים על ידי אגודות הספורט, שהן עמותות שלא למטרת רווח הנשלטות על-ידי החברים בהן, כלומר הספורטאים הפעילים והאוהדים. כך מובטח מצד אחד שגם בעלים של מועדון, או מי שיש לו מניות בו, נתון לפיקוח של האוהדים והוא מחויב לשקיפות מוחלטת בפניהם; מצד שני, האוהדים עצמם לא שותפים לניהול השוטף, שמתבצע מתוך חשיבה עסקית יעילה, אלא שולחים לכל היותר נציג להנהלה.

***

הנקודות האלה יכולות להבטיח, שרמת השחיתות בכדורגל בארץ תרד. לא תיעלם: אחרי הכל, פרשיות הטיית משחקים מתגלות חדשות לבקרים ברחבי העולם. הסיבה לכך, הימורים בלתי חוקיים, היא כיום בראש מעייניהם של גופי הספורט השונים. מהוועד האולימפי הבינלאומי ועד להתאחדויות המקומיות ברחבי העולם. "התשובה לכך תצטרך להיות דומה לפיתרון שנמצא עבור בעיית הסימום בספורט", אומר לביא. "יש גם אתגר טכנולוגי במלחמה בהימורים הבלתי חוקיים, יש בעיות של צורך בחקיקה אחידה ברחבי העולם ושל סמכויות השיפוט, באינטרנט למשל. דרך המלך לפתור זאת משפטית תהיה לטעמי דרך הוועד האולימפי הבינלאומי ושימוש באמנה בינלאומית, כמו שנעשה באמנת אונסק"ו כדי להקים את הרשות למלחמה בסמים בספורט, WADA, כחוק רלוונטי עם 'שיניים' לאכוף את התקנון אצל המדינות החתומות על האמנה", מסביר לביא.

עד אז יכולה המדינה להילחם בניהול לא תקין על ידי שימוש בחוק העמותות, שההתאחדות לכדורגל כפופה לו. כפי שקרה רק לפני שנה כשהמדינה הצליחה להביא לפירוק איגוד הג'ודו בישראל - אז, למרות מחאה מצד ההתאחדות העולמית, נאלצה זו בסופו של דבר לקבל את תכתיב המדינה ובית המשפט.

ויכול להיות, שדווקא ההתאחדות העולמית - זו שכביכול מגינה על ההתאחדות לכדורגל - תהיה זו שתסייע להילחם בשחיתות בארץ. בציריך הרי כבר קלטו שהסכנה המרכזית שמאיימת על הכדורגל בעולם היא השחיתות, ולכן מקצים עשרות מיליוני דולרים למלחמה בהימורים בלתי חוקיים והטיות משחקים, בין אם טיפול בשחקנים שמכורים להימורים ועד הקצאה של 20 מיליון דולר שהעניקה לאינטרפול כדי שיפתח מרכז בסינגפור לחינוך ומחקר השחיתות העולמית.

כך שאולי לא ירחק היום, ודווקא מציריך יגיעו הוראות מדויקות מה על ההתאחדות הישראלית לעשות אם זאת לא תפעל עד אז.

עוד כתבות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה ישראלית בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"