ייצוגית ב-20 מיליון שקל: אתר יד2 הטעה את הגולשים

נגד האתר הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בגין גביית תשלום על שיחות טלפון גם בהיעדר מענה

בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך של כ-20 מיליון שקל הוגשה הבוקר (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד החברה המפעילה את אתר יד2 (www.yad2.co.il), קורל-תל בע"מ, בטענה כי האתר גבה כסף על שירות שהוצג כחינמי.

החברה, נטען, הטעתה את הגולשים באתר, התעשרה על חשבונם וגרמה להם נזק מצטבר של מעל 19 מיליון שקל.

מכתב התביעה, שהוגש על-ידי משרד עורך הדין רענן בשן ושות', עולה כי מפעילת אתר יד2 הפעילה שירות שאותו הציגה כשירות "חינם", כשבפועל עלויותיו המצטברות למיליוני שקלים הושתו על הגולש ללא ידיעתו.

השירות המדובר, "מספר 2", מאפשר למפרסמי מודעות באתר להציג במודעתם מספרי טלפון וירטואליים שמעמידה לרשותם יד , וכך להשאיר את מספר הטלפון שלהם חסוי ולקבוע זמנים שבהם לא יקבלו שיחות. בדיקה מדגמית העלתה כי בכ-1/3 מהמודעות באתר נעשה שימוש בשירות.

בתקנון החברה היא מציינת כי עלות החיוג למספר הווירטואלי היא עלות שיחה סלולרית רגילה, בהתאם לתעריף השיחה הרגיל של הצרכן. בפועל, גולשים שהתקשרו למפרסמים באמצעות "מספר 2" חויבו בממוצע בכ-30 שניות זמן אוויר יותר ממה שהיו מחויבים לו היו מתקשרים למספר רגיל.

השירות מנצל את זמן הקמת הקשר להשמעת פרסומת של יד2, וכך הצרכן מחויב על ההתקשרות בכל פעם 30 שניות מעבר למה שאמור היה לשלם - גם בשעות שבהן המפרסם הגדיר מראש כי לא יהיה זמין לשיחות גולשי האתר.

זאת בניגוד לרישיונות חברות התקשורת, שלפיהם יש לחייב צרכן בעלות זמן אוויר רק מרגע המענה, או מרגע שהועבר למשיבון המנוי בתום התראה מתאימה. בפרק זמן של כ-18 חודשים בלבד, נטען, תורגם חיוב היתר האמור בזמן אוויר למיליוני שקלים.

בכתב התביעה נתבקש בית המשפט להורות על פיצוי הצרכנים בגין הסכומים העודפים שנגבו מהם ללא ידיעתם - מעל 19 מיליון שקל, כאמור.

תגובת יד2: "אתמול בערב הונח על שולחננו כתב תביעה ובקשה להכיר בתובענה כייצוגית; אנו עסוקים כעת בבדיקה מעמיקה ויסודית של התובענה".