הותר לפרסום: קצב, אחיו ובנו נחקרו בחשד להטרדת א' ממשרד התיירות

(עדכון) - המשטרה חושדת כי לפני כחודש וחצי, אחרי הרשעתו של קצב באונס ולקראת הערעור לעליון, שכרו אחיו יורם ובנו נועם משרד חקירות לצורך מעקב והקלטה של עדי תביעה ומקורבים להם, במטרה לאסוף מידע שיפגום במהימנות העדים ■ גם האח ליאור קצב נחקר בפרשה

האנסת וגם הטרדת? הותר לפרסום: המשטרה חוקרת חשד להטרדת והדחת עדי תביעה במשפט האונס של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, ביניהם א' ממשרד התיירות, שקצב הורשע באינוסה, ולפגיעה בפרטיותם. קצב עצמו נחקר אתמול (א') באזהרה במשטרה בקשר למעורבותו בפרשה החדשה. כן נחקרו בפרשה אחיו של קצב, יורם וליאור, ואחד מבניו של הנשיא לשעבר, נועם.

לבקשת "גלובס", באמצעות עו"ד מנחם אברהם ממשרדו של עו"ד יורם מושקט, וכלי תקשורת נוספים, בית משפט השלום בראשון-לציון הסיר היום (ב') בשעות הצהריים את צו איסור הפרסום בפרשה.

לפי החשד, לפני כחודש וחצי, אחרי הרשעתו של קצב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בביצוע מעשי אונס ב-א' ממשרד התיירות ובעבירות מין נוספות שביצע בעובדות נוספות שעבדו תחתיו, שכרו אחיו של משה קצב, יורם, ובנו, נועם, את שירותו של בעל משרד חקירות פרטי, שבעצמו ובעזרת אחד מעובדיו עקב אחרי עדי התביעה במשפטו של קצב, המקורבים לאחת המתלוננות, נפגש עמם והאזין לשיחותיהם. זאת, במטרה לאסוף מידע וכל חומר אחר שיהיה בו כדי לפגום במהימנות העדים.

מפגשים בתואנות-שווא

לפי החשד, החוקרים הפרטיים יצרו קשר עם עדי התביעה ועם אנשים נוספים שלא העידו במשפט, אך קיים בינם לבין עדים מסוימים קשר משפחתי או חברי, הציגו עצמם בפניהם במירמה וקבעו להיפגש עימם, בתואנות-שווא שונות. בין היתר פנו החוקרים למקורבים ל-א' ממשרד התיירות.

במסגרת המפגשים שהתקיימו, חושדת המשטרה, הוקלטו העדים והאחרים על-ידי החוקרים הפרטיים, תוך ניסיון להביא אותם לומר דברים הנוגעים לעדים, לעדויות ולנושאים הקשורים בפרשת קצב, ואף ניסו להשיג בדרכים שונות להשיג מידע לגביהם, שחלה לגביו סודיות, תוך פגיעה בפרטיותם.

לפי החשד, משה קצב היה מעורב בהזמנת המעקבים ואף קיבל לידיו קלטות של השיחות והאזין להן. לפי החשד, החוקרים הפרטיים אף קיבלו מקצב וממקורביו באופן ישיר "תדריך" באשר לכיוונים בהם מצופה כי יפעלו.

עוד חושדת המשטרה כי הזמנת המעקבים על-ידי מקורבי קצב נעשתה רק לאחר שהם קיבלו לידיהם חוות-דעת משפטית, שלפיה הפעולות לא עומדות בניגוד לחוק.

"פעל לפי חוק"

החוקרים הפרטיים, שנעצרו על-ידי המשטרה ביום רביעי האחרון ושוחררו אתמול לביתם, חשודים גם בביצוע עבירות של "התחזות לאחר", קבלת דבר במירמה וקשירת קשר לביצוע פשע.

באי-כוחם של החוקרים הפרטיים, עורכי הדין רונן רוזנבלום ואלון רפפורט, טוענים כי כל פעולותיהם נעשו על-פי חוק. רוזנבלום, שמייצג את בעל משרד החקירות, אמר לאחר הדיון כי החוקר הפרטי לא ביצע עבירות פליליות ומעצרו היה מיותר.

"מוטב היה שהמשטרה תבדוק את ההיבט המשפטי קודם למעצר: הלקוח שלי ביצע את העבודה ללא קשר לפרשת קצב התלויה ועומדת בפני בית המשפט. הוא פעל על-פי החוק ובאופן שבו הוא פועל באופן שגרתי בעבודתו", אמר עו"ד רוזנבלום, והוסיף כי "העובדה שהלקוח שלי שוחרר אתמול מהמעצר מדברת בעד עצמה. ההתנהלות שלו הייתה התנהגות לגיטימית כמו של כל חוקר פרטי".

חקירת החשדות בנוגע להדחת העדים במשפט קצב נפתחה באופן סמוי לפני כחודש וחצי ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) להב 433. ב-6 ביולי ביצעה המשטרה חיפושים ועיכבה לחקירה מספר חשודים ועדים. בהמשך נעצרו ושוחררו החוקרים הפרטיים. חקירת המשטרה בפרשה עודנה נמשכת.

יועץ התקשורת של קצב, אמנון שומרון, מסר בתגובה לחקירה החדשה: "אנו פועלים על-פי חוק, ונעשה ככל שביכולתנו להגיע לחקר האמת ולתיקון העוול שנעשה למשה קצב. מוטב שהמשטרה תחקור את שיבושי החקירה האמיתיים שבוצעו בחלק מעדי התביעה, ובאמצעות הדלפת 1,500 קובצי חקירה".

רקע: אונס או יחסים רומנטיים בהסכמה?

בחודש מארס השנה גזר בית המשפט המחוזי בתל-אביב על נשיאה השמיני של מדינת ישראל, משה קצב, 7 שנות מאסר, 3 שנות מאסר על-תנאי, מתן פיצוי של 100 אלף שקל ל-א' ממשרד התיירות, ופיצוי של 25 אלף שקל ל-ל' מבית הנשיא. זאת, לאחר שהרשיע את קצב פה-אחד בשני מעשי אונס של א' ממשרד התיירות, ובמעשים מגונים, הטרדה מינית ושיבוש הליכי משפט. "שדה פעילותו הציבורית היה שדה הציד", קבע ראש ההרכב, השופט ג'ורג' קרא.

הקראת גזר הדין לוותה בדמעות ובדרמה; קצב התפרץ לדברי השופטים: "טעיתם. הבחורות יודעות ששיקרו. הן יודעות". גזר הדין התקבל בדעת רוב של השופט קרא והשופטת מרים סוקולוב.

בדעת מיעוט, סברה השופטת יהודית שבח כי יש להטיל על קצב עונש קל יותר של 4 שנות מאסר בפועל. עם זאת, סברה שבח כי הפיצוי שצריך קצב לתת למתלוננות הוא גדול יותר מזה שנקבע בדעת הרוב. שופטי ההרכב היו תמימי-דעים כי במעשיו של קצב דבק קלון.

לאחר מתן פסק הדין במחוזי, הגיש קצב לעליון ערעור על הרשעתו וגזר דינו. בין היתר, טוען קצב בערעור כי מהראיות עולה כי בינו לבין א' ממשרד התיירות התקיים רומן בהסכמה, למרות שבמהלך משפטו הכחיש כי קיים כל קשר רומנטי עימה.

לדבריו, הראיות המוליכות למסקנה זו אינן בבחינת "טענת הגנה חלופית" כפי שטען בית המשפט המחוזי, אלא שזו מסקנה העולה מבחינה אמיתית ונקייה של הראיות.

לדברי סנגוריו של קצב, עורכי הדין אביגדור פלדמן, ציון אמיר, אברהם לביא, מיקי חובה, גיא שמר וצבי ואתורי, "מהראיות האובייקטיביות שבתיק עולה תמונה שונה בתכלית מזו שמציגה המתלוננת בגירסתה, שאינה עולה בקנה אחד עם טענות אינוס. אכן תמונה זו סותרת את גרסתו של הנאשם, אך אין בכך כדי לפטור את בית המשפט מלהתייחס לראיות האובייקטיביות ולסתירות והשקרים מפי המתלוננת".

התמונה הראייתית הזו, לדברי הסנגורים, היא של "מערכת יחסית רומנטית בהסכמה, או ניצול מרות שאינו עולה כדי שלילת ההסכמה". אלא שבשל גירסתו של קצב בעדותו בבית המשפט, שהכחיש כל קשר רומנטי כזה או אחר עם א' ממשרד התיירות, "פטר את עצמו בית המשפט מלדון בתמונה העולה מהראיות האובייקטיביות".

שופטי העליון, מרים נאור, סלים ג'ובראן ועדנה ארבל, הם שיכריעו בערעורו של קצב. הדיון בערעור יחל בתחילת אוגוסט.