ירום אריאב: "חשמל סולארי היה מקטין את ההתייקרות"

ירום אריאב, מנכ"ל האוצר לשעבר, בביקורת חריפה על מדיניות האנרגיה הסולארית של האוצר

פיתוח מואץ של אנרגיה סולארית יכול לאפשר למדינה לצמצם את נזקי משבר הגז עם מצרים והעלייה הצפויה במחירי החשמל. כך טוען מנכ"ל האוצר לשעבר, ירום אריאב. לדבריו, לחשמל הסולארי יתרונות גדולים על הסולר, שחזר פתאום למרכז הבמה כדלק לייצור חשמל במקום הגז החסר.

חברת החשמל הודיעה אתמול כי תזדקק למימון חירום בהיקף 3.5 מיליארד שקל לצורך רכישת סולר לייצור עד לסוף השנה - אחרת לא תוכל לספק את כל הביקושים. ההודעה מצטרפת לאזהרת רשות החשמל כי התעריפים צפויים להתייקר בכ-20%-18%.

המשוואה משתנה

אריאב יכול לטעון "אמרנו לכם". רק לפני חודשיים פרסם דוח שהכין עם ד"ר מאיר אמיר, שטען כי פיתוח האנרגיה הסולארית כדאי כלכלית, למרות מחירה הגבוה. הדוח, בהזמנת היזמית הסולארית ערבה פאואר, לא הצליח לשכנע את האוצר לסגת מהתנגדותו לסבסוד הטכנולוגיה הסולארית.

המשוואה משתנה כשמביאים בחשבון את המחירים החדשים לאור השימוש בסולר. "ייקור החשמל הצפוי בכל מקרה, כ-20%, מצמצם משמעותית את הפער בין עלות הייצור הסולארי לבין עלות הייצור הקונבנציונלי. לו היו מותקנים מתקנים סולאריים, היה ניתן למנוע לפחות חלקית את צריכת הסולר המזהם והיקר".

"מעבר לכך", אומר אריאב, "הפיצוצים בצינור הגז המצרי מדגישים את הצורך האקוטי בגיוון מקורות האספקה".

- הסולר מחליף אולי 9% מסל הדלקים לייצור חשמל. כ-50% מהחשמל מיוצר מפחם, הזול בהרבה מהחשמל הסולארי.

"החשמל הסולארי בוודאי לא יכול להחליף את הפחם או את הגז, אבל המקרה של הסולר שונה, כי חברת החשמל מתחילה להשתמש בסולר רק כשהביקושים בשלב השיא. פרופיל הייצור של אנרגיה סולארית מאוד מתאים לפרופיל הביקוש בשעות השיא בקיץ - אחר הצהריים המוקדמים, בסביבות שלוש. אלה השעות שבהן חברת החשמל מתכוונת להשתמש בסולר ואלה גם השעות שבהן ייצור החשמל הסולארי מגיע לשיא. כ-62% מהאנרגיה הסולארית מיוצרת בשעות שיא".

- האוצר טוען שהמשך העידוד של אנרגיה סולארית יביא להתייקרות של 15% בתעריפים.

"מדובר בהרבה פחות מ-15%. בעבודה שעשינו בסיוע יגאל פורת, לשעבר מנהל אגף מחקר ופיתוח בחברת החשמל, הגענו לכך שהעלות הנמנעת הישירה בייצור חשמל מאנרגיה סולארית מגיעה ל-59 אגורות לקוט"ש. ואם מוסיפים עלויות חיצוניות של מניעת פליטה של מזהמים, מגיעים לעלות נמנעת השווה ל-75 אגורות. מה שחשוב יותר, הוא אופי העלייה. אנחנו מדברים עכשיו על זינוק בלתי מתוכנן ומשברי. כך מתאפשר תכנון ארוך טווח, כולל הפחתת תעריפים תשאיר בשוק רק את התעשיות היעילות, וזה בתשובה לטענת האוצר שהטכנולוגיה עדיין אינה יעילה מספיק".

- הטיעונים שלך יהיו רלוונטיים גם כשיהיה גז מתמר?

"בוודאי. גם מתמר נקבל גז דרך צינור שחשוף לתקלות ולאיומים. אנחנו עדיין במזרח התיכון, זה עולם של תקלות. לחשמל הסולארי יש תועלת עיקרית של גיוון מקורות האספקה - מה שהכי חסר לנו היום.