בחודש הבא: היכונו לבוא המכונית החשמלית של בטר פלייס

בחודש הבא תיפתח בטר פלייס את אולמות התצוגה לשיווק רנו פלואנס החשמלית ■ להלן כמה דברים שצריך לקחת בחשבון לפני הרכישה

במהלך חודש אוגוסט יעלה שוק הרכב הישראלי על מפת העולם, כשבראשונה בהיסטוריה ישווקו בישראל בצורה מסחרית וסדירה כלי רכב פרטיים חשמליים, שאמורים להתחרות "ראש בראש" מול משפחתיות הבנזין/דיזל הקונבנציונליות. יוזמת הפרויקט, חברת בטר פלייס אמורה לפתוח בחודש הבא גם את אולמות התצוגה וגם את רשימת ההזמנות לרנו פלואנס החשמלית, אם כי המסירות הראשונות יתבצעו בפועל לקראת סוף השנה.

עבור הלקוח הממוצע של שוק המשפחתיות בישראל, שלא ידוע בהרפתקנותו, בלשון המעטה, מדובר בהליך בחירה מורכב מאוד. לא זו בלבד שהוא בוחר רכב בטכנולוגיה חדשה שמציע חוויית נהיגה שונה, אלא שהוא יצטרך להסתגל באותה חבילה לקונספט חדש לחלוטין של בעלות/שימוש ברכב: סוללה מוחכרת, חוזה שירות חודשי מותנה במספר ק"מ שנתי, תלות בעמדת טעינה והחלפת סוללות וכדומה. אלא שלמרות שאוגוסט נמצא כבר ממש מעבר לפינה, עדיין ישנן שאלות והתלבטויות רבות לגבי תהליך הרכישה/בעלות/תפעול, שעדיין שרויות בערפל. להלן כמה שאלות שחיוני לתת עליהן את הדעת.

מה יהיה ערך השוק של משומשת?

שמירת ערך השוק של מכונית חשמלית הוא נושא עלום ומעורפל בעולם כולו. מכיוון שזמן הבעלות הטיפוסי על רכב חדש בישראל הוא בסביבות 3-4 שנים, יהיה מי שיגיד "נחיה ונראה". אבל מה יקרה ללקוח מקדים, שמסיבה כלשהי יגלה אחרי כמה חודשים או שנה שרכב חשמלי לא מתאים לו (או שאולי הוא סתם צריך לנסוע לחו"ל במפתיע). נכון להיום, אף אחד, כולל לוי יצחק, לא יכול לתת תשובה החלטית בנושא, אך אפשר להניח שאיבוד הערך ייקבע על-ידי ביקוש והיצע: אם הפרויקט יזכה להצלחה אותה צופים מתכנניו וייווצרו רשימות המתנה, המכוניות המשומשות ייחטפו וירידת הערך תהיה מינימלית; אך אם תגובת השוק תהיה פושרת, תהיה ללקוחות בעיה. בל נשכח גם, שבכל עסקת מכירה לקוח המשומשת יצטרך להעביר לרוכש את חוזה השימוש שלו. העברת בעלות לא טריוויאלית.

מי יכול להזמין רכב חשמלי?

לא כל אחד, מסתבר. תנאי הכרחי הוא מקום בו ניתן להתקין את עמדת הטעינה הפרטית, דהיינו חניה בבעלות המשתמש בבית משותף או פרטי, או לפחות מקום שמור בחניון ציבורי סמוך שבו יש עמדות טעינה. רבים אחרים, שמחנים את רכבם בלילה ברחוב על בסיס מקום מזדמן (כמו כותב שורות אלה, למשל), לא יוכלו להזמין רכב כזה לפחות עד שהרחובות יכוסו בעמדות טעינה ציבוריות. אגב, חניה פרטית בבית משותף לא מספיקה: בדרך כלל צריך את הסכמת ועד הבית או שאר הדיירים להתקנת עמדת הטעינה.

אם נתקעתי בכביש בלי חשמל?

בעיקרון, לכלי הרכב החשמליים אמורים להיות כמה חסמים בפני סיטואציה כזו: אזהרות ויזואליות וקוליות בתוך הרכב עצמו, מערכת ניווט תקנית שאמורה לסייע לנהג להגיע לעמדת טעינה/תחנת החלפת סוללות בזמן וכו'. אבל דברים בלתי צפויים מתרחשים לעתים והם צפויים להתרחש במיוחד בתקופות השימוש הראשונות. מה עושים? אנו משערים שחלק בלתי נפרד מחוזה השירות יהיה מנוי על שירותי גרירה/חילוץ עד לתחנת ההחלפה הקרובה, שיבוצעו על-ידי חברה קבלנית. אין ספק, שזו תהיה נקודה קריטית בחוויית השימוש - המתנה של עשה-שעתיים לחילוץ ממקום נידח בגלל התרוקנות הסוללה עשויה להיות מתורגמת ל"לקוח אבוד".

כמה תעלה התחזוקה?

שאלה מצוינת. בעיקרון בטר פלייס נוקבת בעלויות תחזוקה נמוכות מהמקובל ובתדירות נמוכה יותר. אבל סוגיית האמינות של הרכב החשמלי בתנאי היום-יום, ובידיו של הנהג הישראלי הממוצע, היא תעלומה. כמו בכל רכב, לא הכול מכוסה באחריות, ובל נשכח שתחזוקה אמורה להיות מקור רווח לא קטן ליבואן. לפיכך, שווה לבדוק את מחירון החלפים/תיקונים.