סוף להרס? הצעות חוק להסדרת פעילות מפעלי ים המלח

ח"כ דב חנין: "אסור שבמו-ידינו נהרוס את אחד מפלאי העולם" ■ ההצעות באות לחייב המפעלים בשיקום נזקי הסביבה ולהגדיל את הכנסות הציבור מהמשאבים המופקים מים המלח

ח"כ דב חנין ושורה של חברי כנסת יניחו השבוע שתי הצעות חוק שיזמה וניסחה 'אדם טבע ודין', אשר מטרתן להסדיר את הפעילות התעשייתית של מפעלי ים המלח באזור.

הצעת החוק "הגנת ושיקום ים המלח" עוסקת בנזקים שגרמו מפעלי ים המלח לאזור לאורך השנים, ומחייבת את המפעלים לשקם את הנזקים ולמנוע פגיעה סביבתית עתידית. הצעת חוק "מיסוי ריווחי תוצרים מים המלח" מעלה את אחוז התקבולים שישולמו למדינה עבור השימוש במחצבי הטבע של ים המלח.

מעמותת אדם טבע ודין ומהתנועה לאיכות השלטון נמסר כי במידה והצעת החוק "מיסוי ריווחי תוצרים מים המלח" תעבור, ישלמו מפעלי ים המלח 10% תמלוגים מעל ייצור של מיליון טון אשלג בשנה וכן, יוטל עליהם לשלם היטל ייעודי בגובה 80% מהרווחים. בנוסף, גובה התמלוגים ייקבע לפי היקף המכירות הכולל גם את חברות הבת והחברות הקשורות למפעלי ים המלח, כך שלא ייווצר מצב לפיו האשלג נמכר במחיר זול לחברות הבת ומהן נמכר ביוקר לחברות שונות בעולם. כמו כן, קובעת הצעת החוק מנגנוני פיקוח על גובה התמלוגים המתקבל, על מנת להבטיח כי בעל הזכיון מעביר למדינה את מלוא התמלוגים המגיעים עבור השימוש בכלל התוצרים המופקים מים המלח.

"ים המלח הוא פנינת נוף וטבע מיוחדת במינה, אבל למרבה הצער הים הזה נדרס ונפגע בגלל אינטרסים קצרי טווח והעדר מדיניות ממשלתית כוללת. שתי הצעות החוק שאנחנו מקדמים נועדו לתת מענה לשני הצדדים של הבעיה", מסביר ח"כ דב חנין.

לדבריו, "ההצעה מכוונת להעלות בשיעור חד את הכנסות הציבור מהמשאבים המופקים מים המלח. רמת ההכנסות הנוכחית נמוכה יותר אפילו מזו של קידוחי הגז לפני ועדת שישנסקי. ובעוד שחברות הגז יכלו לטעון שהם לוקחות על עצמן סיכונים בחיפוש הגז ובקידוחים, בים המלח לא קיימים סיכונים שהמפעלים לוקחים. לכן, יש מקום לקבוע שיעור גבוה יותר של הכנסות מדינה ממשאבי ים המלח מזה שנקבע לגבי קידוחי הגז. הצעת חוק זו היא חלק חשוב במאבק להחזיר לציבור את ההכנסות ממשאבי הטבע שלנו. כי בסופו של דבר, הטבע ומשאביו שייכים לציבור".

פיקוח על השאיבה מים המלח

כיום, יכולים מפעלי ים המלח לשאוב מים מהאגן הצפוני של ים המלח ללא הגבלה וללא פיקוח. על פי הצעת החוק "הגנת ושיקום ים המלח", מפעלי ים המלח יקבלו אישור לשאוב מים רק לאחר שהשר להגנת הסביבה ישתכנע שלא קיימות טכנולוגיות אחרות לכריית מינרלים מים המלח. בעמותת "אדם טבע ודין" מציינים כי על פי הצעת החוק, שאיבת המים שתאושר תבטיח כי היקפי הייצור של מפעלי ים המלח לא ירדו ממיליון טון אשלג בשנה.

כמו כן השר להגנת הסביבה יהיה הסמכות היחידה שתוכל לאשר כרייה וחציבה בנחלי האזור, בהתאם להתחייבות של מפעלי ים המלח כי ישקמו את האזור שיפגע כתוצאה מכך במסגרת תוכנית מאושרת. בנוסף, הצעת החוק תאפשר פיקוח על התקנת מתקני תשתית. על פי הצעת החוק, מפעלי ים המלח לא יוכלו להקים מתקני תשתיות ובריכות אידוי שיאיצו את ירידת מפלס ים המלח, מבלי שתאושר תוכנית, אשר במסגרתה יתחייבו המפעלים להחזיר את המים לאגן הצפוני.