גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זה לא תל-אביב פה

פחות ציניות, פחות פוזה והרבה פחות לחות. תמונת מצב ממחאת הדיור בבאר-שבע

שני בערב בבאר-שבע. יום סוער עובר על כוחותינו בכל החזיתות. בירושלים, בחיפה ובתל-אביב חסמו כבישים והתעמתו עם שוטרים, מפגינים התאחדו עם הרופאים, ובכנסת נעשה ניסיון עלוב לעוד ספין. אבל אני, אתם יודעים, אזרח קטן וטוב. הממשלה אמרה לצאת לפריפריה, אז אני יוצא, ובתחבורה ציבורית, לראות מה קורה בעיר האוהלים השלווה והרגועה ביותר, לפחות עד עכשיו.

שעה ו-20 דקות ממרכז תל-אביב ועד לבירת הנגב. מאות אנשים צועדים מהמאהל אל קריית הממשלה ובחזרה, שרים וצועקים וחוסמים כבישים (אבל בנימוס).

יחסית למאהל בתל-אביב, המאהל בבאר-שבע קטנטן ומנומנם, לא יותר מ-20 אוהלים. גם האווירה שונה לגמרי. אין פה תחושת המסיבה וההתפרקות שיש בתל-אביב. אין הופעות של אמנים. אין עיסויים. אין תחושת מסיבת החשק (שאני לגמרי בעדה, אגב. למה מחאה צריכה להיות נוגה וחסרת חיים?).

מה שיש זו אווירה אחרת לגמרי ודמוגרפיה אחרת לגמרי: בתהלוכה ובמאהל אפשר לראות בדואים וחרדים ודתיים וצעירים ומבוגרים וימניים ושמאלנים וסטודנטים ומשפחות עם ילדים ופעילי שכונות ומה לא. הספין של "לכו לפריפריה" נראה הרבה יותר עלוב ומעליב כשאתה בפריפריה. כך גם הספין של "מחאת השמאל". על הבאר-שבעים זה לא עובד.

הכול, כאמור, הרבה יותר אינטימי ופמיליארי. בבאר-שבע גם השוטרים מחייכים כשהם חוסמים עבור המפגינים את הכבישים. אין פה אלימות באוויר, אין סוסים ואין יס"מ. אין צוותי תקשורת, יש הרבה צעירים עם חולצות כחולות של הנוער העובד ששרים בעד מס על ההון. המפגינים חוסמים את הכביש, אבל רק לכמה דקות, ואז מתפנים בשמחה. גם כמויות צפירות ההזדהות שהם מקבלים מהעוברים והשבים גבוהה ושמחה יותר מאשר בתל-אביב.

בגלל כל אלה, המאהל בבאר-שבע מצליח לרגש. אני מתרגש הרבה יותר מדי מאז שהתחיל המאבק הזה. לרגעים ארוכים נחנק גרוני. קראו לי רכרוכי, אבל בחורה יפה שזועקת "צדק חברתי", לצד בדואי שצועד כתף אל כתף עם ניצול שואה, כשמאחוריהם משפחה מרובת ילדים של ש"ס, עושים לי את זה. הסקרים שהתפרסמו יום אחרי שחזרתי מפה ובישרו על ההסכמה הגורפת בעם, לא הפתיעו אותי. ראיתי אותם במו-עיניי.

במאהל הבאר-שבעי יש משהו טבעי ונינוח והרבה פחות פוזה. שכנות יורדות מבתי השיכון הסמוכים והמתפוררים עם תבניות ספינג', סופגניות טבולות שמן שאחת מהן מספיקה כדי להתפקע. אפילו מאבקי הכוח בין הארגונים השונים, שמושכים כל אחד את השמיכה לכיוונו - התאחדות הסטודנטים, פעילי השכונות, הבדואים, דרור ישראל והתנועה לחיים בכבוד - נראים רגועים יותר. אז נכון, גם פה הם מתחרים בנימוס (פחות או יותר) על ההובלה ועל הבכורה ועל הרגעים היפים תחת אור הזרקורים, אבל זה לא תל-אביב פה. גם היעדרה המבורך של הלחות המקוללת משובב את נפשי היגעה.

אני צועד עם החברים כל הדרך בחזרה לעיר האוהלים הקטנה. כולם לוקחים לעצמם משהו קר לשתות, ויש קצת נאומים. ראשונה נואמת אדר שטרן, סטודנטית בת 25, והיא רהוטה ומהפכנית לא פחות מאחיותיה שבעיר הגדולה. הו, הבחורות ההן של המהפכה הזו! תענוג לראות אותן, תענוג לשמוע אותן. זו מהפכתם של הצעירים, אבל לא פחות מכך - מהפכתן של הצעירות. הנגב דורש שתיקחו אחריות, זועקת שטרן היפה.

אחריה מדברת בלה אלכסנדרוב, עובדת סוציאלית. התרגשתי להיות היום בכנסת, היא אומרת, אפילו שהם לא בעדנו שם. חוק הודל"ים הוא שקר, אין בו כלום, היא קוראת, והקהל מריע. אחריה חיים בר-יעקב מהתנועה לחיים בכבוד. בר-יעקב הוא פעיל ותיק בתחום הדיור. בכנסת היה ביזיון, הוא אומר. פה זה לא תל-אביב או ירושלים, אבל אנחנו נותנים למאבק את הרוח הגבית, הרוח הנגבית. הקהל אוהב את זה. בר-יעקב מדגיש, וחוזר ומדגיש, את הגיוון בקהל.

אחריו מדבר גדי פרץ, גבר גדל גוף שקולו אבד לו. אני יליד באר-שבע, הוא אומר, יש לי שלושה ילדים ומשכורת מינימום, זה לא רק מאבק על דיור - זה מאבק על הכבוד העצמי.

העצרת הסתיימה, ועכשיו כולם עוברים למעגל של דיונים. כל אחד שרוצה לדבר נרשם ומחכה לתורו. בהתחלה צחקתי קצת ביני לביני על כל הדברת הלא נגמרת הזו של המאבק, אבל מהר הבנתי שזה חלק גדול מאוד מהעניין. לי יש הזכות הנדירה לשאת את קולי בעיתון, לומר את דבריי, לקבל תגובות. אבל רוב האנשים, אין להם קול ואין להם במה, ועבורם זו הזדמנות ראשונה לשאת דברים, לצעוק. גם עצם העובדה שמאות אנשים יושבים בסבלנות ומדברים על מה שקורה בחברה ומה שצריך לקרות היא דבר אדיר בפני עצמו.

אז מדבר בדואי ומספר על המלחמה הבלתי נגמרת עם המדינה ומביע את תמיכתו במאבק הזה; מדבר ניצול שואה שמספר על דירות השיכון של פעם; מדבר אחד המציג את עצמו כשמשון בונקר שעושה מין סלט מצחיק בין השירים של חוה אלברשטיין, משהו עם הלונדון והלהיות לבד ולמה להיות לבד בלונדון אם אפשר להיות יחד בבאר-שבע; ומדבר איזה עורך דין על הריבית, וכך הלאה.

ואז קוראים גם לי לדבר. נבוך, אני לוקח את המיקרופון ומצליח להיות רק שלושת-רבעי קוהרנטי. אני מטיל על כתפיהם ועל כתפי הפריפריה את האחריות להצלחת המאבק, ומנסה לנסח רעיון חצי מבושל על איך קיץ 2005 הוביל לקיץ 2011. שני אירועים גדולים עבר העם בקיץ ההוא: רפורמת בכר וההתנתקות. שניהם עברו בלי מינימום של התחשבות באזרח הקטן: ברפורמת בכר לא נאמרה מילה על הגנה על האזרח החוסך, בהתנתקות נשכחו המפונים.

הקיץ ההוא היה תחילת עונת ההתעלמות מהאזרח, אמרתי לחברים בבאר-שבע; מאז הלכה המגמה והתגברה: הפוליטיקאים נהיו אטומים יותר, הטייקונים נהיו רשעים יותר, הבנקים נהיו חמדניים יותר. את התוצאות של בכר את שרון אנחנו רואים בין השאר גם באוהלים האלה. את הדברים האלה באה המהפכה הזו לשנות - לא עוד צעדים מעל ומאחורי גבו של האזרח. קיבלתי קצת מחיאות כפיים.

אחר כך מגיע פרובוקטור עם שלט של ליברמן ומוצא מהמאהל. אחר כך אני יושב קצת עם אדר שטרן, שמשלמת 1,200 שקלים לחדר בדירה בשיכון ד'. היא פה מהיום הראשון של המאהל. הממשלה, היא אומרת, תבין שאת העם אי-אפשר להשתיק יותר. ננצח במאבק הזה ונפנה לנצח גם את המאבק הבא. עד לאן, אני שואל. עד שתהיה פה מדינה מתוקנת, היא עונה. לו אני אביה, הייתי גאה.

ניר סבו, 27, מתנועת דרור ישראל, גם הוא פה מהיום הראשון. יותר מדי זמן שתקנו, הוא אומר. כבר 6 שנים הוא בבאר-שבע. בשבוע שעבר קמתי בבוקר, הוא אומר, והיה לי ברור שאני צריך להיות חלק מזה.

מתיישב גם גדי פרץ, זה ממקודם. פרץ, 53, עובד עם נוער בסיכון, מרוויח 5,000 שקלים בחודש. כפו עליי לגדל ילדים עניים, הוא אומר לי. מה יחזיר אותך הביתה, אני שואל. שאוכל לחיות, הוא משיב, שלא אצטרך להתבייש מהילדים שלי.

סגן ראש העירייה, עופר קראדי מש"ס, מגיע לדבר. אני נציגו של מר"ן בעיר, הוא אומר. לא מתים עליו פה, אבל נותנים לו לדבר ומכריחים אותו לשלוח מסרון לראש העירייה ולסדר שירותים כימיים.

אני עולה על האוטובוס חזרה לתל-אביב. הישיר האחרון יוצא בשמונה. אני לוקח מאסף, ושעתיים אחר-כך אני בתל-אביב.

עוד כתבות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו ביקש הארכה מבג"ץ; היועמ"שית: להיערך לגיוס חרדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי בשבועות האחרונים נעשה מאמץ אינטנסיבי על מנת לגבש את ההסדר הדרוש, ואכן הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"