בנק ישראל: מניחים שמחירי השכירות יזנקו השנה בכ-6%

דוח בנק ישראל: הבנק מוריד את תחזיות הצמיחה לשנתיים הקרובות - חודשיים בלבד לאחר שהעלה אותן - וכמו כן מניח המשך עלייה חדה בסעיף הדיור במדד המחירים

ב-1 ביוני העלה בנק ישראל את תחזית הצמיחה למשק ושיפר גם את תחזית האבטלה. בנק ישראל צפה אז צמיחה של 5.2% השנה ו-4.2% בשנה הבאה, וכמו כן ירידה בשיעור האבטלה ל-5.8% בשנתיים הקרובות. היום, חודשיים בלבד לאחר מכן, בנק ישראל מוריד את תחזית הצמיחה בדוח האינפלציה החצי-שנתי שלו, ואף צופה המשך עלייה במחירי שכר הדירה - בקצב זהה לשיעור העלייה של השנה האחרונה. כתגובה, בבנק ישראל ימשיכו להעלות את הריבית במשק.

הבנק מעריך כי המשק יצמח השנה ב-4.8% (ולא ב-5.2% כפי שהוערך לפני חודשיים) וכי האבטלה תעמוד על 6% בסוף השנה. תחזית הצמיחה ל-2012 יורדת ל-3.9%. מדובר בשיעור גבוה משיעור האבטלה כיום, העומד על 5.7%. שיעור האינפלציה צפוי לרדת ל-2.9% בשנה הקרובה.

"לעליית המחירים ולעליית הריבית יתרמו בשנה הקרובה המשך העלייה במחירי שכר הדירה והרמה הגבוהה של מחירי הסחורות והאנרגיה, שצפויה להישמר במהלך השנה", נכתב בדוח. בבנק ישראל מעריכים כי הריבית במשק תעלה לכ-4% ברבעון השני של 2012, לעומת 3.25% היום.

מחירי הדירות, שזינקו ביותר מ-60% מתחילת גל העליות בחודש מאי 2007, עלו ב-3.8% מתחילת השנה וב-13.7% ב-12 החודשים האחרונים. בבנק ישראל מציינים כי ניכרת "האטה בקצב עליית מחירי הדירות", אך מודים ש"הפער בין מחירי הדירות לבין הגורמים הכלכליים במשק ממשיך להתרחב". בעבר אמר הנגיד סטנלי פישר כי בועת נדל"ן תיווצר במקרה של פער רחב בין מחירי הדירות לגורמים הכלכליים במשק, כך שהמשפט הנ"ל שהוכנס לדוח האינפלציה משמעותו כי בנק ישראל מודה שבועת הנדל"ן ממשיכה להתנפח.

"מחירי הדירות ביחס לשכר הדירה וביחס לשכר הממוצע הם ברמות שיא היסטוריות", נכתב בדוח. בהמשך נכתב כי תחזית האינפלציה של בנק ישראל "מניחה המשך עלייה של סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן (המבוסס על שכר דירה) בקצב דומה לזה ששרר בשנה האחרונה, ולכן להתפתחות השונה במידה ניכרת מהערכה זו תהיה השפעה על האינפלציה".

סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן עלה ב-6.2% בשנה האחרונה, כך שבבנק ישראל מעריכים עלייה נוספת בשיעור זהה גם בשנה הקרובה.