גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם "חברים" כאלה

במדיה החברתית אורבות סכנות לגמרי לא וירוטאליות לילדים. מה ההורים יכולים לעשות?

בעבר, לפני עידן האינטרנט, היו הורים מודאגים נוהגים להיכנס לחדרי הילדים שלהם ולחפש את היומן האישי שבו נהגו לכתוב, כדי לוודא שילדיהם אינם מסתבכים עם אנשים לא רצויים.

כמו אז, גם היום נוהגים ההורים להזהיר את ילדיהם לבל ידברו או יצרו קשר כלשהו עם אנשים זרים. אך כיום הפכה האזהרה הסטנדרטית לבעייתית לאחר שהילד של ימינו מתקשר באופן שוטף על בסיס יומיומי עם זרים, המכונים כיום במדיה החברתית ובמיוחד בפייסבוק "חברים", ונחשף לדעות ולרעיונות שלעתים אינם תואמים את הערכים שהוקנו לו.

ההורים, המודעים היטב לסכנות הנשקפות לילדם, מנסים בדרכים שונות להתמודד עם הבעיה, כאשר אחת השיטות המקובלות היא לבקש "חברות" על בסיס פרופיל מתחזה, ובכך להיכנס למעגל הווירטואלי של התקשורת החברתית שבו פעיל הילד שלהם.

שיטה זו זוכה לביקורות רבות בשל הפלישה לפרטיות הילד. מחקר שהתפרסם לפני כשבועיים מראה כי 55% מההורים הבריטיים מוצאים דרכים להיכנס למדיה החברתית כדי לתעד את הפעילות של ילדיהם בה.

המחקר, שפורסם במגזין "טיים", מראה עוד כי 11% מההורים גולשים בפייסבוק כדי לעקוב אחר ילדיהם, ו-13% השתמשו בחשבונות מנויים של חבריהם לאותה מטרה.

מתברר כי חלק מההורים המרואיינים אמרו כי הם עשו זאת בשקיפות מלאה מול ילדיהם, ולמעשה התנו את כניסת ילדיהם לפייסבוק בהסכמתם למעקב. "הבת שלי הבינה כי סיסמת הכניסה לדף שלה היא פריבילגיה שלי בדיוק כמו שלה", אמרה אחת האימהות.

מחקר אחר, שהתפרסם במגזין "LapTop" האמריקני, מציג נתונים דומים לפיהם 55% מההורים משתמשים במדיה החברתית ובעיקר בפייסבוק ובטוויטר כדי לעקוב אחר פעילות ילדיהם.

המחקר, שהתבצע על-ידי One Poll, מראה כי 41% מההורים בודקים באופן קבוע את העדכונים הווירטואליים החברתיים של הילדים, כאשר 39% מהם גולשים ב-Wall, כ-29% בוחנים את התמונות, ו-13% מההורים משתמשים במנויים של חברים כדי לבלוש אחר מעשיהם של הילדים.

בלי רגשות אשם

מחקר אחר, שנערך על-ידי ה-Consumer Reports, מצא כי 7 מיליון ילדים החברים בפייסבוק הם מתחת לגיל 13, שהוא הרף התחתון המותר לשימוש באתר. ואכן, כפי שמתברר, כל מנוי יכול לכתוב ככל העולה על רוחו, בין אם תאריך הלידה, ובין אם נתוני פרופיל כאלה ואחרים, מה שהופך את פייסבוק ליעד מבוקש בקרב חורשי-רע.

מומחים סבורים כי הנזק האמיתי הנגרם לילדים הוא בחשיפה לעולם ערכי שונה בתכלית מזה שחונכו להאמין בו בבית ובבית-הספר, הבא לידי ביטוי בקלות הבלתי נסבלת של היכולת להתחזות למישהו אחר, ובכך להגיע להישגים אישיים וחומריים בדרכי מירמה.

המחקרים מציגים תובנה ברורה כי להורים אין כל רגשות אשם בשל הפלישה לפרטיות, מתוך גישה כי הבטיחות של ילדיהם קודמת לכל.

באחרונה יצא לשוק ה-SocialGuard של חברת צ'ק פוינט, המאפשר להורים לפקח על התנהלות ילדיהם בפייסבוק, בלי לפלוש לתחום הפרטי שלהם. אלה המשתמשים במוצר החדש יכולים להשתמש באחד השירותים שלו הקרוי ZoneAlarm המייצר סוג של פשרה בין הצורך של ההורים בשקט נפשי ובין הרצון לאפשר לילד תחושה של פרטיות וחופש פעולה.

ה-ZoneAlarm בודק את דפי המנוי של הילד בכל 5 דקות, במטרה לזהות יוזמות של זרים המנסים ליצור קשר עם הילד. השירות הייחודי יודע לזהות במידה טובה של דיוק אקרים, מזייפי גיל, וכאלה המחפשים להזיק בדרכים שונות לילדים.

האלגוריתם של השירות הייחודי יודע לזהות דפוסי שפה מחשידים, נתונים מחשידים המוצגים בפרופיל של מבקש החברות, ורמזים על כוונות לא טהורות.

למוצר החדש יש מספר חסרונות, שהבולט שבהם הוא שכדי להתחבר למנוי של הילד, ההורים צריכים לקבל ממנו את הקודים הדרושים למערכת שלו. יש בכך יתרון מוסרי מסוים, שכן כך הילד מסכים למעשה שהוריו יפקחו על אלה שהוא מקיים איתם קשרים, אך כמובן שאין זה מונע ממנו לפתוח מנוי חדש בשם אחר ולקיים בו את אותם קשרים שאין לו עניין לשתף בהם את הוריו.

יחד עם זאת, בדיקות שנערכו על-ידי וולטר מוסברג ושהתפרסמו ב"וול סטריט ג'ורנל", מראות כי ב-SocialGuard אכן ממלא את תפקידו כראוי ומעביר להורים באמצעות המייל התראות ענייניות ומדויקות למדי בזמן אמיתי.

מוסברג נרשם כמנוי מפוברק במטרה ליצור חברות עם ילדים שונים ותויג מיד כ"זר פוטנציאלי", שמשמעותו היא כי אינו שייך לפרופיל החברתי של הילדים, מאחר שלא נמצא קשר כלשהו בינו לבין הילדים או חבריהם.

כאשר מוסברג "המתחזה" הציג את עצמו כבן 14, אך בפרופיל שלו צוין כמי שסיים את בית-הספר התיכון בשנת 1972, שלחה התוכנה אזהרה חמורה למייל שלו. כך גם קיבל מוסברג לכתובת המייל שלו התראה כאשר אחד הילדים מהמעגל החברתי הווירטואלי של המנוי הציג לינק לאתר הדרכה לשיטות יעילות לפריצת מנעולים.

מחיר השימוש בתוכנת ה-SocialGuard הוא נוח מאד ועומד כיום על 2 דולר לחודש, מה שמבטיח לו חדירה משמעותית לשוק.

לבדוק, לבדוק, לבדוק

העיתון המקוון NJ.COM מציג אמצעי נוסף, ה-Spector Pro, למעקב אחר פעילות הילדים בפייסבוק. Spector Pro מאפשר להקליט ללא ידיעת המנוי, מיילים, הודעות וצ'טים, מה שהמוצר של צ'ק פוינט אינו מאפשר באופן מוחלט, על-פי גישה אידיאולוגית של איזון בין הפרטיות לבין הבטיחות של הילד.

הגישה של מפתחי Spector Pro באה לידי ביטוי באמירה של אם בשם מרי קוזאקייביץ', שהצהירה כי "ללא קשר עם רמת האמון שאתה רוכש לילד שלך, תבדוק, תבדוק ותבדוק פעם נוספת - או שלא תאפשר לו לגלוש במדיה חברתית".

במסגרת החשיפה התקשורתית של המוצר מוצגת תמונה סטטיסטית, שלפיה אחד מכל 7 ילדים שיש להם מנוי במדיה חברתית נחשף להצעות סקס, וכרבע מהילדים מקבלים מ"חברים" תמונות פורנוגרפיות.

נתונים אלה, והנטייה ההורית להגן על ילדיהם בכל מחיר, עומדים בסתירה לזכויות הילד לפרטיות, הנשמרות היטב במוצר של צ'ק פוינט, אך מחמיצות את הצ'טים, המיילים והמסרונים שלא ניתן לפקח עליהם.

אחד החסרונות המשמעותיים של תוכנה זו הוא בכך שניתן להשתמש בה גם כדי לעקוב אחר תקשורת חברתית אינטרנטית של מבוגרים, מה שעל-פי חוקים של מדינות שונות הוא על גבול הפלילי.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com

עוד כתבות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד - אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?