ההאטה בדרך? נפילה של 9% ביצוא לארה"ב במאי-יוני

זאת בהשוואה לחודשים מארס-אפריל ■ היצוא לארה"ב הסתכם בכ-2 מיליארד דולר ■ עלייה נרשמה ביצוא לאיחוד האירופי ואסיה

ההאטה הכלכלית בארה"ב גובה מחיר מהיצוא הישראלי: מנתונים שמפרסם היום (ד') מכון היצוא עולה כי בחודשים מאי-יוני חלה ירידה של 9% ביצוא לארה"ב, לרמה של 2 מיליארד דולר. בהשוואה לחודשים מאי-יוני אשתקד, ירד היצוא לארה"ב ב-7%. ארה"ב היא יעד היצוא הגדול ביותר של ישראל.

היצוא בענף הכימיה לארה"ב ירד ב-12% לכמיליארד דולר והיצוא מענף מכונות וציוד ירד בכ-5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והסתכם בכ-454 מיליון דולר.

"נתוני היצוא לארה"ב מדאיגים ומוכיחים שוב שההאטה בהתאוששות הכלכלית העולמית, לצד שחיקת שער החליפין, משפיעים גם על היצוא הישראלי", אמר אבי חפץ, מנכ"ל מכון היצוא. חפץ הביע חשש שההאטה בקצב גידול הייצוא לארה"ב תימשך גם ב-2012.

בניגוד לארה"ב, היצוא הישראלי לאירופה דווקא עלה בחודשים מאי-יוני בשיעור של 10% (לעומת חודשים מארס-אפריל) והסתכם ב-2.8 מיליארד דולר. גידול של כ-11% חל ביצוא לגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, לכ-337 מיליון דולר. גם היצוא לאסיה עלה ב-1% ל-1.4 מיליארד דולר.

על פי ניתוח מכון היצוא, ירד משקלו של היצוא לארה"ב בחודשים מאי-יוני מ-30% בתקופה המקבילה אשתקד לכ-26% השנה, כשמנגד גדל משמעותית חלקו של היצוא לאיחוד האירופאי משיעור של כ-31% לשיעור של כ-36% מסך היצוא. חלקה של אסיה ביצוא ירד מכ-19% לכ-18% וחלקן של שאר המדינות ירד מכ-21% לכ-20%.