לכתבה הקודמתכתיבה אפקטיבית: לראות את הקורא לכתבה הבאההדינוזאורים של יוטיוב

זירת הביצועים: האם גוגל פלוס תעקוף בסיבוב את פייסבוק?

מספר שבועות לאחר הקמתה, גוגל פלוס צוברת דומיננטיות ■ האם תצליח סוף סוף להביס את פייסבוק בזירת הרשתות החברתיות?

09/08/2011, 13:29
גוגל פלוס / מתוך: אתר גוגל פלוס
גוגל פלוס / מתוך: אתר גוגל פלוס

רשתות חברתיות הן הדבר הגדול - הנוכחי, הקודם והבא. כבר שנתיים או שלוש שאין דיון לגבי ההווה והעתיד של האינטרנט, בלי התייחסות עיקרית ומפורטת לרשתות החברתיות.

גוגל ניסתה בעבר להיכנס לעולם הרשתות החברתיות, אולם הניסיון המגושם שלה לעשות כן נתקל בהפניית גב קולנית מכל עברי האינטרנט. הציבור האשים את גוגל (שוב) בפגיעה עמוקה בפרטיותו, ופשוט סירב להזמנה של להצטרף לשירות הרשת החברתית הקודמת שלה, באזז.

בכלל, גוגל חשופה יותר מכל שחקן אחר באינטרנט לטענות על אודות פגיעה בפרטיות הגולשים. גם מיקרוסופט נאשמת בהאשמות דומות מאז ומעולם, ובשנים האחרונות גם פייסבוק ואפל נחשבות לחברות שעל גבי הפלטפורמות שלהן הפרטיות של כל אחד ואחד מהגולשים מצויה בסכנה, אולם דומה שאין חברה אחרת בעולם, שנפגעת מהאשמות דומות כמו גוגל. ואולי בצדק, שהרי גוגל עלתה לליגה משלה בזכות מנוע החיפוש לה, שחושף כל אחד ואחד מאיתנו לקצות האצבעות של כל מי שמעוניין, ובזכות מנוע המודעות שלה Adwords, שעושה גם הא שימוש במידע שלו לגבי כל גולש וגולש.

גוגל פלוס: הסוף לכישלון בזירה החברתית

אבל בחודש שעבר הסתיימו - לעת עתה - הכשלונות של גוגל בזירת הרשתות החברתיות. במהלך שיווקי מהיר, חד, מחושב ואלגנטי כמו שרק גוגל יכולה, הושקה הרשת החברתית החדשה של החברה, גוגל פלוס. ולמרות שההשקה הוגבלה למייבינים ולחיות אינטרנט מובילות דעת קהל, וכדי להצטרף לרשת גולשים עדיין חייבים לקבל הזמנה ממי שכבר משתמש בגוגל פלוס, מספר המשתמשים ברשת החברתית זינק בתוך שבועיים לעשרה מיליון. לוגו +1, המקבילה של גוגל ללייק של פייסבוק, כבר מוטמע בכל פינה ברחבי האינטרנט. בתחילת אוגוסט הוא כבר היה יותר נפוץ מלוגו השיתוף של טוויטר, הרשת החברתית השנייה בגודלה ובחשיבותה בעולם.

מנכ"ל גוגל לארי פייג' אמר באמצע יולי כי עשרה מיליון המשתמשים בגוגל פלוס כבר שיתפו יותר ממיליארד פוסטים ביום בגוגל פלוס. כיום כבר יש יותר מ-25 מיליון משתמשים ברשת החברתית החדשה, והיד עוד נטוייה. גם כפתורי +1 זכו בחודש יולי להצלחה, םעם כ-2.3 מיליארד הקלקות מדי יום.

שאלת השאלות: האם תביס את פייסבוק?

דומה שלהבדיל מניסיונות קודמים של גוגל בזירת הרשתות החברתיות, העוצמה של גוגל פלוס רק תלך ותגדל. הסיבה המרכזית לכך היא הקשר האינהרנטי שיוצרת גוגל בין מנוע החיפוש שלה להקלקות ה-+1. במילים אחרות, ככל שעמוד יקבל יותר הקלקות +1, כך הוא יזכה להבלטה גבוהה יותר בעמוד החיפוש של גוגל. ועמוד החיפוש של גוגל הוא עדיין השער האולטימטיבי לאינטרנט. אגב, לכפתור הלייק אין כוח מקביל לזה של ה-+1, ולכן ייתכן שנראה מנהלי אתרים ואנשים המתמחים באופטימיזציית חיפוש, משקיעים הרבה יותר בקשר שלהם עם בעלי חשבון בגוגל פלוס מאשר בקשר עם בעלי חשבון פייסבוק.

אבל עוד חזון למועד בעניין זה. בינתיים נראה בשנה הקרובה איך מגיבה פייסבוק למהלך הדרמטי של גוגל, והאם באיזשהו שלב יראו הרשויות לנכון להתערב בכוחה העצום של גוגל, במקרה שהיא מוסיפה לעצמה רשת חברתית דומיננטית כמו פייסבוק. לנו, המשתמשים ברשתות חברתיות שמרבים לעדכן, זה רק אומר עוד פלטפורמה ועוד עבודה ברשת, או חיפוש של אפליקציות שמאפשרות עדכון מקביל של כל החשבונות שלנו ברשתות החברתיות.

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>