גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גיל שוחט: "הגורל שלי הוא לעשות טעויות וללמוד מהן"

המלחין והמנצח גיל שוחט מדבר על קריירה, גורל ומה שביניהם ■ "בחול הייתי מרוויח פי 30. כל עוד אני כאן, אני מבין את חוקי המשחק. או שאשב ואתבכיין - או שאצור הרבה פעילות ואתפרנס"

על הקיר ליד דלת הכניסה לביתו של גיל שוחט תלוי כתב יד של אחת מיצירותיו של יוהאן סבסטיאן באך, תווים מצוירים, מוקפדים, מסודרים באובססיביות כמעט על גיליון הנייר שעליו מתנוססת חתימתו המדויקת של האמן, שנראית כמו פרח המחביא בתוכו את אותיות שמו.

שוחט מעריץ את באך, הערצה דתית, מוחלטת. הוא מסמל בעיניו את מקסום הסדר, הסטרוקטורה, המורכבות של יצירה מוזיקלית שכתובה בסדר מופתי, בלתי נתפס, ובאותה נשימה את הספונטניות ורוח החופש שלה. היכולת של באך לשלב קצוות של אמנות טהורה ומקצוענות חסרת פשרות מוכיחה, לדעתו, את היכולת של דברים מנוגדים לכאורה ללכת יחד, וכשהוא משליך אותה על חייו, הוא מבין שאין סתירה בין התפיסה הכלכלית לתפיסה האמנותית. שלא רק שכסף ויצירה חיים מצוין יחד, הם ממנפים זה את זה.

"אני כבר 30 שנה ליד הפסנתר", אומר שוחט, וקשה לתפוס שבגיל 37 הוא כבר כל-כך הרבה שנים במקצוע. "רק בשנות ה-30 לחיי התחלתי להשליך את זה על האופן שבו אני חי. אבל יש שיגידו שהתחלתי לעשות עסקים הרבה לפני".

- באיזה גיל?

"בגיל 13 כבר ניגנתי בקפה הבימה, ובגיל 16 התחלתי להרצות ב'אסכולות' קונצרטים מוסברים, כשבקהל הנאמן שלי ישבו שולמית שמיר, בנימין כלב ועופרה, אחותו של ירון לונדון".

- מה עשית בכסף?

"לא בזבזתי אותו. קניתי בו את רוב הדיסקים באוסף של 1,200 דיסקים שיש לי ופרטיטורות. השקעתי בידע כי לא באתי ממשפחה מוזיקלית או מסביבה מוזיקלית, גדלתי ברחוב הרצל ברמת גן, אבל זה היה בדמי. אחר כך קניתי את פסנתר הכנף שעומד כאן, אצלי, בבית.

"עם האהבה למספרים נולדתי, הייתי בכיתת מחוננים ולמדתי מתמטיקה באוניברסיטה. אבל את התפיסה העסקית-כלכלית שלי אני חייב לשניים. אחד מהם הוא הסוכן שלי, שי נשר, שהוא כמו אבא בשבילי. הוא לימד אותי את אמנות המשא ומתן. דרך ההסתכלות בו למדתי איך עושים אותו ביושר ובכנות. ודרך הקרן למצוינות ותרבות של רחל מראני למדתי על מינוף כלכלי ועל תכנון קריירה".

- הרבה אמנים לא מסוגלים לחשוב ככה.

"כשאני מסתכל היסטורית על האמנים הגדולים בעולם המערבי, ובמיוחד במאה ה-20, רובם ידעו לשלב את הרוח והחומר באופן מרשים: פיקאסו, סטרבינסקי, שייקספיר, בטהובן ובאך. ואן גוך יוצא מן הכלל, כי תמיד יש יוצאים מן הכלל, אבל גם ואן גוך עשה הרבה פעילות שיווק ופרסום למען מכירות עבודותיו, שלא צלחה. לאמן יש את זכות הכישלון גם באמנות וגם בשיווק, כי השיאים שלו כל-כך גבוהים ועל-פיהם הוא צריך להישפט ולא על-פי נקודות השפל".

- אילו שינויים פרקטיים עברת?

"תחומי הפעילות שלי התרחבו. הסייגים הנוקשים, שלעולם לא אופיע עם מוזיקה קלה על הבמה, אינם יותר, והיום אני נהנה מזה מאוד. רק אתמול ניצחתי על ה'הירואיקה' של בטהובן מול קהל של 7,000 איש בהרצליה, כשבחלק הראשון של הקונצרט הופיעה שלומית אהרון".

- זו לא פחיתות כבוד למוזיקאי ברמה שלך? סוג של פופוליזם מסחרי?

"לא. כי אני לוקח את הטובים ביותר באמני המוזיקה הקלה - שלומית אהרון, נורית גלרון, שלומי שבן. כן, יש אנשים שלא אעבוד איתם".

- הקולגות נהנים לתקוע לך סכינים במקומות האלה.

"להצלחה יש מחיר. אצלי יש הרבה קנאה ואי-פרגון".

- כדי להתגבר עליהם, הקמת חברת הפקות פרטית.

"החוזים הגדולים שלי עוברים דרך נשר. ההפקות שלנו הם ניהול אמנותי של פסטיבלי מוזיקה ואירועים גדולים, כמו אירועי הפארק בהרצליה. המצאנו את המושג של הבאת מוזיקה קלאסית איכותית עם שילובים יוצאי דופן לקהלים רחבים, דבר שאף גוף ממשלתי לא עושה".

- מפתיע שיש לזה ביקוש.

"הציניקנים נוהגים להגיד שאנחנו בתקופה של חושך תרבותי ואלה שטויות, כי הישראלים הם העם התרבותי ביותר והפתוח ביותר בעולם לתרבות גבוהה והם צרכני תיאטרון ומוזיקה קלאסית מהגדולים בעולם. לא כי אני אומר, אלא על-פי דוח פיל"ת. כל המספידים של עולם המוזיקה הקלאסית והתיאטרון הישראלי חיים באשליות".

- אז המזרחיזציה שעוברת על המוזיקה שלנו היא פיקציה?

"אני לא אגיד מולקולה של מילה רעה נגד סגנון מוזיקלי כזה או אחר, כי יש כל-כך הרבה סוגי מוזיקה, אז למה להיטפל דווקא למוזיקה מזרחית. יש לי אמת שלי שאני מאמין בה ואני רוצה להציע אותה, והאמת הזאת היא ה'הירואיקה' של בטהובן ולנגן אותה מול 7,000 איש בפארק, שיושבים כמו דגים במשך שעה וארבעים, ואני בטוח שבתוכם היו אלפים ששמעו בפעם הראשונה בחייהם קונצרט חי".

- המחאה החברתית אולי מוכיחה שהנחות הבסיס שהיו במשך שנים על הציבור הישראלי מוטעות.

"המחאה הזאת היא המחאה שלי".

- אתה שייך למעמד הביניים?

"כמות המסים העקיפים והישירים שאני משלם היא לא נורמלית ופוגעת לי בפעילות. אני לא לוקח הפקות שהיו נותנות עבודה להמון מוזיקאים כי הן פשוט לא משתלמות. כשאת קונה כרטיס, הוא כולל מע"מ, ואני זה שמשלם אותו".

- בחו"ל היית מרוויח הרבה יותר.

"פי 30. כל עוד אני כאן, אני מבין את חוקי המשחק. או שאשב ואתבכיין או שאצור הרבה פעילות ואתפרנס. החברה שלי, פוליפוניה, רווחית, אבל הרווח קטן, כי המערכת כולה לא בנויה לממש הצלחה בתחומי האמנות והתרבות. יש אנומליה מזעזעת, מרגיזה ולא הגונה, בין רמות הכישרון שיש פה לבין מעמד האמן, גם ברמת התמיכה וגם במיקומו בחברה. זה גם באשמת הממשלה, אבל גם באשמת האמנים".

- במה האמנים אשמים?

"הם אולי העריכו את עבודתם, אבל לא קלטו שהסוציאליזם האירופי נעלם ושהזמנים השתנו. הם לא ידעו להתאים את עצמם לרוח הזמן".

- ההחלטה להוציא לאור את היצירות שלך באופן עצמאי היא חלק מההתאמה לרוח הזמן?

"הוצאתי אותן אצל אחד המו"לים המכובדים ביותר בעולם, 'ריקורדי' האיטלקית, ויום אחד שאלתי את עצמי, למה לא להוציא אותן לבד?".

- בגלל הרווח הכספי?

"זאת לא הנקודה. אני רוצה שזכויות היוצרים של היצירות שלי יהיו אצלי. לפני מאה שנים לא היה עולה על הדעת מלחין בלי הוצאה לאור. היום באי-מייל אחד אפשר להעביר סימפוניה שלמה להונולולו. התפיסה הבסיסית של רוב ההוצאות לאור עברה מהעולם. כמה פעמים רצו להוציא את היצירות שלי על דיסק וזה לא יצא לפועל בגלל הסכומים המטורפים שריקורדי דרשו?".

- איך אתה בתור מנהל?

"עשיתי הרבה טעויות. אני מאמין בגורל ולא במזל, והגורל שלי הוא לעשות טעויות וללמוד מהן".

- את ניהול התזמורת הקאמרית עזבת בזמנו, כי אמרת שאתה לא בנוי לפוליטיקה הזאת.

"זה היה לפני הרבה זמן. בכל מקרה, בתקופתי, כמות קוני הכרטיסים הוכפלה לעומת הממוצע. אגיד בשיא הכנות שהיום אני פוליטיקאי הרבה יותר טוב. השחזתי מרפקים ולמדתי הרבה תחומים שלא הכרתי קודם. גדלתי בבית ערכי, אולי ערכי מדי. התזמורת הייתה מקפצה אדירה, והיום אני אסיר תודה לה".

- אתה לא מנהל היום גוף רפרטוארי קבוע.

"אני מנהל את אנסמבל אלסיום, פר פרויקט, ואני בוחר את הנגנים שאני הכי אוהב, מנהל את החברה, והניהול האישי שלי חתום על חוזים ב'קתדרה' וב'אסכולות'. ניהול המותג שלי הוא כמו ניהול של מוסד תרבותי".

- למה אתה לא מנהל קריירה בינלאומית?

"זאת שאלה מאוד רלבנטית. אפילו מתבקשת. אני חושב על זה, ובעלי, בראיין, דוחף ומכוון אותי לזה. נכון שרוב הפעילות היא בארץ".

- והיא לא רווחית מספיק.

"זה שהיא לא רווחית זה נכון וזה מעיק".

- אולי אתה מפחד לעשות את הצעד הזה?

"יכול להיות. ההתמודדות עם ההצלחה - קשה. לא הכול צריך לבוא בבת אחת. מה יקרה אם זה יבוא בגיל 45? לא אצטער על השנים שחייתי פה. יש לי עוד משהו דפוק. אני בן-אדם נאמן. אני נאמן לקהל שלי. הקהל שלי יודע שאהיה באולם עינב ב-11 בבוקר גם אם זה יבוא על חשבון ניצוח על התזמורת הסימפונית של רומא, שהייתה משלמת לי פי כמה. נאמנות עומדת בסתירה לרוח הזמן. אילו הייתי פחות נאמן, הייתי יכול להיות הרבה יותר עשיר".

עוד כתבות

חיים מר/ צילום: תמר מצפי

בעל מניות אקטיביסטי קורא להדיח את דירקטוריון MTS

המשקיע דיוויד אליוט לזר דורש מדירקטוריון MTS לכנס אסיפת בעלי מניות לצורך הדחת הדירקטורים המכהנים חיים מר, יצחק און וסקוט בארל ● במקומם, לזר מבקש למנות את עצמו ואת יורם דרוקר ואורי בן-אור

רופ דני / צילום: אביב חופי

"שימוש ללא כל רשות": מי ומה חימם את החזאי דני רופ

רופ טוען כי סופרגז עשתה שימוש שלא כדין בשמו בקמפיין ● וגם: חברת זעפרן-טק נערכת להנפקתה בבורסת ת"א בשנה וחצי הקרובות

בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות יח"צ

אלביט מערכות: החברה הבת באנגליה זכתה בחוזה בהיקף של כ-137 מיליון דולר

מדובר בחוזה שני בבריטניה שעליו אלביט מדווחת תוך ימים ספורים – הקודם היה בהיקף של 166 מיליון דולר, ובמסגרתו אלביט נבחרה לספק לחיל הים הבריטי מערכות סימולציה לאימון צוותי צוללות

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ירידות בנעילה בת"א: צירון קפצה בכ-25%, פורסייט צנחה ב-11%

מחזור המסחר הסתכם בכ-2.3 מיליארד שקל ● יחס החוב-תוצר של הממשלה עלה ב-13% ב-2020 לעומת שנת 2019 ● ירידות בולטות רשמו מניות טבע, גילת, סלקום וקבוצת דלק

שיעור העוני בקרב האוכלוסיה בישראל גדל בעקבות הקורונה הכלכלית / צילום: כדיה לוי, גלובס

ביטוח לאומי: העצמאים לא קיבלו דמי אבטלה, ושיעור העוני בקרבם עלה

מדוח העוני של ביטוח לאומי עולה כי הנפגעים העיקריים בתקופת המשבר הם עשירוני מעמד הביניים (עשירון 4-7), ואילו לעומתם, העשירון התחתון שיפר את מצבו בשל הסיוע הממשלתי ● יחד עם הסיוע הסוציאלי בתקופת הקורונה, רמת החיים לפי הכנסה פנויה ירדה ב-2020 ב-4.4%

הנשיא ביידן והציר העולמי לענייני אקלים קארי / צילום: Reuters, Joshua Roberts

"בליץ" של צווים ותקנות: המסע של ביידן למאבק במשבר האקלים מתחיל

החזרת אנשי אובמה, ביטול צווים של טראמפ, חזרה להסכם פריז ותוכנית משמעותית שבכוחה לדחוף את כל העולם קדימה ● כך ייראו ימיו הראשונים של ביידן בתפקיד, וגם לישראל יש סיבה טובה לרוץ אחרי הבית הלבן

ישראל כ”ץ ונתן דטנר / צילום: אמיל סלמן-הארץ, יוסי כהן

האם ראש הממשלה נתניהו הגיש לאמנים אטריות קרות?

האם הצ'ק שנתניהו הגיש לאביב גפן הוא כסף חדש או ישן? החשבון בפנים ● המשרוקית של גלובס

יעקב ליצמן / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

40 אלף שקל לדירה בפריפריה: הממשלה תצביע על "מענקי ליצמן"

לפי הצעת מחליטים שתעלה להחלטת הממשלה יינתנו מענקים של עשרות אלפי שקלים לרכישת דירות בפריפריה כחלק מתוכנית הדיור הנוכחית "דירה במחיר מופחת"

חנויות להשכרה ברחוב דיזנגוף ת"א / צילום: איל יצהר

מאז תחילת הסגר נרשמו בשירות התעסוקה כ-100 אלף נשים

מדובר בכ-70% מכלל הנרשמים ● לפי תחזית שירות התעסוקה, למובטלים החדשים יתווספו עוד 20 אלף בשבוע הבא ● מתחילת הסגר השלישי נרשמו בשירות התעסוקה 144,599 איש, מהם 2,948 ביממה האחרונה ● הנפגעים העיקריים: עובדי הוראה, חינוך והדרכה

אורן כהן-בוטנסקי, סמנכ"ל לקוחות ושירות באל על / צילום: תמונה פרטית

אורן כהן-בוטנסקי ימונה לסמנכ"ל לקוחות ושירות באל על

אורן כהן-בוטנסקי צפוי להיכנס לתפקידו בתחילת חודש מרץ, כשהוא שימש כסמנכ"ל השירות והמכירות של קבוצת ישראכרט ואמריקן אקספרס ובתפקידו האחרון שימש כממונה על אגף בנקאות ישירה וחווית הלקוח בבנק הפועלים

לקסוס LC500 קבריולה / צילום: יח"צ

למרות הסגר ומזג האוויר: לקסוס LC500 קבריולה יוצאת לשוק

הדו-מושבת הפתוחה מצוידת במנוע V8 ועולה החל מ-920 אלף שקל

ג'סטין בהר, מנכ"ל TRAX / צילום: TRAX

טראקס ממנה מנכ"ל אמריקאי במקום המייסד יואל בר-אל

בר-אל יהפוך ליו"ר הסטארט-אפ הסינגפורי-ישראלי. השינוי הניהולי בא בזמן שהחברה מתכוננת להפוך לציבורית ב-2021 ● אתמול נודע כי טראקס מפטרת 10% מכוח האדם בישראל

שדה סולארי במושב פדויים / צילום: EDF-RE ישראל

לראשונה: קרן השקעות לאומית מאבו דאבי תשקיע מאות מיליוני דולרים בשדות סולאריים בישראל

מסגרת ההסכם תיכנס החברה מאבו דאבי כשותפה בפרויקטים אסטרטגיים שהחברה הצרפתית-ישראלית מפעילה ותקים בעתיד בישראל

החשב הכללי יהלי רוטנברג / צילום: דוברות משרד האוצר

אפקט הקורונה: יחס החוב של ישראל זינק ב-2020 מ-60% ל-73%

לפי אומדן ראשוני שפרסם החשכ"ל, העלייה ביחס החוב לתוצר נמוכה מהצפוי ● בשל ההתמודדות עם משבר הקורונה, ב-2020 חל גידול של כ-78.8 מיליארד שקל בהוצאות הממשלה בהשוואה לשנת 2019, לצד קיטון של כ-29.4 מיליארד שקל בסך הכנסות הממשלה

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

מגמה מעורבת בוול סטריט; סולאראדג' קופצת ב-5%, אפל עולה ב-2.7%

סגירה מעורבת באירופה ● התביעות הראשוניות לדמי אבטלה בארה"ב הסתכמו בשבוע שעבר בכ-900 אלף, לעומת צפי כלכלנים לכ-925 אלף ● בבית ההשקעות אופנהיימר מעריכים כי צ'קפוינט תציג הפתעה חיובית בדוחות ● הביטקוין צונח בכ-6% לרמה של 31,470 דולר

תשואה / צילום: Shutterstock

סיכום השנה הטובה ביותר לקרנות הגידור המקומיות מאז 2013: אלה הקרנות הבולטות שמתמחות במניות

רוב הקרנות סיכמו את השנה החולפת עם תשואות דו-ספרתיות, הודות לגאות בשוקי ההון ולהזדמנות רכישה שיצר משבר הקורונה ● בשנה הטובה ביותר לשוק קרנות הגידור המקומי מאז 2013, בלטו בעיקר הקרנות הקטנות

פרויקט "אונו סנטר" באור יהודה / הדמיה: סטודיו לומו

אלקטרה תבנה את "אונו סנטר" באור יהודה תמורת 386 מיליון שקל

תבצע את הפרויקט עבור "משכנות גשם הארץ" שבשליטת שמגר ואקנין ויוסי מזרחי

מייסד ומנכ"ל TripActions, אריאל כהן / צילום: Reuters, TripActions

אחרי שפיטרו מאות בזום, היזמים הישראלים של טריפאקשנס צומחים בשווי

חברת התיירות העסקית טריפאקשנס, שהקימו הישראלים אריאל כהן ואילן טוויג, הודיעה על גיוס 155 מיליון דולר לפי שווי של 5 מיליארד דולר ● במרץ ספגה החברה ביקורת חריפה לאחר שפיטרה עובדים בשיחת זום קבוצתית

שורה תחתונה (מימין): עמרי שיינין מייסד שותף ומשנה למנכ"ל מיט-טק, דירק פון היינרישהורסט מייסד משותף בחברת Peace Of Meat; שורה עליונה (מימין) - דייויד ברנדס מייסד משותף בחברת Peace Of Meat, גיא חפר סמנכ"ל הכספים של מיט-טק / צילום: יח"צ

מיט-טק מדווחת על הצלחה בגידול תאי עוף בביוריאקטור

חברת הבשר המתורבת דיווחה כי החברה הבת שלה הצליחה בגידול תאי עוף בביוריאקטור ● מניית מיט-טק עלתה בכ-5% במחסר בת"א

חמל של מערך הסייבר / צילום: מערך הסייבר

מערך הסייבר מסכם את 2020: תעשיית הסייבר המקומית גייסה 2.9 מיליארד דולר

מנתונים שאסף המערך עולה כי סך הגיוסים של התעשייה המקומית זינק ב-70% לעומת השנה שעברה ● היקף היצוא של מערכות סייבר עמד על כ-6.85 מיליארד דולר