גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גיל שוחט: "הגורל שלי הוא לעשות טעויות וללמוד מהן"

המלחין והמנצח גיל שוחט מדבר על קריירה, גורל ומה שביניהם ■ "בחול הייתי מרוויח פי 30. כל עוד אני כאן, אני מבין את חוקי המשחק. או שאשב ואתבכיין - או שאצור הרבה פעילות ואתפרנס"

על הקיר ליד דלת הכניסה לביתו של גיל שוחט תלוי כתב יד של אחת מיצירותיו של יוהאן סבסטיאן באך, תווים מצוירים, מוקפדים, מסודרים באובססיביות כמעט על גיליון הנייר שעליו מתנוססת חתימתו המדויקת של האמן, שנראית כמו פרח המחביא בתוכו את אותיות שמו.

שוחט מעריץ את באך, הערצה דתית, מוחלטת. הוא מסמל בעיניו את מקסום הסדר, הסטרוקטורה, המורכבות של יצירה מוזיקלית שכתובה בסדר מופתי, בלתי נתפס, ובאותה נשימה את הספונטניות ורוח החופש שלה. היכולת של באך לשלב קצוות של אמנות טהורה ומקצוענות חסרת פשרות מוכיחה, לדעתו, את היכולת של דברים מנוגדים לכאורה ללכת יחד, וכשהוא משליך אותה על חייו, הוא מבין שאין סתירה בין התפיסה הכלכלית לתפיסה האמנותית. שלא רק שכסף ויצירה חיים מצוין יחד, הם ממנפים זה את זה.

"אני כבר 30 שנה ליד הפסנתר", אומר שוחט, וקשה לתפוס שבגיל 37 הוא כבר כל-כך הרבה שנים במקצוע. "רק בשנות ה-30 לחיי התחלתי להשליך את זה על האופן שבו אני חי. אבל יש שיגידו שהתחלתי לעשות עסקים הרבה לפני".

- באיזה גיל?

"בגיל 13 כבר ניגנתי בקפה הבימה, ובגיל 16 התחלתי להרצות ב'אסכולות' קונצרטים מוסברים, כשבקהל הנאמן שלי ישבו שולמית שמיר, בנימין כלב ועופרה, אחותו של ירון לונדון".

- מה עשית בכסף?

"לא בזבזתי אותו. קניתי בו את רוב הדיסקים באוסף של 1,200 דיסקים שיש לי ופרטיטורות. השקעתי בידע כי לא באתי ממשפחה מוזיקלית או מסביבה מוזיקלית, גדלתי ברחוב הרצל ברמת גן, אבל זה היה בדמי. אחר כך קניתי את פסנתר הכנף שעומד כאן, אצלי, בבית.

"עם האהבה למספרים נולדתי, הייתי בכיתת מחוננים ולמדתי מתמטיקה באוניברסיטה. אבל את התפיסה העסקית-כלכלית שלי אני חייב לשניים. אחד מהם הוא הסוכן שלי, שי נשר, שהוא כמו אבא בשבילי. הוא לימד אותי את אמנות המשא ומתן. דרך ההסתכלות בו למדתי איך עושים אותו ביושר ובכנות. ודרך הקרן למצוינות ותרבות של רחל מראני למדתי על מינוף כלכלי ועל תכנון קריירה".

- הרבה אמנים לא מסוגלים לחשוב ככה.

"כשאני מסתכל היסטורית על האמנים הגדולים בעולם המערבי, ובמיוחד במאה ה-20, רובם ידעו לשלב את הרוח והחומר באופן מרשים: פיקאסו, סטרבינסקי, שייקספיר, בטהובן ובאך. ואן גוך יוצא מן הכלל, כי תמיד יש יוצאים מן הכלל, אבל גם ואן גוך עשה הרבה פעילות שיווק ופרסום למען מכירות עבודותיו, שלא צלחה. לאמן יש את זכות הכישלון גם באמנות וגם בשיווק, כי השיאים שלו כל-כך גבוהים ועל-פיהם הוא צריך להישפט ולא על-פי נקודות השפל".

- אילו שינויים פרקטיים עברת?

"תחומי הפעילות שלי התרחבו. הסייגים הנוקשים, שלעולם לא אופיע עם מוזיקה קלה על הבמה, אינם יותר, והיום אני נהנה מזה מאוד. רק אתמול ניצחתי על ה'הירואיקה' של בטהובן מול קהל של 7,000 איש בהרצליה, כשבחלק הראשון של הקונצרט הופיעה שלומית אהרון".

- זו לא פחיתות כבוד למוזיקאי ברמה שלך? סוג של פופוליזם מסחרי?

"לא. כי אני לוקח את הטובים ביותר באמני המוזיקה הקלה - שלומית אהרון, נורית גלרון, שלומי שבן. כן, יש אנשים שלא אעבוד איתם".

- הקולגות נהנים לתקוע לך סכינים במקומות האלה.

"להצלחה יש מחיר. אצלי יש הרבה קנאה ואי-פרגון".

- כדי להתגבר עליהם, הקמת חברת הפקות פרטית.

"החוזים הגדולים שלי עוברים דרך נשר. ההפקות שלנו הם ניהול אמנותי של פסטיבלי מוזיקה ואירועים גדולים, כמו אירועי הפארק בהרצליה. המצאנו את המושג של הבאת מוזיקה קלאסית איכותית עם שילובים יוצאי דופן לקהלים רחבים, דבר שאף גוף ממשלתי לא עושה".

- מפתיע שיש לזה ביקוש.

"הציניקנים נוהגים להגיד שאנחנו בתקופה של חושך תרבותי ואלה שטויות, כי הישראלים הם העם התרבותי ביותר והפתוח ביותר בעולם לתרבות גבוהה והם צרכני תיאטרון ומוזיקה קלאסית מהגדולים בעולם. לא כי אני אומר, אלא על-פי דוח פיל"ת. כל המספידים של עולם המוזיקה הקלאסית והתיאטרון הישראלי חיים באשליות".

- אז המזרחיזציה שעוברת על המוזיקה שלנו היא פיקציה?

"אני לא אגיד מולקולה של מילה רעה נגד סגנון מוזיקלי כזה או אחר, כי יש כל-כך הרבה סוגי מוזיקה, אז למה להיטפל דווקא למוזיקה מזרחית. יש לי אמת שלי שאני מאמין בה ואני רוצה להציע אותה, והאמת הזאת היא ה'הירואיקה' של בטהובן ולנגן אותה מול 7,000 איש בפארק, שיושבים כמו דגים במשך שעה וארבעים, ואני בטוח שבתוכם היו אלפים ששמעו בפעם הראשונה בחייהם קונצרט חי".

- המחאה החברתית אולי מוכיחה שהנחות הבסיס שהיו במשך שנים על הציבור הישראלי מוטעות.

"המחאה הזאת היא המחאה שלי".

- אתה שייך למעמד הביניים?

"כמות המסים העקיפים והישירים שאני משלם היא לא נורמלית ופוגעת לי בפעילות. אני לא לוקח הפקות שהיו נותנות עבודה להמון מוזיקאים כי הן פשוט לא משתלמות. כשאת קונה כרטיס, הוא כולל מע"מ, ואני זה שמשלם אותו".

- בחו"ל היית מרוויח הרבה יותר.

"פי 30. כל עוד אני כאן, אני מבין את חוקי המשחק. או שאשב ואתבכיין או שאצור הרבה פעילות ואתפרנס. החברה שלי, פוליפוניה, רווחית, אבל הרווח קטן, כי המערכת כולה לא בנויה לממש הצלחה בתחומי האמנות והתרבות. יש אנומליה מזעזעת, מרגיזה ולא הגונה, בין רמות הכישרון שיש פה לבין מעמד האמן, גם ברמת התמיכה וגם במיקומו בחברה. זה גם באשמת הממשלה, אבל גם באשמת האמנים".

- במה האמנים אשמים?

"הם אולי העריכו את עבודתם, אבל לא קלטו שהסוציאליזם האירופי נעלם ושהזמנים השתנו. הם לא ידעו להתאים את עצמם לרוח הזמן".

- ההחלטה להוציא לאור את היצירות שלך באופן עצמאי היא חלק מההתאמה לרוח הזמן?

"הוצאתי אותן אצל אחד המו"לים המכובדים ביותר בעולם, 'ריקורדי' האיטלקית, ויום אחד שאלתי את עצמי, למה לא להוציא אותן לבד?".

- בגלל הרווח הכספי?

"זאת לא הנקודה. אני רוצה שזכויות היוצרים של היצירות שלי יהיו אצלי. לפני מאה שנים לא היה עולה על הדעת מלחין בלי הוצאה לאור. היום באי-מייל אחד אפשר להעביר סימפוניה שלמה להונולולו. התפיסה הבסיסית של רוב ההוצאות לאור עברה מהעולם. כמה פעמים רצו להוציא את היצירות שלי על דיסק וזה לא יצא לפועל בגלל הסכומים המטורפים שריקורדי דרשו?".

- איך אתה בתור מנהל?

"עשיתי הרבה טעויות. אני מאמין בגורל ולא במזל, והגורל שלי הוא לעשות טעויות וללמוד מהן".

- את ניהול התזמורת הקאמרית עזבת בזמנו, כי אמרת שאתה לא בנוי לפוליטיקה הזאת.

"זה היה לפני הרבה זמן. בכל מקרה, בתקופתי, כמות קוני הכרטיסים הוכפלה לעומת הממוצע. אגיד בשיא הכנות שהיום אני פוליטיקאי הרבה יותר טוב. השחזתי מרפקים ולמדתי הרבה תחומים שלא הכרתי קודם. גדלתי בבית ערכי, אולי ערכי מדי. התזמורת הייתה מקפצה אדירה, והיום אני אסיר תודה לה".

- אתה לא מנהל היום גוף רפרטוארי קבוע.

"אני מנהל את אנסמבל אלסיום, פר פרויקט, ואני בוחר את הנגנים שאני הכי אוהב, מנהל את החברה, והניהול האישי שלי חתום על חוזים ב'קתדרה' וב'אסכולות'. ניהול המותג שלי הוא כמו ניהול של מוסד תרבותי".

- למה אתה לא מנהל קריירה בינלאומית?

"זאת שאלה מאוד רלבנטית. אפילו מתבקשת. אני חושב על זה, ובעלי, בראיין, דוחף ומכוון אותי לזה. נכון שרוב הפעילות היא בארץ".

- והיא לא רווחית מספיק.

"זה שהיא לא רווחית זה נכון וזה מעיק".

- אולי אתה מפחד לעשות את הצעד הזה?

"יכול להיות. ההתמודדות עם ההצלחה - קשה. לא הכול צריך לבוא בבת אחת. מה יקרה אם זה יבוא בגיל 45? לא אצטער על השנים שחייתי פה. יש לי עוד משהו דפוק. אני בן-אדם נאמן. אני נאמן לקהל שלי. הקהל שלי יודע שאהיה באולם עינב ב-11 בבוקר גם אם זה יבוא על חשבון ניצוח על התזמורת הסימפונית של רומא, שהייתה משלמת לי פי כמה. נאמנות עומדת בסתירה לרוח הזמן. אילו הייתי פחות נאמן, הייתי יכול להיות הרבה יותר עשיר".

עוד כתבות

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

נתב"ג בחודש יולי: ארקיע ואל על לא הטיסו אפילו נוסע אחד

נתח החברות הישראליות בחודש יולי שנשען רק על פעילותה של ישראייר הסתכם ב-7% ● החברות הזרות כגון טורקיש, איזי ג'ט וריאנאייר רשמו ירידה של עשרות אחוזים במחצית הראשונה של 2020 לעומת התקופה המקבילה אשתקד

בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: עמוס בן גרשום-לע"מ, עדינה ולמן-דוברות הכנסת

"הלחצתי אותך": עימות בין נתניהו ולפיד בכנסת

ראש הממשלה הגיע לכנסת במסגרת דיון שיזמו 40 ח"כים מהאופוזיציה, ובחלק ממנו תקף אישית את יו"ר האופוזיציה: "היית כתב במחנה, היום אתה צייצן במחנה" ● לפיד: "אתה כבר לא בנוי לזה"

מאוריסיו ביאור / צילום: שלומי יוסף

נציגי אלשטיין ודסק"ש עזבו את דירקטוריון שופרסל, חוץ מהיו"ר

מאוריסיו ביאור, יו"ר רשת הקמעונאות, נשאר בינתיים בתפקידו גם לאחר שקבוצת אי.די.בי מימשה לאחרונה את החזקותיה בה

הטיילת על רקע הרי אילת / צילום: יוד צילומים

משרד התיירות: דרוש תקציב לעידוד תיירות פנים; האוצר: אי אפשר להשיג חדר באילת

משרד התיירות דרש תקציב מיוחד לעידוד ושיווק תיירות פנים בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה ● באוצר השיבו כי המשרד כבר דרש וקיבל שני מיליון שקל למטרה זו, ושכרגע נראה כי תפוסת המלונות בארץ נמצאת במצב טוב

זיידמן 8, קריית אונו / הדמיה: יח"צ

"בקורונה הפועלים חזרו לרשות הפלסטינית והתעכבה הבנייה"

דיירים בבתים הפרטיים באזור זיידמן 8 בקריית אונו התנגדו לתמ"א שעבר הבניין, אך הוא יצא לדרך בכל אופן ● עכשיו הדיירים מקווים שהקורונה לא תגרום לעיכובים נוספים בפרויקט

עובדי אל על מפגינים מול משרד האוצר / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

בעלי המניות באל על מאבדים סבלנות: רוצים להיפגש עם הרוכש האפשרי לחברה

בתכתובת האחרונה בין הצדדים ביקש המציע אלי רוזנברג פגישה בין נציגיו ובין חברי דירקטוריון החברה ● הצעתו נפלה על אוזניים ערלות ופגישה עד כה לא נקבעה ובעלי המניות מאבדים סבלנות, כך עולה ממכתב שהועבר לידי יו"ר דירקטוריון אל על והגיע לידי "גלובס"

מדד דופק התעסוקה של "גלובס"

מאתמול: 2,485 דורשי עבודה חדשים - פי 2.6 מובטלים חדשים מחוזרים לעבודה

המספרים של שוק התעסוקה בישראל מבלבלים, שלושה גופים רשמיים מפרסמים נתונים שונים, הפערים גדולים ובלתי מוסברים • "גלובס" מנסה לפזר את הערפל באמצעות מדד יומי חדש לבחינת "הדופק של שוק התעסוקה

קניות ברשת יוחננוף / צילום: כדיה לוי, גלובס

גל שני של זינוק במכירות: שוק המזון והמשקאות צמח במעל 11% בחודש יולי

מתחילת השנה נרשמה בענף צמיחה בשיעור חריג של 9%, אך לצד הצמיחה הקמעונאית, חלק ניכר מחברות המזון ממשיכות להיפגע בהיקף הפעילות המוסדית שלהן - במסעדות ובמלונות

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

טבע עקפה תחזיות הרווח ברבעון; ההכנסות נשחקו בגלל המשך הירידה במכירות הקופקסון

ירידה בגנריקה ובתרופות המקוריות בנדקה וטראנדה קוזזה חלקית בעלייה במכירות התרופות המקוריות אוסטדו ואג'ובי ● המנכ"ל שולץ: במחצית הראשונה "ביצועינו אף עלו על התקופה המקבילה. הרווחיות, ובעיקר תזרים המזומנים החופשי, היו חזקים, באופן שאפשר לנו להמשיך להפחית את החוב נטו ולאשר התחזית ל-2020"

משה ליאון בירושלים / צילום: רפי קוץ

עיריית ירושלים טוענת: "העיר ירוקה". רק שזה בדיוק ההפך

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון התגאה ש"אחוז הנדבקים והחולים נמוך מאוד" ● אלא שבאותו הזמן, פרסם מרכז המידע והידע למערכה בקורונה את העדכון היומי שלו, שם הפכה ירושלים ל"עיר אדומה"

תמי בורוביץ’ / צילום: שלומי יוסף, גלובס

צרות נוספות של תמי ודדי בורוביץ' בתחום התעופה: גלובל כנפיים ממשיכה לסבול ממשבר הקורונה

בהשפעת המשבר רשמה גלובל כנפיים הפסד מצטבר של 18 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה - מתוכו הפסדיה ברבעון השני הסתכמו בכ-2 מיליון דולר

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

יציבות בת"א לקראת עדכון המדדים החצי שנתי, בזן מזנקת לאחר הדוחות

בזן רשמה הפסד של 11 מיליון דולר ברבעון השני לעומת הפסד של 147 מיליון דולר ברבעון הראשון השנה ● מדד ת"א 35 ללא שינוי, ת"א 90 מוסיף 0.3% לערכו

שוקי שפר, מנכ”ל אמדוקס / צילום: יח"צ

אמדוקס עקפה את התחזיות ברבעון השלישי, וצופה צמיחה של 1.1%-2.1% בשנת הכספים 2020

ההכנסות הסתכמו כאמור ב-1.03 מיליארד דולר, ללא שינוי ביחס לרבעון המקביל ● הרווח הנקי ברבעון היה 120 מיליון דולר, ירידה לעומת כ-131 מיליון דולר ברבעון המקביל

השטח שבו יבנה פרויקט יונייטד שרונה/  צילום: יניב אלמליח, יח"צ

קבוצת הרכישה יונייטד שרונה: ההפרות תוקנו וקנס המיליונים הופחת

לפני למעלה משנה הוטל על הקבוצה קנס כספי של למעלה מ-4 מיליון שקל ● לאחר תיקון ההפרות על ידי הקבוצה הופחת הקנס ל-600 אלף שקל בלבד ● הממונה על חוק המכר: "גם חברי קבוצות רכישה כפופים לחוק המכר"

איילת שקד בהצעת חוק פסקת ההתגברות, היום / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הכנסת דחתה את הצעת פסקת ההתגברות ואת ועדת החקירה בפרשת הצוללות

פסקת ההתגברות נדחתה ברוב עצום של 71 נגד 5 ● 19 ח"כים תמכו בהקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות, אך 48 התנגדו ● חברי הליכוד נעדרו מההצעה על פסקת ההתגברות, וחברי כחול לבן נעדרו מההצעה להקים ועדת חקירה על הצוללות

מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי

חיים על חבית נפץ: האם אסון ביירות יכול לקרות גם במפרץ חיפה?

לפי סקר הסיכונים המצרפי של המשרד להגנת הסביבה, באזור מפרץ חיפה ישנם כ-1,500 מקורות סיכון, ומוחזקים בו כ-800 חומרים מסוכנים ● "מה שקרה בביירות זה פעמון אזעקה עצום שמצלצל באוזנינו היום וקורא לנו לפעול להוצאת התעשייה המזהמת ממפרץ חיפה", כך לפי ח"כ מיקי חיימוביץ'

הינדואים בניו דלהי צופים ברה"מ נרנדרה מודי בטקס הנחת אבן הפינה למקדש לאל ראם, רביעי. חסידי מפלגתו הרסו את המסגד העתיק שהיה במקום  / צילום: Adnan Abidi, רויטרס

ארדואן, מאחוריך: מודי בונה מקדש על חורבות מסגד בן 500 שנה

הודו מתנחמת שיחסית מצבה טוב משל ארה"ב, או של מערב אירופה. אבל מספר מקרי הקורונה בה הוכפל בתוך 3 שבועות ● בתוך זה, ממשלתה מוצאת זמן למלחמות דת: ראש הממשלה מציב אבן פינה למקדש הינדואי שנבנה על חורבות מסגד עתיק, ומחיש בזה את קיצו של חזון הודו החילונית

מימין: מארק צוקרברג, טים קוק וסאטיה נדלה / צילום: shtterstock, Reuters

הנתונים מראים: ענקיות ההייטק התנתקו מהכלכלה

מדד S&P 500 נחשב סוג של ברומטר למצב הכלכלה, אך הוא תלוי יותר מאי פעם בחמש חברות בלבד, ועוד מסקטור אחד ● האם ענקיות הטכנולוגיה חזקות מדי? קשה להתעלם מהנתונים הפיננסיים ומציפיות המשקיעים

השופט יצחק עמית/ צילום: אוריה תדמור

בית המשפט העליון ביטל אחריות עורכי דין לרשלנות בעוקץ נדל"ן: "עורך דין אינו בלש או חוקר פרטי"

ב-2018 קבע שופט בית המשפט המחוזי כי בעל מגרש בנתניה יפוצה בסך של כמיליון שקל, לאחר שהמגרש שבבעלותו נמכר על-ידי מתחזה, ללא ידיעתו ● את הסכום חויבו לשלם שני עורכי הדין שייצגו את המתחזה ● כעת, בית המשפט העליון הפך את הפסיקה, וקבע כי עורכי הדין לא התרשלו בפעולותיהם

איציק שמולי / צילום: תמר מצפי

משרד העבודה: נשיק תוכנית הכשרות מקצועיות בהיקף של מיליארד שקל

משרד העבודה נערך להשיק תוכנית הכשרות מקצועיות חדשה בהיקף של מיליארד שקל כדי להתמודד עם משבר הקורונה ● במשרד מקווים להשיק את התוכנית בעוד כחודש אך מודים שהדבר תלוי בתיאום עם הממשלה