גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גיל שוחט: "הגורל שלי הוא לעשות טעויות וללמוד מהן"

המלחין והמנצח גיל שוחט מדבר על קריירה, גורל ומה שביניהם ■ "בחול הייתי מרוויח פי 30. כל עוד אני כאן, אני מבין את חוקי המשחק. או שאשב ואתבכיין - או שאצור הרבה פעילות ואתפרנס"

על הקיר ליד דלת הכניסה לביתו של גיל שוחט תלוי כתב יד של אחת מיצירותיו של יוהאן סבסטיאן באך, תווים מצוירים, מוקפדים, מסודרים באובססיביות כמעט על גיליון הנייר שעליו מתנוססת חתימתו המדויקת של האמן, שנראית כמו פרח המחביא בתוכו את אותיות שמו.

שוחט מעריץ את באך, הערצה דתית, מוחלטת. הוא מסמל בעיניו את מקסום הסדר, הסטרוקטורה, המורכבות של יצירה מוזיקלית שכתובה בסדר מופתי, בלתי נתפס, ובאותה נשימה את הספונטניות ורוח החופש שלה. היכולת של באך לשלב קצוות של אמנות טהורה ומקצוענות חסרת פשרות מוכיחה, לדעתו, את היכולת של דברים מנוגדים לכאורה ללכת יחד, וכשהוא משליך אותה על חייו, הוא מבין שאין סתירה בין התפיסה הכלכלית לתפיסה האמנותית. שלא רק שכסף ויצירה חיים מצוין יחד, הם ממנפים זה את זה.

"אני כבר 30 שנה ליד הפסנתר", אומר שוחט, וקשה לתפוס שבגיל 37 הוא כבר כל-כך הרבה שנים במקצוע. "רק בשנות ה-30 לחיי התחלתי להשליך את זה על האופן שבו אני חי. אבל יש שיגידו שהתחלתי לעשות עסקים הרבה לפני".

- באיזה גיל?

"בגיל 13 כבר ניגנתי בקפה הבימה, ובגיל 16 התחלתי להרצות ב'אסכולות' קונצרטים מוסברים, כשבקהל הנאמן שלי ישבו שולמית שמיר, בנימין כלב ועופרה, אחותו של ירון לונדון".

- מה עשית בכסף?

"לא בזבזתי אותו. קניתי בו את רוב הדיסקים באוסף של 1,200 דיסקים שיש לי ופרטיטורות. השקעתי בידע כי לא באתי ממשפחה מוזיקלית או מסביבה מוזיקלית, גדלתי ברחוב הרצל ברמת גן, אבל זה היה בדמי. אחר כך קניתי את פסנתר הכנף שעומד כאן, אצלי, בבית.

"עם האהבה למספרים נולדתי, הייתי בכיתת מחוננים ולמדתי מתמטיקה באוניברסיטה. אבל את התפיסה העסקית-כלכלית שלי אני חייב לשניים. אחד מהם הוא הסוכן שלי, שי נשר, שהוא כמו אבא בשבילי. הוא לימד אותי את אמנות המשא ומתן. דרך ההסתכלות בו למדתי איך עושים אותו ביושר ובכנות. ודרך הקרן למצוינות ותרבות של רחל מראני למדתי על מינוף כלכלי ועל תכנון קריירה".

- הרבה אמנים לא מסוגלים לחשוב ככה.

"כשאני מסתכל היסטורית על האמנים הגדולים בעולם המערבי, ובמיוחד במאה ה-20, רובם ידעו לשלב את הרוח והחומר באופן מרשים: פיקאסו, סטרבינסקי, שייקספיר, בטהובן ובאך. ואן גוך יוצא מן הכלל, כי תמיד יש יוצאים מן הכלל, אבל גם ואן גוך עשה הרבה פעילות שיווק ופרסום למען מכירות עבודותיו, שלא צלחה. לאמן יש את זכות הכישלון גם באמנות וגם בשיווק, כי השיאים שלו כל-כך גבוהים ועל-פיהם הוא צריך להישפט ולא על-פי נקודות השפל".

- אילו שינויים פרקטיים עברת?

"תחומי הפעילות שלי התרחבו. הסייגים הנוקשים, שלעולם לא אופיע עם מוזיקה קלה על הבמה, אינם יותר, והיום אני נהנה מזה מאוד. רק אתמול ניצחתי על ה'הירואיקה' של בטהובן מול קהל של 7,000 איש בהרצליה, כשבחלק הראשון של הקונצרט הופיעה שלומית אהרון".

- זו לא פחיתות כבוד למוזיקאי ברמה שלך? סוג של פופוליזם מסחרי?

"לא. כי אני לוקח את הטובים ביותר באמני המוזיקה הקלה - שלומית אהרון, נורית גלרון, שלומי שבן. כן, יש אנשים שלא אעבוד איתם".

- הקולגות נהנים לתקוע לך סכינים במקומות האלה.

"להצלחה יש מחיר. אצלי יש הרבה קנאה ואי-פרגון".

- כדי להתגבר עליהם, הקמת חברת הפקות פרטית.

"החוזים הגדולים שלי עוברים דרך נשר. ההפקות שלנו הם ניהול אמנותי של פסטיבלי מוזיקה ואירועים גדולים, כמו אירועי הפארק בהרצליה. המצאנו את המושג של הבאת מוזיקה קלאסית איכותית עם שילובים יוצאי דופן לקהלים רחבים, דבר שאף גוף ממשלתי לא עושה".

- מפתיע שיש לזה ביקוש.

"הציניקנים נוהגים להגיד שאנחנו בתקופה של חושך תרבותי ואלה שטויות, כי הישראלים הם העם התרבותי ביותר והפתוח ביותר בעולם לתרבות גבוהה והם צרכני תיאטרון ומוזיקה קלאסית מהגדולים בעולם. לא כי אני אומר, אלא על-פי דוח פיל"ת. כל המספידים של עולם המוזיקה הקלאסית והתיאטרון הישראלי חיים באשליות".

- אז המזרחיזציה שעוברת על המוזיקה שלנו היא פיקציה?

"אני לא אגיד מולקולה של מילה רעה נגד סגנון מוזיקלי כזה או אחר, כי יש כל-כך הרבה סוגי מוזיקה, אז למה להיטפל דווקא למוזיקה מזרחית. יש לי אמת שלי שאני מאמין בה ואני רוצה להציע אותה, והאמת הזאת היא ה'הירואיקה' של בטהובן ולנגן אותה מול 7,000 איש בפארק, שיושבים כמו דגים במשך שעה וארבעים, ואני בטוח שבתוכם היו אלפים ששמעו בפעם הראשונה בחייהם קונצרט חי".

- המחאה החברתית אולי מוכיחה שהנחות הבסיס שהיו במשך שנים על הציבור הישראלי מוטעות.

"המחאה הזאת היא המחאה שלי".

- אתה שייך למעמד הביניים?

"כמות המסים העקיפים והישירים שאני משלם היא לא נורמלית ופוגעת לי בפעילות. אני לא לוקח הפקות שהיו נותנות עבודה להמון מוזיקאים כי הן פשוט לא משתלמות. כשאת קונה כרטיס, הוא כולל מע"מ, ואני זה שמשלם אותו".

- בחו"ל היית מרוויח הרבה יותר.

"פי 30. כל עוד אני כאן, אני מבין את חוקי המשחק. או שאשב ואתבכיין או שאצור הרבה פעילות ואתפרנס. החברה שלי, פוליפוניה, רווחית, אבל הרווח קטן, כי המערכת כולה לא בנויה לממש הצלחה בתחומי האמנות והתרבות. יש אנומליה מזעזעת, מרגיזה ולא הגונה, בין רמות הכישרון שיש פה לבין מעמד האמן, גם ברמת התמיכה וגם במיקומו בחברה. זה גם באשמת הממשלה, אבל גם באשמת האמנים".

- במה האמנים אשמים?

"הם אולי העריכו את עבודתם, אבל לא קלטו שהסוציאליזם האירופי נעלם ושהזמנים השתנו. הם לא ידעו להתאים את עצמם לרוח הזמן".

- ההחלטה להוציא לאור את היצירות שלך באופן עצמאי היא חלק מההתאמה לרוח הזמן?

"הוצאתי אותן אצל אחד המו"לים המכובדים ביותר בעולם, 'ריקורדי' האיטלקית, ויום אחד שאלתי את עצמי, למה לא להוציא אותן לבד?".

- בגלל הרווח הכספי?

"זאת לא הנקודה. אני רוצה שזכויות היוצרים של היצירות שלי יהיו אצלי. לפני מאה שנים לא היה עולה על הדעת מלחין בלי הוצאה לאור. היום באי-מייל אחד אפשר להעביר סימפוניה שלמה להונולולו. התפיסה הבסיסית של רוב ההוצאות לאור עברה מהעולם. כמה פעמים רצו להוציא את היצירות שלי על דיסק וזה לא יצא לפועל בגלל הסכומים המטורפים שריקורדי דרשו?".

- איך אתה בתור מנהל?

"עשיתי הרבה טעויות. אני מאמין בגורל ולא במזל, והגורל שלי הוא לעשות טעויות וללמוד מהן".

- את ניהול התזמורת הקאמרית עזבת בזמנו, כי אמרת שאתה לא בנוי לפוליטיקה הזאת.

"זה היה לפני הרבה זמן. בכל מקרה, בתקופתי, כמות קוני הכרטיסים הוכפלה לעומת הממוצע. אגיד בשיא הכנות שהיום אני פוליטיקאי הרבה יותר טוב. השחזתי מרפקים ולמדתי הרבה תחומים שלא הכרתי קודם. גדלתי בבית ערכי, אולי ערכי מדי. התזמורת הייתה מקפצה אדירה, והיום אני אסיר תודה לה".

- אתה לא מנהל היום גוף רפרטוארי קבוע.

"אני מנהל את אנסמבל אלסיום, פר פרויקט, ואני בוחר את הנגנים שאני הכי אוהב, מנהל את החברה, והניהול האישי שלי חתום על חוזים ב'קתדרה' וב'אסכולות'. ניהול המותג שלי הוא כמו ניהול של מוסד תרבותי".

- למה אתה לא מנהל קריירה בינלאומית?

"זאת שאלה מאוד רלבנטית. אפילו מתבקשת. אני חושב על זה, ובעלי, בראיין, דוחף ומכוון אותי לזה. נכון שרוב הפעילות היא בארץ".

- והיא לא רווחית מספיק.

"זה שהיא לא רווחית זה נכון וזה מעיק".

- אולי אתה מפחד לעשות את הצעד הזה?

"יכול להיות. ההתמודדות עם ההצלחה - קשה. לא הכול צריך לבוא בבת אחת. מה יקרה אם זה יבוא בגיל 45? לא אצטער על השנים שחייתי פה. יש לי עוד משהו דפוק. אני בן-אדם נאמן. אני נאמן לקהל שלי. הקהל שלי יודע שאהיה באולם עינב ב-11 בבוקר גם אם זה יבוא על חשבון ניצוח על התזמורת הסימפונית של רומא, שהייתה משלמת לי פי כמה. נאמנות עומדת בסתירה לרוח הזמן. אילו הייתי פחות נאמן, הייתי יכול להיות הרבה יותר עשיר".

עוד כתבות

דנה פרג  / צילום: גלעד קוולרצ'יק

מחפשים משמעות בעבודה? אלה השאלות שאתם צריכים לשאול

המשמעות שאנחנו מחפשים כעובדים ומנהלים לא מוגשת לנו על מגש של כסף, צריך להתאמץ כדי להשיג אותה

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Associated Press, Peter Dejong

בית הדין הפלילי בהאג יפתח בחקירה נגד ישראל בחשד לביצוע פשעי מלחמה

התובעת תחקור פשעים ש"בוצעו לכאורה" ברצועת עזה, במזרח ירושלים ובשטחי יו"ש החל מ-13 ביוני ● פתיחת החקירה כבר עוררה תגובות במערכת הפוליטית המקומית ● נתניהו: "נילחם על האמת"; אשכנזי: "החלטה פוליטית"; סער: "‏החלטה בזויה"

תל מונד / צילום: אלון רון

אזורים מכרה למינהלת המגורים של צה"ל קרקע בתל מונד ב-100 מיליון שקל

מדובר בקרקע לבניית 66 קוטג'ים בשכונת YAROK בשטח של 13 דונם ● מינהלת המגורים: "השכונה תשתלב עם המרקם האזרחי שבסביבתה"

ניר חפץ / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ניר חפץ תובע מגלית דיסטל אטבריאן רבע מיליון שקל בגין לשון הרע

עד המדינה בתיק 4000 הגיש לבית המשפט תביעה בגין לשון הרע, פגיעה בפרטיות והפרת צו איסור פרסום, על פרסומים שהעלתה דיסטל אטבריאן לעמוד הפייסבוק שלה לגביו

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

תשואות עולות וכלכלה מתחזקת: החלום של המשקיעים בחובות

מנהליהן של BDCs - חברות פיננסיות המשקיעות בחוב של עסקים קטנים ובינוניים - חולמים על עליית תשואות באג"ח ממשלתיות, על שיפור בתנאי אשראי של חברות ועל התחזקות הכלכלה - בדיוק שלושת התנאים שמגדירים היום את סביבת ההשקעה בארה"ב ● BIZD היא קרן סל העוקבת אחר מדד חברות ה-BDC הגדולות בארה"ב

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

ירידות קלות באירופה; הנפט מטפס, הביטקוין בירידה קלה

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת מגמה מעורבת ● מחיר הביטקוין ממשיך להיסחר בתנודתיות גבוהה וכעת נסחר שוב מעל 50,000 דולר

חיסון של פייזר / צילום: Reuters

חשד: מכרו באיביי בקבוקים ריקים של חיסון לקורונה

שני חשודים עוכבו לחקירה בחשד למעורבות לכאורה בביצוע עבירות של טיפול רשלני בתרופות ובחומר רעיל ● לפי החשד, אחד המעורבים היה בעל גישה לבקבוקוני חיסון ריקים במסגרת עבודתו, והחליט להציע אותם למכירה באינטרנט

חלי גירס–אסא ושלומי מיטרני / צילום: תמונה פרטית

"הבנו שזו המציאות, ולכן אנחנו מתפללים לכל עסקה"

חלי גירס-אסא ושלומי מיטרני ניהלו את חברת התיירות "טוס תיירות ונופש" ● בעקבות הקורונה עברו להפיץ אוכל אסייתי ואיטלקי ● "אנחנו מוכרים במחיר רצפה כדי שיכירו אותנו יותר" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס / צילום: רויטרס

על רקע הראלי בביטקוין: התובעת הכללית של ניו יורק מזהירה מפני מטבעות קריפטו

האישה הבכירה ביותר ברשויות אכיפת החוק במדינה אמרה שהעלייה במחיר הביטקוין מפתה "שחקנים רעים" להיכנס למשחק

גוגל / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

גוגל תפסיק לחלוטין למכור פרסומות על בסיס ניטור גלישה בדפדפן

גוגל, חברת הפרסום הדיגיטלי הגדולה בעולם, הודיעה כי לא תפתח עוד טכנולוגיות לניטור גולשים כשהם עוברים מאתר לאתר ברשת ● ההצהרה תקפה רק לניטור גלישה באתרי אינטרנט ולא באפליקציות למובייל

מגדל המחלוקת (משמאל) בת"א. התובעת דרשה פיצוי של כ־2 מיליון שקל / צילום: איל יצהר

הקבלן הבטיח לכם נוף וקיבלתם את המרפסת של השכן? יכול להיות שבכלל עורך הדין שלכם אשם

המחוזי בת"א דחה תביעת פיצוי של רוכשת דירה בפארק בבלי ● טענתה: בניגוד להבטחת אנשי השיווק, צדה הדרומי של הדירה מוסתר על ידי בניין ולא צופה לנוף ● השופט עודד מאור קבע כי על בא כוחה של הרוכשת היה לבדוק גם את התב"ע ואת היתרי הבנייה ולא רק את חוזה המכר

סיסקו / צילום: Shutterstock, Valeriya Zankovych

סיסקו השיקה שירות תרגום סימולטני אוטומטי במערכת שיחות הווידאו "וובקס"

התרגום ב"זום של סיסקו", המשמש בשוק הארגוני, יתבצע מאנגלית לכ-100 שפות, כולל עברית ● השירות, שאינו זמין לציבור הרחב, יושק בהדרגה למשתמשים ארגוניים וייפתח, בחינם, עפ"י דרישה בלבד

המפקח על הבנקים יאיר אבידן / צילום: דוברות בנק ישראל

ההנחות שלא הגיעו ללקוחות ועתיד הביטקוין: המפקח על הבנקים בראיון

בשנה שחלפה מאז שיאיר אבידן נבחר לתפקיד המפקח על הבנקים, המדינה נקלעה לעוד בחירות, והמגפה המשיכה לפגוע בכלכלה ● בראיון לגלובס אבידן מדבר על "המהפכה בבנקאות", על האתגרים שמציבות ענקיות הטכנולוגיה לשוק התשלומים המקומי ועל הצורך להתייעל, ומעביר מסר לוחמני לבנקים

נוריאל רוביני / צילום: Reuters, Lucy Nicholson

רוביני מתפוצץ על רובין הוד: תמיט אסון על האנשים שלא יכולים להרשות לעצמם להפסיד

הכלכלן שחזה את משבר הסאב-פריים של 2008 עולה למתקפה על וול סטריט, מבקר את אפליקציית רובין הוד, מסתער על המטבעות הקריפטוגרפיים ומשתלח בדור המילניאלס ● על הדרך הוא גם מבקר את הדמוקרטים על תוכנית חלוקת הצ'קים לאזרחי ארה"ב

גרמניה - ברלין / צילום: שרון בק

גרמניה האריכה את הסגר בפעם השלישית; "הפער מול ישראל רק הולך ומתרחב"

באופן רשמי יימשך הסגר בגרמניה עד ל-28 במרץ לפחות, אך בשבועות הקרובים יורשו התושבים לקיים פגישות של יותר משני משקי-בית, ייפתחו מרכזי גינון ומוצרים לבית, חנויות יורשו לקבל לקוחות שיתאמו זאת מראש, והלימודים ימשיכו במתכונת מסוימת

פייסבוק / צילום: Shutterstock, Jirapong Manustrong

נמאס לעבוד מהבית? פייסבוק ישראל חוזרת למשרדים

לגלובס נודע כי עובדי פייסבוק ישראל יחזרו בהדרגה לעבודה במשרדי החברה בשרונה בעוד פחות משבועיים ● בעולם ימשיכו לעבוד מרחוק ● פייסבוק: "הגעת העובדים למשרד תהיה אופציונלית, ובמקביל נאפשר להמשיך לעבוד מהבית"

דירות בבנייה / צילום: רפי קוץ, גלובס

קניתם דירה חדשה? כך תקבלו אותה בקרוב מהקבלן

פגישה בדירה עם הקבלן לפני קבלת המפתח ובדיקה שהמים בברזים עובדים לפני שהמובילים מגיעים: מדריך לתקנות החדשות שמקדם משרד השיכון ושנועדו להקל על חיי רוכשי דירות חדשות

ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב / צילום: Reuters, Tom Brenner

האם ההבטחה של ביידן להעלאת שכר המינימום ל-15 דולר הגיעה לסוף דרכה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בתמיכת רוב מפלגתו, רוצה להכפיל את שכר המינימום הפדרלי, מ-7.25 דולר לשעה ל-15 דולר ● השכר הזה לא הועלה מאז 2009 ● אלא שהרפובליקאים מתנגדים, והוא מתקשה לגייס את הרוב הדרוש למהלך

הריסת בניין בפתח תקווה במסגרת פרויקט תמ"א2\38 / צילום: גיא ליברמן

החזית נגד ביטול תמ"א 38: האם התוכנית לחיזוק מבנים תחזור?

בפיקוד העורף חוששים שבניינים לא יחוזקו, וברשות להתחדשות טוענים כי עיריות יכשילו בנייה • דיון סוער שהתקיים השבוע במועצה הארצית לתכנון ולבנייה עשוי לסלול את חזרתה של תמ"א 38

מלון Venetian בלאס וגאס / צילום: Shutterstock, OLOS

עוזבת את לאס וגאס: סנדס מוכרת את נכסיה בעיר ב-6.25 מיליארד דולר

החברה, שהוקמה ע"י אדלסון שנפטר בינואר האחרון, מוכרת את מלון Venetian ואת מרכז הכנסים שלה בלאס וגאס ל-Apollo Global Management ו-Vici Properties