סיטי: מצבה הכלכלי של ישראל עגום יותר מכפי שנראה לעין

הבנקים ובתי ההשקעות בעולם תמימי דעים: פישר לא יוריד הריבית ■ ברקליס וגולדמן זאקס: "הירידה במדד - בזכות מחאת האוהלים" ■ JP מורגן: תהא ירידה בצמיחה ברבעון השני

ההפתעה שנרשמה אתמול עם פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש יולי בישראל, שרשם ירידה של 0.3% לעומת התחזיות בשוק כי המדד יעלה ב-0.2-0.3%, גרמה לאנליסטים מקומיים לרבים לצאת בהערכות כי כעת בנק ישראל יחליט להוריד את הריבית המרכזית. אולם, בנקים ובתי השקעות ברחבי העולם מעריכים, כי למרות ההפתעה במדד הישראלי, בנק ישראל יחליט להותיר את הריבית על כנה ברמה של 3.25%.

ב-JP מורגן מעריכים שלאור הירידה במדד, והצפי שבנק ישראל יעמוד בתחזיות האינפלציה אפילו מוקדם מהצפוי השנה, הריבית במשק לא תשתנה בחודש הקרוב. עוד מעריכים ב-JP מורגן כי הריבית תישאר ברמתה הנוכחית אף עד המחצית השנייה של שנת 2012. לעומת זאת, מעריכים בבית ההשקעות שהתמ"ג ירשום ירידה ברבעון השני של השנה, לרמה של 3.8% לעומת רמה של 6.8% ברבעון הראשון.

בברקליס תולים את "האשמה" בירידה של המדד במחאת האוהלים ברוטשילד. בבית ההשקעות מעריכים גם כן כי בנק ישראל לא יוריד את הריבית במשק, וישאיר אותה ברמה הנוכחית.

סיטיגרופ מעריכים שהנגיד סטנלי פישר לא יעלה את הריבית עד לסוף השנה. אולם, בבנק ההשקעות מעריכים שהנתון המדובר הינו רק קצה הקרחון, וכי המצב הכלכלי בישראל עגום יותר ממה שנראה.

גם גולדמן סאקס מציינים את יושבי האוהלים והשפעתם על הירידה במדד והשיפור ביוקר המחייה, אולם מנגד משערים כי נתון זה ייתן לבנק ישראל מרחב תמרון להתמודדות עם השלכות המשבר בשווקים בגלובליים. גם במריל לינץ' מאמינים כי בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה, אולם מבהירים כי ייתכן ובעתיד הקרוב יצטרך פישר להוריד אותה, בכדי להתמודד עם השלכות המשבר הפיננסי שפוקד את העולם.