לכתבה הקודמתדברים שרציתי לומר: מנהלים, יש דברים להוציא מהלקסיקון לכתבה הבאהלא רק בארה"ב- דיווח מוקדם גם לחברות ישראליות שנסחרות בארה"ב

מחקר: המיסוי על רכב בישראל גבוה פי 5 מאשר באירופה

מחקר מכון ירושלים לחקר שווקים: "מס הקנייה בישראל - מהגבוהים בעולם" ■ "4 יבואנים אחראיים ליותר מ-50% מהשוק" ■ בישראל רק 325 רכבים ל-1,000 איש, לעומת 500 באיחוד האירופי

25/10/2011, 12:50
גיא קצוביץ'
דלק / צלם: פוטוס טו גו
דלק / צלם: פוטוס טו גו

ממשלת ישראל היא האחראית המרכזית למחירי המכוניות הגבוהים בישראל, כך עולה ממחקר של מכון ירושלים לחקר שווקים שפורסם היום (ג'). מהמחקר עולה כי מס הקנייה על רכב בישראל הוא מהגבוהים בעולם, כאשר נדרש חיסכון משכורות של למעלה משנה לרכישת רכב ממוצע.

המחקר של המכון קובע כי "מס הקנייה בישראל הינו מהגבוהים בעולם, 83% בתוספת המע"מ והמיסוי על חלקי החילוף והמכסים - הינו בפועל למעלה מ-100%". עוד קובע המחקר כי המחיר המוזל שמקבלות חברות הליסינג וציי הרכבים לעומת האזרח הרגיל, יוצר עיוות בתמחור תוך העדפה של האוצר את חברות ציי הרכבים הגדולים.

עוד מאשים המחקר כי "המיסוי הירוק" של הממשלה, שנקבע בשנת 2010, הטיב רק עם 1.24% מכלל רוכשי הרכבים, כאשר למרבית הרכבים עלה שיעור המס. במכון ירושלים מצביעים על כך שגם במס הקנייה על רכבים, האוצר היטיב עם המיעוט ופגע ברוב.

"רוב האזרחים משלמים מס גבוה יותר"

"תחילה הבטיח כי יוזיל את מס הקנייה ל-75%, ובהמשך אף ל-72%", כותבת קרן הראל-הררי, כלכלנית במכון. "אולם ב-2010 הועברה רפורמת 'המיסוי הירוק' - לפיה עלה מס הקנייה ל-83% וניתנה הטבה במקביל לפי מידת זיהום הרכב. כך שרק המכוניות הנחשבות ללא מזהמות כלל זוכות לשיעורים נמוכים של מס עד לכדי 30%, ורוב האזרחים בישראל משלמים מס גבוה יותר על רכבם".

עוד עולה מהמחקר, כי שיעור המס המוטל בישראל על רכבים גבוה פי 5 מאשר ברוב מדינות אירופה. במדינות כמו צרפת, איטליה, גרמניה ולוקסמבורג, נגבה רק מע"מ על רכבים ללא מיסים אחרים על הרכב או חלקי החילוף שלו.

בישראל: פחות מכוניות פר תושב מאשר בעולם

עוד מבהירים במחקר כי על ייבוא מסחרי של רכב לישראל מוטל "כפל מיסים: מכס, מס קנייה, ומע"מ". מנתוני האוצר, כך מוסרים במכון ירושלים, עולה כי על רכב נוסעים מוטלים מיסים בשיעור של בין 113% ל-128%, המובילה לרמת מינוע של רכבים בישראל מהנמוכות במדינות העולם המפותחות: בישראל ישנם כ-325 רכבים ל-1,000 איש, לעומת כ-500 במדינות האיחוד האירופי.

מחירי הרכב / מתוך: מכון ירושלים לחקר שווקים
מקור: מכון ירושלים לחקר שווקים

גם בענף הרכב בישראל, כמו בענפים רבים, קיימת בעיה של תחרותיות - עם מספר מועט של יבואנים, כך עולה מהמחקר. "סך הכל פועלות בענף כ-20 קבוצות יבואנים הרשומות באיגוד יבואני הרכב. כ-7 עד 9 קבוצות יבואנים מובילות מייבאות את רוב הרכבים לישראל, כאשר ארבעת היבואנים הגדולים אחראיים ליותר מ-50% מהיקף המסירות של הרכבים".

לקריאת כתבות וסקירות נוספות של פורום CFO, הקליקו כאן גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
 

כתבות נוספות

שוק הנפט חווה רגיעה שוק הנפט חווה רגיעה כמו התגובה של האיכרים לקריאות הזאב בסיפור הילדים המפורסם התגובה לאיום האירני נשחקת. הערכות לגבי השפעה של שחרור מלאים אסטרטגיים תופסות את הכותרות 04/06/2012
להצליח בשעת האמת להצליח בשעת האמת בחיים היומיומיים, אנחנו מצליחים יותר באזור הנוחות שלנו: בבית וליד סביבה תומכת. אך כאשר אנחנו רוצים לתרגם את אותן הצלחות שחווינו באזור הנוחות- לביצועים מוצלחים בשעת האמת- אנחנו מגלים שהתרגום הזה לא נעשה באופן אוטומטי 25/07/2012
הפוליסות המשתתפות ברווחים סיכמו מחצית חיובית הפוליסות המשתתפות ברווחים סיכמו מחצית חיובית התשואה הממוצעת אצל 8 חברות הביטוח הייתה כ-2.6% בסוף יוני ■ קרנות הפנסיה המקיפות החדשות רשמו במחצית תשואה מצטברת של כ-3.4% בממוצע רון שטיין 02/04/2014