לכתבה הקודמתסונול מתגוננת: "מס הדלק עלה ב-30% תוך 4 שנים" לכתבה הבאהמינוף התייעלות אנרגטית מחייב תקינה מתואמת ומנגנון הטבה רגולטורי

נושאים הקשורים לכתבה

CFO Insight: רכבי מימן - הדבר הבא אחרי הרכב ההיברידי

האנושות צועדת בעשורים האחרונים לקראת עולם ירוק יותר, אחרי המכוניות ההיברידיות - צפו לדבר הבא: רכבי מימן- הן מזהמות פחות, ועשויות לגמול את האנושות מאחד ממשאביה היקרים:הדלק

05/09/2011, 10:11
שירות גלובס
זיהום אוויר / צלם: רויטרס
זיהום אוויר / צלם: רויטרס

במשך אלפי שנים האדם בנה, נטע, כרת וזיהם, היטה מקורות מים וכרה מחצבים, מבלי להתחשב בעובדה שמקורות חומרי הגלם והמשאבים על הכוכב מוגבלים. בשנים האחרונות, הולכת ומתחזקת המגמה של לעצור את הפגיעה בכדור הארץ, למען אדמה, מים ואוויר נקיים יותר - וכוכב ראוי למגורים גם לבנינו ונכדינו.

עם כל הכבוד לזיהום המתמשך של אלפי השנים האחרונות, במאתיים השנים האחרונות, מאז עידן המהפכה התשייתית, הואץ מאוד תהליך זיהומו של כדור הארץ, בעיקר בשל פליטות פחמן דו חמצני לאוויר. התהליך שהוביל את הזיהום הזה היה שריפה של פחם ואחר כך של בנזין, שהפך לכוח המניע החשוב ביותר על כדור הארץ, וחומר הגלם מספר אחד.

בהתאם, המכוניות, האוטובוסים, המשאיות, הרכבות והמטוסים, הם אולי המזהמים הגדולים ביותר של זמנינו. והמטרה הגדולה ביותר של תעשיות הרכב והאוטומציה היא להגביל את הזיהום הזה, כדי שאנשים יוכלו לשוב ולרכוש מכוניות מבלי לפגוע בכדור הארץ. זו גם הסיבה לעלייה המסחררת בתפוצת המכוניות ההיברידיות בשנים האחרונות, אבל היברידי לא מספק את חברות הרכב, והן מחפשות את החלופה שתימנע מכל שריפה של בנזין.

אחת מהחלופות הבולטות למכונית המונעת בבנזין היא רכב המבוסס על מימן. המרת האנרגיה הכימית של המימן לאנרגיה מכנית תבוצע באמצעות מנוע בעירה פנימית - בדומה למנועי הבנזין הקיימים - או באמצעות יצירת תגובה בין המימן והחמצן בתאי דלק, על מנת להניע מנועים חשמליים.

ההבדל בין המימן לבנזין הוא שדלק מימני אינו מתהווה באופן טבעי. כלומר, הוא אינו מקור אנרגיה, אלא נשא שלה. ניתן להפיק אותו ממגוון רחב של מקורות, כמו רוח, קרני שמש ואפילו ביקוע גרעיני. כל השיטות הללו, בפני עצמן, מורכבות או מגושמות מכדי להניע כלי רכב ישירות, ולכן, היכולת להפיק אנרגיה ממימן בצורה אפקטיווית היא אחד מתחומי המחקר החשובים ביותר בעולם כיום, ומושקעים בו מיליארדי דולרים רבים במאות חברות, סוכנויות ומכוני מחקר.

כאמור, האנושות ובראשה חברות הרכב עוד חייבים ללכת כברת דרך לפני שמכוניות המימן המסחריות יגיעו לכבישים. המכשולים עדיין רבים, ובהם מיעוט אנרגיה ליחידת חומר, משקל גבוה של מיכל הדלק, לחצים עצומים במתקני האחסון, קושי של ממש באחסון, העברה ומילוי מיכלים בחנקן נוזלי - וכמובן, המכשלה האולטימטיווית של כל צורות האנרגיה המכאנית החלופיות: עלויות החלפת תשתית התדלוק העצומות.

ועל אף כל אלה, דומה שהיתרונות של מעבר לתדלוק בחנקן נוזלי - לכשזה יתאפשר - לא יסולאו בפז. מכוניות החנקן עשויות להיות המבשרות של שחרור האדם מההתמכרות הקשה לדלק, הזיהום העצום הכרוך בהתמכרות הזו - והכוח הרב המוקנה למדינות השולטות במאגרי הנפט של כדור הארץ.

במילים אחרות: יש למה לחכות.

לקריאת כתבות וסקירות נוספות של פורום CFO, הקליקו כאן גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
 

כתבות נוספות

להצליח בשעת האמת להצליח בשעת האמת בחיים היומיומיים, אנחנו מצליחים יותר באזור הנוחות שלנו: בבית וליד סביבה תומכת. אך כאשר אנחנו רוצים לתרגם את אותן הצלחות שחווינו באזור הנוחות- לביצועים מוצלחים בשעת האמת- אנחנו מגלים שהתרגום הזה לא נעשה באופן אוטומטי 25/07/2012
המסע אל פנסיית הזקנה המסע אל פנסיית הזקנה בעידן הנוכחי בו זכות הבחירה קיימת בידי העובד, האחריות על החיסכון הפנסיוני היא קודם כל בידיו. אך בידינו המעסיקים נמצאים לא פעם הכלים להכווין אותו ולסייע לו בבחירת הדרך שתוביל אותו לפרישה נכונה. 25/07/2012
עולם תשלומים גלובלי עולם תשלומים גלובלי מערכת חדשנית, המתממשקת למערכות ה-ERP בארגון, מאפשרת התייעלות, חיסכון ומקסום רווחים ומביאה לחברות בישראל את מהפכת התשלומים הגלובלית 02/07/2012