מחירי הדלק: מחלבת מס עצומת ממדים וחסרת פרופורציות

כך עולה ממחקר מקיף של כלכלני מחלקת המחקר של הכנסת ■ איפה הרגולטור כשצריך אותו?

בשבוע שעבר סקרנו כאן את מחירי הדלק לצרכן הישראלי ביחס למחירים העדכניים באירופה, שנחשבת ליבשת שבה מחירי הדלק הם הגבוהים בעולם. הסקירה גילתה כי אפילו כשמשקללים את הורדת הבלו הנקודתית והזמנית באוגוסט, מחירי הבנזין בישראל נמוכים רק במעט מהממוצע של השוק האירופי, ושיעור המס היחסי ממחיר הדלק ניצב קרוב מאוד לצמרת האירופית. עוד הראו הנתונים, ששיעור המס היחסי שגובה המדינה על כל ליטר דלק (בלו, מע"מ) הוא מהגבוהים באירופה.

קוראים חדי עיין מיהרו לתקן אותנו והעירו שהשוואת המחירים הישירה אינה משקללת את כוח הקנייה הנחות של האזרחים בישראל, כלומר את רמת השכר הממוצעת - שהיא נמוכה משמעותית מאשר באירופה. זו הערה חשובה, שמשנה את הנתונים דרמטית והמדינה, מסתבר, מכירה את הנתונים היטב.

בפברואר השנה הוגש לוועדת הכלכלה מחקר מקיף של כלכלני מחלקת המחקר של הכנסת שכותרתו: "ניתוח מרווחי המסים והשיווק בשוק הדלק בישראל ובמדינות מערב אירופה". הנתונים המופיעים בו צריכים לתת חומר למחשבה לא רק לרגולטור, שמתייחס לדלק כאל מחלבת מס עצומת ממדים, אלא גם למי שתפקידו לפקח על הרגולטור ולציבור הבוחרים בכלל. להלן כמה מנתוני המחקר.

מחיר בנזין 95 וסולר

למרות שמחיר הבנזין ללקוח הישראלי קרוב לממוצע האירופי בפער של אחוזים בודדים, כשמשקללים את כוח הקנייה מצביעים נתוני המחקר על פער בין המחיר לליטר בשירות עצמי בישראל למחיר באירופה העומד על לא פחות מ-27.4% לרעתנו. אפילו אם משקללים את ההנחה הממוצעת לליטר בארץ למועדונים, גופים מוסדיים וכו' (כ-30 אגורות), הפער בינינו לאירופה עומד על 24.5% לרעתנו. כלומר, גם אם אנחנו משלמים כ-80 אירו על מילוי מיכל, אנחנו צריכים לעבוד עבורו הרבה יותר.

מה לגבי הסולר? אם אתה נמנה על הבודדים שעדיין מחזיקים רכב דיזל פרטי ומשלמים מכיסם עבור תדלוקו, צר לנו לבשר לך אבל אתה פראייר בממדים אפיים. על-פי המחקר מחיר ליטר סולר בישראל (אחרי שקלול ההנחה הממוצעת) הוא הגבוה ביותר באירופה. המחיר בישראל, אחרי שקלול ההנחות, גבוה מהממוצע האירופי בלא פחות מ-10.5% ובשיעור שלא פחות מ-36.3% במונחים של כוח קנייה. מדוע ולמה? המחקר מראה, שבין ינואר 2005 לינואר 2011 עלה הבלו על סולר בישראל בשיעור ריאלי של 245%. כלומר, המדינה לא רוצה שתיסעו ברכב דיזל פרטי.

שיעור המס על דלק

כלכלני הכנסת ביצעו שקלול מתוחכם של שיעור המס היחסי על דלק בישראל ובאירופה, כשנלקח בחשבון לא רק מיסוי הבנזין אלא גם מיסוי הסולר והמשקל היחסי של צריכת כל אחד מהדלקים בישראל ובאירופה. מהנתונים עולה כי שיעור המס המשוקלל בישראל עומד על 56.7%, לעומת הממוצע הכלל-אירופי שעומד על 53.4%. מחלבה כבר אמרנו?

מרווח השיווק

עוד בטרם שקע האבק על הצעת האוצר להקטין את מרווחי השיווק של חברות הדלק, כבר נשמעו זעקות השבר של החברות: אנחנו בקושי עושים כסף, המרווחים זעירים, ההשפעה על המחיר לצרכן שולית, ובכלל - לנו זה עולה יותר. אלא שנתוני המחקר מגלים תמונה שונה: מרווח השיווק על בנזין בישראל גבוה בשיעור של 26.6% מהממוצע באירופה, ובמונחי כוח קנייה הוא גבוה בשיעור של 57.6% - כך שהוא הגבוה באירופה. גם אם משקללים את ההנחה הממוצעת (כ-30 אגורות), עפ"י נתוני המחקר מרווח השיווק בארץ, במונחי כוח קנייה, עדיין גבוה ב-26% מהממוצע האירופי.