תגובות לברננקי: "זה טוב לשווקים, לא משדר פאניקה"

סטין ג'ייקובסן, הכלכלן הראשי של סאקסו בנק: "שוק המניות בוול סטריט ינוע כלפי מעלה בספטמבר אולם בחודשים שלאחר מכן יתחדשו הירידות החדות

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, דיבר היום בעיירה ג'קסון הול שבוויומינג. ברננקי אמר כבר בפתיחת דבריו שאין בכוונתו להכריז על תוכנית הרחבה כמותית נוספת או תכנית תמריצים מסוג כלשהו לפני הפגישה הבאה של הנהלת הפדרל ריזרב. ברננקי הודיע כי הפדרל ריזרב החליט להרחיב את משכה של הפגישה הבאה של הנהלת הפד מיום אחד ליומיים והיא תתקיים ב-20 וב-21 בספטמבר. במהלכה ידונו חברי "הוועדה למדיניות השווקים הפתוחים" בהשלכות של תוכנית הרחבה נוספת לכלכלה.

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות, אומר בתגובה כי ברננקי טען בנאומו כי לפד יש עוד כלים מוניטאריים בהם ניתן להשתמש לתמרוץ המשק אך הוא לא הודיע על שימוש בכלי בחדש או על כוונה קונקרטית לעשות זאת בעתיד הקרוב. "ההודעה של ברננקי תעיב כנראה על השווקים הפיננסיים כיוון שאלו חיכו לראות את ברננקי שולף והוא העדיף להמשיך ולשמור את תחמושת למקרה שתורגש התדרדרות במצבו של המשק האמריקאי. אם השווקים ימשיכו לחכות לצעד של הפד וברננקי ימשיך לא לשלוף בסופו של דבר המשקיעים יתחילו לפקפק בכלים העומדים לרשות הפד ובצדק, הכלים האפשריים שהציג עד כה הפד לא צפויים להערכתנו לתרום הרבה לצמיחה בארה"ב".

הרחבות מוניטאריות נוספות מצד הפד לא יתרמו רבות לצמיחה היא שעלות ההון, אותה מנסה הפד להוריד, גם כך נמוכה מאוד כך שהרחבות נוספות לא ישפיעו עליה משמעותית. בנוסף, רובה המוחלט של הנזילות שהזרים הפד עד היום לשווקים עדיין "תקועה" במערכת הפיננסית וזלא יוצאת למשק הן בגלל החשש של הבנקים לתת אשראי זול והן בשל ביקושים נמוכים מצד הסקטור הפרטי שעסוק עדיין בלהקטין את רמות המינוף שלו ולא ממהר לקחת אשראי חדש, אומר גרינפלד.

סטין ג'ייקובסן, הכלכלן הראשי של סאקסו בנק, מציין כי "מבחינת השווקים הפיננסים הנאום הוא טוב. ברננקי לא משדר פאניקה ובעצם אומר כי הוא ימשיך לעקוב אחרי ההתרחשויות ויפעיל כלים נוספים אם השווקים ימשיכו לצנוח".

"ברננקי גם זכה באמינות כשהפנה את הזרקורים למדיניות הפיסקלית, כי שם למעשה טמון הפתרון האמיתי לבעיות הכלכלה - תמריצים פיסקלים כמו הקלות במס, יצירת מקומות עבודה וכדומה. הוא בעצם מעביר את הכדור לקונגרס. ייתכן שיהיה צורך רק לאותת על כוונה לתוכנית פיסקאלית וזה יניע את הכלכלה, כמו בתקופת הנשיא קלינטון. אלה חדשות טובות".

"אנחנו מעריכים כי בסך הכל שוק המניות בוול סטריט ינוע כלפי מעלה בספטמבר אולם בחודשים שלאחר מכן יתחדשו הירידות החדות. זה זמן מסוכן מאוד להיות בפוזיציית לונג לטווח הארוך", אומר ג'ייקובסן.