העתיד של דלק נדל"ן: פשיטת-רגל או "תספורת" אכזרית

מה ההיגיון בהכנסת קרן CIM לדלק נדל"ן שנמצאת במצב אנוש? התשובה: "תספורת" למוסדיים ע"י קרן אמריקנית שתעשה את "העבודה המלוכלכת" מבלי שהאצבע המאשימה תופנה כלפי יצחק תשובה ■ הסיכוי להימנע מ"תספורת": 0% ■ פרשנות / עירן פאר

מה מוצאת קרן נדל"ן קליפורנית שבראשה עומדים שני ישראלים לשעבר, באלעד מגורים? מדוע תבחר קרן נדל"ן שמתמחה בפיתוח ושיקום אורבני, להשקיע 500 מיליון שקל בחברת נדל"ן ישראלית כושלת שמרכז עסקיה באנגליה? למה שצמד נדל"ניסטים ממולחים יסכימו ליטול על עצמם חובות של 2 מיליארד שקל וגם להתחייב שלא לעשות "תספורת" לבעלי החוב?

אתמול (ב') נחשפה סוף-סוף הקרן המסתורית שתחלץ את יצחק תשובה מהצרות של דלק נדל"ן. מדובר בקרן CIM שבבעלות שני הישראלים לשעבר אבי שמש ושאול קובה. הקרן פועלת בעיקר בחוף המערבי של ארצות הברית, ובעבר הייתה מעורבת בגיוס כספים לא תקין באמצעות מתווכים, אך לא הואשמה בפלילים.

החשיפה הזו מעלה שאלות. אפשר להתחיל עם השאלות שבהן פתחנו, ומשם להתקדם לתהיות נוספות. מה לחברים שמש וקובה ולתשובה? מה טיב היחסים ביניהם? האם יש לתשובה עסקים משותפים אחרים עם קרן CIM, או אינטרסים מפותלים עליהם אנו לא יודעים?

אבל שאלת השאלות היא האם מישהו מאמין ברצינות שלא תהיה "תספורת" בדלק נדל"ן? התשובה שלנו לכך היא: לא. אנו עוסקים בקרן אמריקנית, ולאמריקנים יש אמרה ידועה הגורסת ש"אם זה הולך כמו ברווז, נראה כמו ברווז ומגעגע כמו ברווז, זה כנראה ברווז".

חברה במצב אנוש

הנה התשתית הראייתית: דלק נדל"ן נמצאת במצב אנוש, נטל החובות מעיק עליה, היא מתפקדת רק הודות לתמיכתו של תשובה. הסיכוי היחיד של החברה לשרוד כעסק יהיה רה-ארגון של החובות. לכן, כל מי שיכנס לנעלי תשובה כבעלים של דלק נדל"ן יהיה חייב להגיע עם הנושים להסכמות על מבנה חדש של החוב, פריסתו לאורך זמן ושינוי בריביות. האם שמש וקובה לא מבינים את זה? כנראה שהם מבינים היטב.

לרוע המזל, תשובה לא יכול להרשות לעצמו מבחינה ציבורית לשמוט את חובותיו, כלומר לעשות "תספורת" לפי הסלנג המקובל בשוק ההון. לא כשהוא בעלים של גוף מוסדי גדול, לא אחרי שהסביר לנו במשך שנה בזמן ועדת ששינסקי שהסכמים יש לכבד, ובטח לא כשהוא יזדקק בקרוב לשוק ההון למימון הפקות הגז שלו.

המוסדיים לא יוכלו להתמקח

אז מה הפתרון של תשובה? למצוא צד ג'. מישהו שיעשה עבורו את העבודה השחורה של הסדר החוב בדלק נדל"ן. מישהו שלא חייב דבר למוסדיים כאן, ואין לו בעיה להתעמת איתם. עוד שבועיים יגיעו נציגי CIM וינהלו עם המוסדיים מו"מ קשוח. בסיומו קרן החוב לא תיפגע - כי ככה תשובה הבטיח - אבל תהיה דחייה של מועדי פירעון ויהיה שינוי בריבית. שני עניינים פעוטים שאין להגדיר אותם אלא כ"תספורת". מה שיעורה? את זה נגלה בסוף המו"מ.

ומה יקרה אם בעוד שנתיים יתברר שדלק נדל"ן המחודשת אינה עומדת בהתחייבויות? כלום. המוסדיים ימצאו את עצמם ללא יכולת מיקוח, מול צמד יזמים שאין להם שום מחויבות או קשר ארוך טווח לשוק ההון בישראל. או אז החברה תלך לפשיטת רגל או לתספורת אכזרית במיוחד. ותשובה עצמו? הוא יהיה כבר במקום אחר ויוכל לרחוץ בניקיון כפיו.