גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היזהרו מ"סקרים אנונימיים"

עובד מילא סקר חברה פנימי שהוצג כאנונימי - ואח"כ הוזמן למנהל כוח-האדם להבהרות

כתבתי כאן בעבר על האמון הדל שלי בהדרכות בארגונים בצורתן הנוכחית, אך נראה שהבעיה הגדולה ביותר של הדרכות בפרט ושל כלי פיתוח ארגוני בכלל היא חוסר האמון של המשתתפים, העובדים

המשימה: חשיפה

בפעילויות פיתוח ארגוני כהדרכות, מפגשים, שאלונים וסקרים אודות הארגון או ההנהלה, מבקשים היועצים, המנהלים או אנשי משאבי האנוש לקבל תמונה על מצב העובדים ועל בעיות ארגוניות או ניהוליות, ולהסיק ממנה לגבי תהליכי השיפור הנדרשים. זוהי מטרה מבורכת, אך לכל הכלים הללו מכנה משותף שהוא גם העקב אכילס שלהם: העובדה שהעובדים מצופים להיחשף.

במפגשים קבוצתיים המנחה או היועץ הארגוני אמנם מגיע מבחוץ ומוצג כמסייע לעובדים המצוי "בצד שלהם", אך בעיני העובדים תמיד ייתפס קודם כל כנציג של ההנהלה ורק אחר כך כחברם החדש. גם בהיעדרם של המנהלים הישירים נותר חשש בקרב המשתתפים בהנחיה שהדברים שיגידו או האופן שבו יבחרו להתנהג יגיעו להנהלה וישפיעו על תדמיתם.

היועצים הארגוניים מודעים לבעיה ומנסים לרכוש את אמון העובדים, כדי שידברו וינהגו בחפשיות בפעילויות המשותפות או ביתר הכלים. למשל, על ידי עריכת חוזה עם המשתתפים שבמסגרתו מובטחת דיסקרטיות. אולם אז הבעיה לובשת צורה אחרת: הדברים נשמרים בסוד, לא מגיעים להנהלה, ולא ניתנים לשיפור בעת הצורך. כך, לא ממש נותר טעם לפעילות הארגונית מלכתחילה.

פעילויות שמעודדות חשיפה "דיסקרטית"

בנוסף לחוזה הדיסקרטיות, בתחילתם של מפגשים קבוצתיים מנחים משתמשים בכלים שונים ליצירת אחווה, אמון ושיתוף. למשל, תרגיל שבו כל אחד מציג תמונת ילדות ומספר על ילדותו, פעילות שבמסגרתה כל אחד בוחר חפץ או קלף ומתאר את הקשר שלו אליהם, או הפעלות שונות מעולם התיאטרון. ההנחה היא שאווירת הפתיחות תכשיר את הקרקע לשיתוף פעולה ולסיעור מוחות פורה ויעיל.

דרך נפוצה אחרת היא הטלת משימות משותפות כחידות לוגיות, עבודה עם אבני לגו או הכנת מצגי נתונים. ההנחה היא שהתנהגות המשתתפים במשימות מלמדת על התנהלותם בארגון, סגנונות התקשורת שלהם, ואופני ההתמודדות שלהם עם אתגרים בעבודה. אולם הדיסקרטיות במקרה זה חמקמקה: בסיום הפעילות המנחה אמור לנתח את התוצאות. כדי להיטיב לעשות זאת, רבים נוהגים לברר עם המנהלים את נסיבות הממצאים, ובירור זה כשלעצמו שולח להנהלה רמזים עבים אודות מאפייני העובדים שעלו בפעילות.

דרך אחרת לאיסוף מידע מהעובדים בחפשיות היא להנחותם לעבוד לבד, במטרה להרוויח מקסימום אותנטיות, ורק לאחר מכן להפגישם עם הקולגות. למשל, בשאלון העדפות אישיות, שבו, כדי שיפעלו בכנות, ניתן המסר ש"הכל הולך" - אין תשובה נכונה ואיש אינו שופט. לאחר מכן, תוצאות כל מבחן ניתנות לעובדים כתיוגים קטגוריאליים ("מופנם", "חברותי", "יוזם"), ועליהם לשתף בכך את חבריהם. זו דרך לא רעה ליצור שיתוף פעולה, אך גם כאן ישנו חשש שהמידע יגיע להנהלה בצורת מסקנות חותכות.

"אנונימי" זה לא "חסוי"

גם שאלונים או סקרים אישיים הנחשבים לאנונימיים עלולים להכזיב. המילה "אנונימי" לא מצטיירת כהבטחה לכך שהמידע חסוי. "אנונימי" משמעו שהאדם אמנם לא מוסר את פרטיו, אך איש לא מבטיח שלא ינסו לעלות עליהם. לרוב, בשום מקום גם לא כתוב שלא ניתן לעשות שימוש במידע הנמסר.

רק לא מזמן סיפר לי עובד שחש נבגד כשמילא בכנות וללא חשש סקר שביעות רצון שהוצג כאנונימי. כעבור שלושה ימים יצא המרצע מן השק: מנהל משאבי האנוש ביקש ממנו לקבל מידע נוסף על אחת מתשובותיו, שכפי הנראה הדליקה אצלו נורת אזהרה.

טוב, בואו נהיה ריאליים. אילו מנהלים לא יסתקרנו לפשפש מאחורי הקלעים? לעלות על כתב היד של העובד הוותיק שלהם, לגלות מאיזה מחשב נשלח השאלון? מעטים. הכרתי מנהל צוות שעשה זאת: במסגרת אבחון ארגוני, קיבל מההנהלה מידע כללי על מצב עובדיו, שכלל פידבקים אישיים ואנונימיים - שמונה מהם חיוביים, ושניים שליליים. הוא חשף בפניי שהבין מן התוכן מי כתב את הפידבקים השליליים, ושקל להזמין את השניים לשיחות אישיות. מלבד מהעלבון, חשש שהשניים "ידביקו" את היתר.

הצעתי לו להפיק לקח מעשי מתוכן הביקורת, ובמקביל לקיים מפגש כן ופתוח שבו יעלה את התוצאות לעובדיו - בלי לייחס את הביקורת לכותביה, ובלי לחשוף שעלה על שני מבקריו השליליים. בדרך זו גם תיקן את הדרוש, גם הפגין התייחסות לרחשי ליבם של העובדים, וגם עודד את מי מהם שאולי לא היו כנים במשוביהם - להיחשף בעתיד.

ניגוד אינטרסים

זהו ניגוד אינטרסים מובהק: מצד אחד ישנה טובת הארגון, ששואף להכיר את המתרחש מאחורי הקלעים, לפתור בעיות ולהשתפר. מצד שני ישנה טובת העובד, שאמנם ישמח אם עוולות יתוקנו, אך יותר מכך, ישאף לשמור על מקומו בארגון.

אולם מעל לכל, מבחינת העובד יש בכך היגיון הישרדותי. ניסיוני הראה לי שמוטב לעובדים להניח שכל מידע פרטי שישתפו בין גבולות הארגון - ייחשף בדרך זו או אחרת. גם אם מנהלם הגון וחביב, גורמים נוספים נוגעים בדבר. אם כך, האם ניתן לצפות מעובדי הארגון לשתף ברחשי ליבם?

  1. האם בארגון שלכם נראה שהדיסקרטיות נשמרת? אם לא, איך זה מתבטא?

  1. כיצד ניתן להשתמש במידע דיסקרטי מבלי לפגוע בנוגעים בדבר?

  • יעל מהודר היא יועצת ארגונית. תוכן מאמריה מבוסס על הניסיון והידע שרכשה באינספור תהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה. יודגש כי פרטי הסיפורים האישיים במאמרים טושטשו לצורך שמירת פרטיות מושאיהם.
  • פניות ליעל מהודר לקבלת ייעוץ אישי יש לשלוח לדוא"ל: Yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר ליצור עמה קשר גם בפייסבוק.

עוד כתבות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות