צעירה ומפסידה: שלמה ביטוח צפוייה לקבל סיוע, או שתימכר

למרות הזרמות הון מהחברה-האם של מעל 70 מיליון שקל השנה, חברת הביטוח הקטנה שבבעלות שלמה שמלצר עדיין לא מצליחה להתרומם

התפיסה הרווחת בעבר הרחוק הייתה שרישיון לחברת ביטוח חדשה מהווה כניסה למועדון שמדפיס כסף. אולם זה שנים שהתמונה משתנה עבור הקטנים בחבורה, כשהרגולציה מרחיבה ומקשיחה את דרישות ההון והתקנות, ויוצרת בכך יתרון לגודל.

אם בגודל עסקינן, הרי אין קטן וצעיר יותר בענף הביטוח בארץ מאשר שלמה ביטוח. החברה אמנם נהנית מגב משמעותי בדמותה של קבוצת שלמה החזקות שבשליטת שלמה שמלצר, אבל סובלת מכל הקשיים שהענף ושוקי ההון יכולים לזרוק על כתפיה של חברה צעירה.

בימים האחרונים פרסמה החברה את דוחותיה לרבעון השני השנה (שבו, כצפוי, חברות הביטוח מציגות תוצאות חלשות, המהוות כנראה רק קדימון לתוצאות הרעות בהרבה שיגיעו ברבעון השלישי), והתמונה לא נראית מבטיחה מבחינתה.

מדוע הקדרות? מדוחותיהן של שלמה החזקות ושל שלמה ביטוח לרבעון השני עולה כי החברה-האם הזרימה לחברת הביטוח הצעירה שלה כ-70.7 מיליון שקל בשלוש הזדמנויות השנה - במארס, מאי ואוגוסט. זאת לאחר שב-2010 כבר הזרימה לה כ-11.5 מיליון שקל.

הזרמות ההון הללו לא נעשו מטעמי שמרנות, אלא כתוצאה מצורך ברור ובלתי מתגמש שאליו כפופות כל חברות הביטוח: דרישות ההון של הרגולציה כאמור. כך, בדוחות הרבעון השני דיווחה החברה שנכון למועד הדוח (סוף יוני), היה לה גירעון בהון העצמי בסך 39.5 מיליון שקל לעומת ההון הנדרש. הגירעון הושלם על-ידי גיוס הון מהבעלים, כך שכעת יש לה עודף הון בשיעור סמלי של כ-79 אלף שקל. מדובר בעודף שוודאי יצריך את שמלצר למצוא פתרון אם חברת הביטוח תמשיך להפסיד, ונראה כאמור שזה אכן מה שיקרה.

אולם בעיית דרישות ההון כתוצאה מתוצאות החברה מגיעה כרובד שני מעל רמת קושי ראשונה וטבעית. אחת הקלישאות בענף הביטוח אומרת שכדי להקים כיום חברת ביטוח מרוויחה ותחרותית, כדאי לשים בצד 250-300 מיליון שקל. לפי זה צפויים לשלמה ביטוח עוד הפסדים לפני שתתייצב.

מאז הקמתה, החברה, שבניהולו של צבי ליבושור, רשמה הפסד כולל של כ-59 מיליון שקל, לאחר שנהנתה מהטבות מס בהיקף מצרפי של כ-16 מיליון שקל. נדגיש כי אין זה מפתיע שחברת ביטוח צעירה המתחילה לפעול מאפס, מציגה הפסדים בשנותיה הראשונות.

שלושה תרחישים

מה שעובר כיום על שלמה ביטוח ממחיש עד כמה קשה להקים חברת ביטוח, וכמה סבלנות והון נדרשים לכך. מבחינת קבוצת שלמה החזקות מדובר לפי שעה בהפסד ובריתוק הון של חברת ההחזקות - אם תרצו, ה"בור" של שלמה שמלצר בביטוח. לפי ההערכות בשוק, באוצר לא מתכוונים להקל על החברה או על כל חברה אחרת, במה שקשור לדרישות ההון. לכן, אנו מעריכים, בעתיד הנראה לעין עומדים לפני שלמה ביטוח שלושה תרחישים אפשריים:

הראשון, המשך גיוסי הון ותמיכה מהבעלים. לקבוצה של שמלצר יש את היכולת לכך, אבל משמעות הדבר היא ריתוק הון בחברת הביטוח במקום ליהנות מרווחי שלמה החזקות. בין היתר, חברת הביטוח מסתמכת על יכולות גיוס ההון של החברה-האם. כך, העוצמה שיש לשמלצר משרתת את ההון של חברת הביטוח, ויש לזה מחיר.

התסריט השני האפשרי, מכירת החברה או חלקה. בסביבת החברה מציינים ששום דבר לא קורה בהקשר זה, ובעל השליטה מאמין בחברה וימשיך לתמוך בה עד שתעבור לרווחיות ותעמוד על רגליה - וזה, הם אומרים, יקרה בקרוב.

התרחיש השלישי והפחות סביר, הוא הרעה במצב ואי עמידה בתנאי הרגולציה וההון הנדרש. במקרה כזה כל חברת ביטוח באשר היא תיתקל בעמדה נוקשה מצד הפיקוח. זה לא מה שקורה כעת בשלמה, אך אם מצב השווקים בארץ ובעולם יורע מאוד - הרבה חברות ביטוח יהיו בצרה בהקשר זה.