רשות ני"ע פונה לציבור: דרושות הצעות לקיצור הדוחות

לאחר שתתקבלנה תגובות הציבור, בכוונת הרשות לקיים רב שיח בנושא זה בשיתוף נציגים מהציבור, ככל הנראה במהלך חודש נובמבר

רשות ניירות ערך מפרסמת היום קול קורא לציבור להעלות רעיונות כיצד ניתן לקצר את הדוחות הכספיים של החברות, ובה בשעה לשפר את איכות הגילוי בהם ולהפוך אותם לשימושיים עוד יותר.

הרשות, כמו המשקיעים עצמם, מתמודדת ביומיום עם גידול משמעותי שחל בהיקף הדוחות הכספיים, מצב שעלול לבוא על חשבון נוחות השימוש בדוחות הכספיים ולהקשות על יכולת המשתמשים להבינם ולקבל על בסיסם החלטות.

הרשות מפרסמת את הקול הקורא שלה לציבור כחלק מפרויקט שיפור הדוחות, שבמסגרתו נבחנים היבטים שונים הקשורים בדוחות התקופתיים של תאגידים מדווחים מתוך מגמה לצמצם את היקף הגילוי ולשפר את הרלוונטיות שלו.

פרויקט זה התמקד עד עכשיו בעיקר בחלקי הדוחות התקופתיים הנלווים לדוחות הכספיים (תיאור עסקי התאגיד, דוח הדירקטוריון, פרטים נוספים על התאגיד), שדרישות הגילוי בהן קבועות בתקנות ניירות ערך. עתה מטפלת הרשות לטפל בבעיית העומס הדיווחי בדוחות הכספיים עצמם.

ברשות סבורים כי חלק מהגורמים האפשריים לעומס הדיווח הם חוסר בטחון בשאלה מהו מידע מהותי, חשש מנטילת אחריות, שיקולי נוחות ולחצי זמן. הרשות סבורה כי כדי לשפר את הדוחות ולקצרם על התאגיד לקיים דיון בשאלה מהו מידע מהותי לגביהם, ויקבעו, מראש, נהלים ברורים בדבר אופן הבחינה של שאלה זו בקשר עם אירועים ועסקאות לכשיתרחשו. סגל הרשות מודע לכך שבמספר תאגידים החלה בחינה כזו ובמקרים מסוימים אף נקבעו נהלים וקווים מנחים בנושא זה.

כמו כן, על התאגיד לנהל את תהליך הדיווח הכספי באופן מוסדר, תוך הגדרת קיצור הדיווח כאחד מהיעדים, הקצאת המשאבים הדרושים לכך מראש ומעקב לאורך הליך הדיווח בדבר עמידה ביעד זה על מנת למנוע ככל שניתן לחצי זמנים שיקשו על השגת היעד.

הרשות סבורה גם כי יש להשמיט מהדוחות מידע חוזר מתקופות קודמות שאינו רלוונטי ומהותי עוד עבור המשתמשים. לדעת הרשות, על הנהלת התאגיד ורואי החשבון המבקרים להפנים כי עומס דיווחי פוגם באיכות הדוחות הכספיים בכך שהוא גורם ל"רעשי רקע" המקשים על הקורא להתמקד במידע המהותי החשוב להבנת הדוחות הכספיים וניתוחם.

הרשות מבקשת להרחיב את הדיון בנושא זה ולקבל את תגובותיהם של כלל הגורמים בשוק המעורבים בתהליך הכנת הדוחות הכספיים - החברות המדווחות, יועצים משפטיים ורואי החשבון המבקרים. לפיכך, היא מפרסמת היום קול קורא לציבור ובו היא קוראת לו להעביר לידיה הערות ותגובות בנושא זה.

לאחר שתתקבלנה תגובות הציבור, בכוונת הרשות לקיים רב שיח בנושא זה בשיתוף נציגים מהציבור, ככל הנראה במהלך חודש נובמבר.

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות גד סואן מסר כי "מדובר במהלך ראוי וחשוב מצד הרשות. איגוד החברות הציבוריות מתריע במשך שנים על פרסום דו"חות ארוכים ומסורבלים, שמרחיקים את המשקיעים הפשוטים משוק ההון הישראלי".

סואן הוסיף כי "אנו שמחים שרשות ני"ע הרימה את הכפפה והחלה בבדיקה במטרה לפשט את הדו"חות. במהלך הימים הקרובים יגיש האיגוד לרשות הצעות לשיפור מבנה הדו"חות".