פרמירה תרכוש 10% מכלל ביטוח לפי 1.3 מיליארד דולר

המתווה החדש של מכירת השליטה בחברת הביטוח: שלוש פעימות בשלוש שנים ■ המחיר שתשלם פרמירה יעלה, בתלות בביצועים, בשתי הפעימות הבאות

קרן ההשקעות הזרה פרמירה כופה על קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר שינוי במתווה רכישת כלל ביטוח והפחתה משמעותית במחיר. השווי של 2 מיליארד דולר לחברת הביטוח שדרש בעבר נוחי דנקנר, יו"ר אי.די.בי, ירד מהפרק ובמתווה המוצע המכירה תתבצע בשלבים ובאופן מדורג, כאשר לפרמירה יכולת לסגת בכל שלב ושלב ממימוש האופציה לרכישה הבאה. "כולם רואים מה קורה בעולם ויש לזה מחיר", אומר היום מקורב למו"מ ביחס לירידות החדות בשווקים שלא פסחו על מניית כלל ביטוח.

אי.די.בי מחזיקה ב-55% ממניות כלל ביטוח. על פי המתווה החדש תרכוש פרמירה בשלב הראשון 10% בלבד מכלל ביטוח לפי שווי חברה של 1.3 מיליארד דולר. שווי זה גבוה ב-30% משווי השוק הנוכחי של כלל ביטוח (מיליארד דולר) אך נמוך במחצית מהשווי אותו דרש דנקנר בעבר. אז טענו באי.די.בי, כי "אם נוחי לא יקבל את המחיר שהוא רוצה, הוא לא ימכור".

בפעימה השנייה, שתהיה שנה לאחר מועד חתימת העסקה, תרכוש פרמירה 10% נוספים לפי שווי חברה של 1.5 מיליארד דולר לכלל ביטוח. בשלב השלישי, שיתרחש לאחר שנה נוספת, כלומר שנתיים ממועד הקלוזינג, יירכשו שאר המניות (35%) מידי אי.די.בי, הפעם לפי שווי חברה גבוה יותר של 1.7 מיליארד דולר.

במידה ששלוש הפעימות יתבצעו כמתוכנן, יעמוד השווי הממוצע של כלל ביטוח על 1.6 מיליארד דולר. עם זאת, המחיר בפעימות השנייה והשלישית מותנה באבני דרך מסוימות ובביצועי כלל ביטוח, ואלו תלויים מאוד במתרחש בשוק ההון.

לקראת החלפת מנכ"ל?

בשוק ההון מעריכים כי ההתקפלות הלא אופיינית של אי.די.בי נובעת מהצורך של הקבוצה במזומנים, ומההבנה כי בנסיבות הקיימות לא יימצא קונה רציני אחר. במקביל, ספג ענף הביטוח מכה קשה מהירידות בשווקים, וכך רווחי כלל ביטוח צנחו ושווי השוק שלה ירד מתחילת השנה ב-35%.

סגירת העסקה כעת, גם במתווה החדש בו יימכר רק חלק מההחזקה, תאפשר לאי.די.בי לשערך את יתרת החזקתה בכלל ביטוח לפי השווי שנקבע בעסקה. הקבוצה תוכל להציג רווח הון משמעותי, שיגדיל את ההון העצמי שלה ויקל על המינוף שלה.

למרות שפרטי המתווה מקובלים על שני הצדדים, אף אחד מהם לא אישר אותו סופית. אחת הבעיות העיקריות היא מערכת היחסים בין אי.די.בי לפרמירה בתקופת הביניים בה שני הגופים יהיו שותפים בכלל ביטוח.

כך למשל, עולה השאלה אילו סממנים של שליטה תקבל פרמירה - ממינוי דירקטורים, דרך החלטה לגבי זהות יו"ר או מנכ"ל, השפעה על מהלכים עסקיים וכן הלאה. ההערכות הן כי דנקנר לא נלהב לתת לפרמירה השפעה בכלל ביטוח כל עוד היא מחזיקה ב-10% בלבד. נראה, כי רק לאחר מימוש הפעימה השנייה תסכים אי.די.בי לשתף את פרמירה בניהול השוטף.

בעיה נוספת היא זהות המנכ"ל הבא של כלל ביטוח. כפי שפורסם ב"גלובס" בפברואר האחרון, פרמירה מעוניינת למנות לתפקיד את איזי כהן, כיום מנכ"ל אפריקה ישראל ובעבר מנכ"ל מגדל. כהן עצמו מעדיף ככל הידוע את תפקיד היו"ר. היו"ר הנוכחי של כלל ביטוח, אביגדור קפלן, כבר היה אמור לסיים את תפקידו במארס האחרון, אך נשאר לבקשת אי.די.בי עד להשלמת המכירה.

המנכ"ל הנוכחי, שי טלמון, מסיים את הקדנציה שלו במארס 2012 בתום ארבע שנים. לפי הערכות, טלמון אינו בטוח כי הוא מעוניין בקדנציה נוספת ויתכן כי דנקנר יצטרך למנות מנכ"ל חדש במקומו. ומאחר שטלמון לא יעבוד בשום סיטואציה תחת איזי כהן, הרי שכניסתו של האחרון לחברה צפויה לגרום לטלמון לעזוב.

בנוסף, מינוי של כהן לא בהכרח מקובל על אי.די.בי, שהיא עדיין בעלת השליטה. כהן עצמו בבעיה - הוא אמנם נמצא כעת באפריקה ישראל, אך מאחר שאותת על רצונו לעזוב, ייתכן כי ייאלץ לעזוב את אפריקה עוד לפני סגירת עסקת כלל ביטוח.